DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
mgr inż. Piotr Brzoza Politechnika Śląska
Advertisements

Katarzyna Szypuła-Sajon
Prezentacja wyników badań
Agnieszka Zych Biblioteka Główna Akademii Górniczo Hutniczej
Poradnik dla wyższych uczelni
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
7 punktów Kodeksu 2.0.
Komunikacja bez barier
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
w kategorii obiekty użyteczności publicznej
Informatyczny system edukacyjny do przedmiotu „Multimedia”
JERZY MILLER WOJEWODA MAŁOPOLSKI OGŁASZA KONKURS.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Język migowy w Konwencji ONZ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Nowoczesne systemy informacyjno-komunikacyjne dla Miast
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Pełnosprawny Student VIII
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
KONFERENCJA PEŁNO(S)PRAWNY STUDENT KRAKÓW, 03/11/2015 EFS – wsparcie szkolnictwa wyższego bez barier.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Projekt zwiększenia dotacji na zadania związane z kształceniem osób z niepełnosprawnościami Aleksander.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Akademicka Biblioteka Cyfrowa Międzyuczelniana biblioteka materiałów dostępnych w wersjach elektronicznych.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
GEOPORTAL AGH Zgubiłeś się na AGH? Geoportal AGH może Ci pomóc!
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
_______________________________________________________________________________________ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
1 Międzywydziałowe Centrum Języków Obcych. 2 Zajęcia językowe odbywają się w grupach o różnych poziomach, zależnie od stopnia opanowania języka obcego.
Debata szkolna Zestawienie Odpowiedzi na pytania udzielone przez uczniów klas I-VI (SP7 Głogów)
Dostępność stron internetowych Wprowadzenie do WCAG Dział ds. Osób Niepełnosprawnych ul. Retoryka 1/ Kraków tel.: , fax.:
Niepełnosprawni w budynkach użyteczności publicznej - zgodnie z wymaganiami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Nowe technologie a niepełnosprawność
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Stan wdrażania RPO WL w WUP w Lublinie
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Pełnosprawny Student III
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Organizacja systemu wsparcia na poziomie ponaduczelnianym
Modele wsparcia uczelni w celu zwiększenia ich dostępności  dla osób z niepełnosprawnościami
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
Ustawa oczami praktyków
Kraków, 28 maja 2019 r. Kraków, 18 czerwca 2019 r.
Zapis prezentacji:

DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI DOŚWIADCZENIA AGH Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Współpraca z webmasterami i redaktorami stron internetowych Luty 2012 – rozpoczęcie projektu e-dostępności – badania stron internetowych AGH pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych z wykorzystaniem narzędzia „Utilitia” W pierwszym roku przebadano 29 stron internetowych (wydziały, jednostki AGH, organizacje studenckie) Przebadano także szablon CMS wykorzystywany do budowy nowych stron internetowych W kolejnych latach kontynuowano projekt e-dostępności poszerzając liczbę badanych stron internetowych (badania bezpośrednie i przesiewowe) Współpraca z webmasterami i redaktorami stron internetowych Prowadzenie szkoleń Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Kluczowym partnerem przy realizacji projektu e-dostępności jest Pracownia Tyfloinformatyki w Uczelnianym Centrum Informatyki AGH. Dr Michał Kępiński, jako specjalista w zakresie informatyki i technologii dostępnych dla osób niewidomych i słabowidzących, współpracuje z webmasterami udzielając wsparcia w poprawianiu błędów wskazywanych w raportach generowanych przez „Utilitie”, a także wykonuje „ręczną” analizę dostępności stron, tam gdzie badanie automatyczne jest niewystarczające. Dobrym przykładem jest strona Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, gdzie poprawiono nawigację i czytanie formularzy przez programy czytające. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Tłumaczenie ważnych treści na Polski Język Migowy i zamieszczanie filmików na stronach internetowych Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

W windach ważna jest informacja głosowa oraz oznaczenia w alfabecie Braille'a ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:  § 193. 2a.  Kabina dźwigu osobowego dostępna dla osób niepełnosprawnych powinna mieć (…) tablicę przyzywową z dodatkowym oznakowaniem dla osób niewidomych i informacją głosową. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Tablice informacyjne powinny zawierać opis w alfabecie Braille'a Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie: § 71 4. Krawędzie stopni schodów w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i użyteczności publicznej  powinny wyróżniać się kolorem kontrastującym z kolorem posadzki. § 306 1. W budynku użyteczności publicznej, (…), w miejscach, w których następuje zmiana poziomu podłogi, należy zastosować rozwiązania techniczne, plastyczne lub inne sygnalizujące tę różnicę. 2. W budynkach, o których mowa w ust. 1, powierzchnie spoczników schodów i pochylni powinny mieć wykończenie wyróżniające je odcieniem, barwą bądź fakturą, co najmniej w pasie 30 cm od krawędzi rozpoczynającej i kończącej bieg schodów lub pochylni. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

W sytuacji, gdy wejście bez barier architektonicznych znajduje się w innym miejscu niż wejście główne do budynku, niezbędna jest informacja, że takie dostosowanie jest oraz gdzie się znajduje. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Pełny dostęp do informacji to także: Udział w zajęciach dydaktycznych tłumaczy języka migowego, lipspeakerów, asystentów edukacyjnych Sprzęt wspomagający – powiększalniki tekstu i obrazu, pętle indukcyjne, systemy FM Notatki z zajęć – możliwość prowadzenia notatek w formie alternatywnej np. robienie zdjęć, nagrywanie zajęć Adaptacja materiałów dydaktycznych – np. grafiki wypukłe, napisy do filmów Udostępnianie materiałów dydaktycznych – szczególnie ważne w przypadku osób mających problem z robieniem samodzielnych i pełnych notatek Dostosowanie formy kształcenia do rodzaju niepełnosprawności np. specjalistyczne lektoraty z języków obcych dla nie(do)widzących lub nie(do)słyszących Sposób komunikacji – np. nie odwracanie się plecami do osoby niesłyszącej Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Dziękuję za uwagę Andrzej Wójtowicz Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wujek@agh.edu.pl www.bon.agh.edu.pl Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych AGH

Partner: Patroni honorowi: Patroni medialni: Projekt współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków