Szczecin, 26.11.2015 r. 1. UCHWAŁA NR XII/269/15 RADY MISTA SZCZECIN z dnia 27 października 2015 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Wnioski o dofinansowanie w ramach
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
Działania realizowane w ramach Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej przyczyniać się będą do osiągnięcia celów ogólnych i szczegółowych (Cel.
Gmina Miejska Mielec Zmiana stawek podatkowych i innych obciążeń w 2009 roku.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Prezentuje: Ewa Bednarz
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Dofinansowanie na inwestycje w przedsiębiorstwach w latach Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka OŚ IV - INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIEWZIĘCIA.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
2013 Fundusz Pożyczkowy Wspierania Innowacji Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Marek Ulman Departament.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Wykład 3.  Działalność lokacyjna związana jest z nabywaniem aktywów, z którymi Z.U. wiąże oczekiwania osiągnięcia korzyści ekonomicznych.  W działalności.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Podatek od nieruchomości
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
WAŁBRZYSKA SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA „INVEST-PARK” Strefa przyjazna inwestorom Kamil Goździk, Kierownik ZBS w Opolu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Szczecin, r. 1. UCHWAŁA NR VI/87/15 RADY MIASTA SZCZECIN z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach.
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST - PARK” Sp. z o.o. została ustanowiona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997r., będzie.
Departament Polityki Regionalnej Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 9 –
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH Zachęty inwestycyjne dostępne dla inwestorów w Polsce Warszawa, 29 września 2008 r. Iwona Chojnowska-Haponik.
Pomoc publiczna Case study Iwona Chojnowska-Haponik
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Prawdy oczywiste Zmiany dotyczące amortyzacji w 2015 r. - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
Warunki dostępu. Pomoc na operację z zakresu podejmowania działalności gospodarczej jest przyznawana, jeżeli podmiot ubiegający się o jej przyznanie:
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Inowrocław, 22 listopada 2011 r.
1 1.
Wsparcie dotacyjne w ramach
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Szkolenie dla Wnioskodawców
Podatek od nieruchomości
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. UE C 74, )
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Kredyt na innowacje technologiczne
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Szczecin, r. 1

UCHWAŁA NR XII/269/15 RADY MISTA SZCZECIN z dnia 27 października 2015 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej na inwestycje początkowe 2

Zasady ramowe udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości objęte przedmiotową uchwałą, zawarte są Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2015 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną oraz pomoc na infrastrukturę lokalną (Dz. U. z 2015 r. poz. 174). Generalne zasady udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej zawiera rozporządzenie Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L.187 z r.) 3

Zasady ogólne 1.Uchwała skierowana jest do wszystkich przedsiębiorców, bez względu na ich wielkość, będących podatnikami podatku od nieruchomości, którzy zrealizują inwestycję początkową na terenie Gminy Miasto Szczecin. 2.Przedsiębiorca będzie mógł uzyskać zwolnienie od podatku od nieruchomości na okres do 3 lat. 3.Okres zwolnienia zależy od wysokości podatku od nieruchomości oraz od kosztów kwalifikowanych jakie poniesie przedsiębiorca na realizację inwestycji. 4

Zasady ogólne cd. 4.Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą to: a)koszty zakupu gruntu lub prawa wieczystego użytkowania, b)koszty nabycia lub wytworzenia budynków i budowli wraz z urządzeniami technicznymi, c)koszty zakupu zakładu będącego w upadłości, 5.Maksymalna kwota zwolnienia wynosi 35% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, a przypadku MŚP 45% tych kosztów. 5

Warunki uzyskania zwolnienia 1.Przedsiębiorca zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia o zamiarze korzystania ze zwolnienia na mocy uchwały, co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem inwestycji początkowej. 2.Wniesienie przez przedsiębiorcę wkładu finansowego w wysokości co najmniej 25% kosztów kwalifikowanych, pochodzących ze środków własnych. 3.Poniesienie kosztów związanych z realizacją inwestycji w wysokości nie mniejszej niż zł netto. 6

Warunki uzyskania zwolnienia cd. 4.Realizacja inwestycji początkowej zostanie zakończona w terminie do 36 miesięcy od dnia złożenia zgłoszenia. 5.Utrzymanie inwestycji początkowej co najmniej 5 lat, a w przypadku MŚP co najmniej 3 lata od dnia jej zakończenia. (Definicja MŚP jest zawarta w Załączniku nr I do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art Traktatu. ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWO - zatrudnienie mniej niż 250 pracowników, roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów EUR. MAŁE PRZEDSIĘBIORSTWO - zatrudnienie mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów EUR. MIKROPRZEDSIĘBIORSTWO - zatrudnienie mniej mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów EUR). 7

Inwestycja początkowa To inwestycja w rzeczowe aktywa trwałe (grunty, budynki, zakład, budowle) związana z: a)założeniem nowego zakładu, b) zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu poprzez jego rozbudowę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, c) nabyciem aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez inwestora niezwiązanego ze sprzedawcą oraz wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa. 8

Wyłączenia 1.Wynikające z przepisów UE. (m.in. sektor budownictwa okrętowego, sektor transportu i związanej z nim infrastruktury, sektor rolnictwa oraz pomoc bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej- szerzej w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 651/2014 ). 2.Zwolnieniu nie podlegają inwestycje początkowe związane z nabyciem, budową oraz rozbudową nieruchomości przeznaczonych w całości lub w części na: stacje paliw, hotele lub podobne obiekty zakwaterowania, usługi gastronomiczne, banki, działalność finansową lub ubezpieczeniową, działalność handlową detaliczną lub hurtową oraz w których całość lub część powierzchni wynajmowana jest przez podatnika innym podmiotom. 3.Zwolnienie nie przysługuje podatnikom, którzy na terenie Gminy Miasto Szczecin zalegają z zapłatą podatków i innych należności publicznoprawnych oraz opłat z tytułu wieczystego użytkowania. 4.Zwolnienie nie przysługuje przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej. 9

Obowiązki beneficjenta pomocy Przedsiębiorcy, którzy otrzymali od Prezydenta Miasta Szczecin informację o dopuszczalności inwestycji początkowej do udzielenia pomocy, są zobowiązani do złożenia do dnia 15 stycznia każdego roku oświadczeń: 1.o wielkości poniesionych nakładów inwestycyjnych wraz z dokumentami potwierdzającymi wysokość poniesionych wydatków; 2.o sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa; 3.o niezaleganiu na terenie Gminy Miasto Szczecin z zapłatą podatków i innych należności publicznoprawnych oraz opłat z tytułu wieczystego użytkowania; 4.oraz informacji dotyczącej otrzymanej pomocy przeznaczonej na te same koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą, na pokrycie których wnioskodawca ubiega się o pomoc publiczną lub informację o nieotrzymaniu takiej pomocy. 10

Obowiązki beneficjenta pomocy cd. Przedsiębiorca, po zakończeniu inwestycji początkowej zobowiązany jest w terminie 30 dni zgłosić i udokumentować rozpoczęcie i zakończenie inwestycji początkowej, przedłożyć zestawienie dot. wszystkich poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz złożyć ww. oświadczenia poza określonym w poz. 1. Przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia z podatku od nieruchomości są zobowiązani do złożenia do dnia 15 stycznia każdego roku oświadczenia: 1.o prowadzeniu działalności w nieruchomości stanowiącej inwestycję, obowiązek ten wygasa z chwilą zakończenia wymaganego okresu utrzymania inwestycji; 2.o sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa; 3.o niezaleganiu na terenie Gminy Miasto Szczecin z zapłatą podatków i innych należności publicznoprawnych oraz opłat z tytułu wieczystego użytkowania; 4.oraz informacji dotyczącej otrzymanej pomocy przeznaczonej na te same koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą, na pokrycie których wnioskodawca ubiega się o pomoc publiczną lub informację o nieotrzymaniu takiej pomocy. 11

Uchwała obowiązuje do 31 grudnia 2016 r. Podatnik nabywa prawo do zwolnienia w dniu złożenia zgłoszenia. Zwolnienie następuje po zakończeniu inwestycji i następuje jednocześnie w stosunku do wszystkich przedmiotów opodatkowania. 12

STAWKI PODATKÓW NA 2016 R. (w zakresie działalności gospodarczej) Od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,89 zł od 1 m² powierzchni; Od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części za-jętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 22,86 zł od 1 m² powierzchni użytkowej; Od budowli - 2% ich wartości określonej zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 13

Przykład 1 Przedsiębiorca złożył zgłoszenie o zamiarze korzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, w związku z budową hali produkcyjnej o powierzchni m² na gruncie zakupionym przed złożeniem zgłoszenia. Dane przedstawione w zgłoszeniu: wnioskodawca jest przedsiębiorcą małym, szacunkowe koszty kwalifikowane wybudowania hali wyniosą zł. Maksymalna intensywność pomocy (kwota dopuszczalnego zwolnienia z podatku) dla małego przedsiębiorcy wynosi 45% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. W tym przypadku kwota do jakiej przedsiębiorca może zostać zwolniony z podatku od nieruchomości wynosi: zł x 45% = zł Podatek od nieruchomości (od budynku) w okresie 3 lat wyniesie zł. Przedsiębiorca skorzysta ze zwolnienia przez okres trzech lat (grunty jako niezwiązane z inwestycją początkową będą podlegały opodatkowaniu). 14

Przykład 2 Przedsiębiorca złożył zgłoszenie o zamiarze korzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, w związku z realizacją inwestycji początkowej polegającej na zakupie gruntu o pow m², wybudowaniu hali o pow m² wraz z infrastrukturą towarzyszącą w postaci budowli. Dane przedstawione w zgłoszeniu: wnioskodawca jest przedsiębiorcą innym niż MŚP (duży przedsiębiorca), szacunkowe koszty kwalifikowane inwestycji początkowej wyniosą łącznie zł, - koszt zakupu gruntu – zł, - koszt wybudowania hali – zł, - wartość budowli – zł. przedsiębiorca na realizację tej samej inwestycji otrzymał także wsparcie ze środków publicznych w wysokości zł Maksymalna intensywność pomocy dla przedsiębiorcy innego niż MŚP wynosi 35% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. Dopuszczalna wielkość pomocy na inwestycję początkową wynosi: zł x 35% = zł 15

Ponieważ Inwestor otrzymał już wsparcie w wysokości zł, co stanowi 30% Maksymalnej Intensywności Pomocy, wysokość zwolnienia z podatku od nieruchomości nie może przekroczyć kwoty zł (pozostałe do wykorzystania 5%). Podatek od nieruchomości w okresie trzech lat wyniesie. ok zł, a więc przedsiębiorca uzyska zwolnienie z podatku od nieruchomości maksymalnie na okres 18 miesięcy ( zł). Niedopuszczalne jest zwolnienie z podatku na okres pełnych 3 lat, bowiem doprowadziłoby to do przekroczenia Maksymalnej Intensywności Pomocy = zł (38,47% kosztów kwalifikowanych). 16

Ponieważ Inwestor otrzymał już wsparcie w wysokości zł, co stanowi 30% Maksymalnej Intensywności Pomocy, wysokość zwolnienia z podatku od nieruchomości nie może przekroczyć kwoty zł (pozostałe do wykorzystania 5%). Podatek od nieruchomości w okresie trzech lat wyniesie. ok zł, a więc przedsiębiorca uzyska zwolnienie z podatku od nieruchomości maksymalnie na okres 18 miesięcy ( zł). Niedopuszczalne jest zwolnienie z podatku na okres pełnych 3 lat, bowiem doprowadziłoby to do przekroczenia Maksymalnej Intensywności Pomocy = zł (38,47% kosztów kwalifikowanych). 17

ZŁOŻONOŚĆ PROBLEMATYKI POMOCY PUBLICZNEJ Podstawowe regulacje konieczne dla funkcjonowania prawa pomocy publicznej są ustanowione na poziomie Unii Europejskiej. Jednakże korzystanie z niektórych wymagało przeniesienia regulacji na grunt prawa krajowego (np. regionalna pomoc inwestycyjna), inne zaś mogą być stosowane bezpośrednio, bez konieczności ustanawiania przepisów krajowych (np. pomoc de minimis). Szczegółowe zależności pomiędzy regulacjami istniejącymi na tych dwóch poziomach (unijnym oraz krajowym) są mocno skomplikowane, a także struktura i klasyfikacja źródeł prawa pomocowego na tych szczeblach charakteryzuje się dużym stopniem zróżnicowania i złożoności. Niejednokrotnie więc, wyjaśnienie wątpliwości dotyczących problematyki pomocy publicznej, czy też udzielenie odpowiedzi na szczegółowe pytania nie może się odbywać ad hoc, wymaga bowiem głębokiej analizy z uwzględnieniem szeregu aktów prawnych, nierzadko również koniecznym staje się zasięgnięcie opinii prawnej, czy też uzyskania stanowiska Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 18

Dziękuję za uwagę! Wydział Podatków i Opłat Lokalnych Urząd Miasta Szczecin 19