Szkolnictwo zasadnicze zawodowe a płeć Analiza danych statystycznych i wyniki badań Danuta Duch-Krzystoszek Koalicja KARAT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
Potrzeby rynku pracy a system edukacji
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Wyniki egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe 2010/2011.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ZAPRASZAMY DO PODJĘCIA NAUKI W NASZEJ SZKOLE! BLISKO! BEZPIECZNIE! ZNAJDZIESZ NAS NA STRONIE ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
Powiat Buski.
mgr inż. Piotr Praczukowski
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY W SISLI
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Zespół Szkół w Zabrodziu
Zadanie 1 Zarządzanie projektem - wzrost wiedzy na temat EFS i projektu wśród mieszkańców powiatu lęborskiego Zadanie 2 Program formalnego potwierdzania.
CENTRUM WSPÓŁPRACY SZKOŁY I RODZINY PUNKT KONSULTACYJNY.
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
technik mechanik Technikum numer 3
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY Ul. Kazimierza Wielkiego 23A Stopnica
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Krynica Zdrój Badania Manpower Polska.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
OFERTA EDUKACYJNA ELBLĄSKICH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 20145/2015 Poznań, 9 lipca 2014 roku.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 15 W ŁODZI ŁÓDŹ ul. Kopcińskiego 5/11 tel: ; zsp15.ldi.pl
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
LOSY ABSOLWENTÓW SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO – WYCHOWAWCZEGO IM. WALDEMARA KIKOLSKIEGO W BIAŁYMSTOKU Białystok, 23 września 2015r.
System szkolnictwa ponadpodstawowego
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok 2016/2017
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Spotkanie z pracodawcami
dobry start w przyszłość
Powiatowy Zespół Szkół Nr Kościerzyna ul. Kartuska 48
Losy absolwentów publicznego gimnazjum nr 24 w Białymstoku
BRANŻOWA SZKOŁA PIERWSZEGO STOPNIA
Powiat Buski.
Zapis prezentacji:

Szkolnictwo zasadnicze zawodowe a płeć Analiza danych statystycznych i wyniki badań Danuta Duch-Krzystoszek Koalicja KARAT

Metodologia badania Analiza danych statystycznych: - dane GUS - dane statystyczne Związku Rzemiosła Polskiego Badania FGI, IDI na próbie kobiet z wykształceniem zasadniczym zawodowym - pracujące i poszukujące pracy, w wieku lata - 6 FGI: Kielce, Olsztyn, Siedlce - 6 IDI z kobietami w męskich zawodach: Kielce, Olsztyn, Siedlce, Warszawa - realizacja ; Millward Brown S.A.

Co dalej po gimnazjum? - uczniowie klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży (2013/2014) Dane dla szkół ponadgimnazjalnych publicznych, niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i prywatnych bez szkół specjalnych Źródło: opracowanie własne na podstawie Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, GUS, Warszawa 2014, s Licea ogólnokształcące 44,3% Technika 36,9% Zasadnicze Szkoły Zawodowe 17,3% Inne 1,5% N=

Nauka w ZSZ: Udział uczniów ZSZ wśród ogółu uczniów szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży Ukończenie ZSZ: Udział absolwentów ZSZ wśród ogółu absolwentów szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży

Wybory szkół ponadgimnazjalnych przez dziewczęta i chłopców (2013/2014) Dziewczęta n= Chłopcy n= Dane dla szkół ponadgimnazjalnych publicznych, niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i prywatnych bez szkół specjalnych Źródło: opracowanie własne na podstawie Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, GUS, Warszawa 2014, s

Wybory szkół ponadgimnazjalnych przez dziewczęta i chłopców (2013/2014)

Jak dużo dziewcząt wybrało zawodówki?: Udział dziewcząt w ZSZ wśród ogółu dziewcząt w szkołach ponadgimnazjalnych dla młodzieży (2013) Dziewczęta wśród uczniów ZSZ dla młodzieży (2013)

Zmiana udziału dziewcząt wśród uczniów ZSZ ( )Zmiana udziału chłopców wśród uczniów ZSZ ( )

Uczniowie zasadniczych szkół zawodowych dla młodzieży (2013/2014) N= Dane dla zasadniczych szkół dla młodzieży bez szkół specjalnych Źródło: opracowanie własne na podstawie Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, GUS, Warszawa 2014, s.216

Dane dla zasadniczych szkół dla młodzieży bez szkół specjalnych Źródło: na podstawie Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, GUS, Warszawa 2014, s.216

Egzaminy czeladnicze chłopców-absolwentów nauki zawodu (2014) Źródło: dane izb rzemieślniczych – styczeń 2015 r.; Związek Rzemiosła Polskiego - Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej N=20.808Mężczyźni N=14.970

Egzaminy czeladnicze dziewcząt-absolwentów nauki zawodu (2014) Egzaminy dziewcząt w innych zawodach DziewczętaChłopcy fotograf32 tapicer3289 złotnik-jubiler36 drukarz221 introligator25 rzeźnik-wędliniarz2237 stolarz21314 technolog robót wykończeniowych w budownictwie 2395 kaletnik11 obuwnik11 Kobiety N=5.838

Egzaminy czeladnicze dziewczęta-absolwentów nauki zawodu (2014) Źródło: dane izb rzemieślniczych – styczeń 2015 r.; Związek Rzemiosła Polskiego - Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej Dziewczęta N=5.838

Motywacje dziewcząt do wyboru „kobiecych” kierunków kształcenia -Przypadek ograniczania dziewczętom dostępu do zawodu – w szkole w okolicach Kielc do klasy mechanicznej nie przyjmowano dziewcząt. - Bezrefleksyjne przyjmowanie wzorów odpowiednich dla chłopców i dziewcząt kierunków Nie wiem, ja nie brałam tego pod uwagę [pójścia do klasy mechanicznej, chociaż były tam dziewczyny]. Nie wiem, dla mnie to jest dla facetów i już. A krawiectwo, fryzjerstwo i cukiernictwo było dla dziewczyn. W wieku 15 lat tak to rozumiałam. Było kilka [dziewcząt w klasach mechanicznych], ale to takie dziewczyny, takie „chłopaczary”. Nie wiem, po niektórych nawet nie widziałam, że to są dziewczyny.

Motywacje dziewcząt do wyboru „kobiecych” kierunków kształcenia - Obawa negatywnej oceny społecznej w przypadku wyboru zawodu „męskiego” -Przekonanie o różnicach pomiędzy płciami: uzdolnień mężczyzn w kierunkach technicznych - Uznanie stereotypów. Obawy przez brakiem zatrudnienia w męskim zawodzie Niestety nasze umysły inaczej działają. Lepsi są troszkę. Nie odważyłabym się wtedy pójść do jakiejś takiej typowo męskiej klasy. (…) Myślę, że takie zaszufladkowanie kobiet, że nie nadają się do niektórych zawodów. (…) Jakbym chciała postawić dom i by przyszła pani murarz, to też bym tak do tego podeszła….. Bałabym się. (…) mi się wydaje, że się boją, Boją się tego, co ludzie będą gadać.

Motywacje dziewcząt do wyboru „kobiecych” kierunków kształcenia - lęk przed utratą kobiecości i tego konsekwencjami - Kobieta w zawodzie mechanika / hydraulika INTELIGENTNA SAMOWYSTARCZALNA SKORO MA ZAWÓD MĘSKI Z SILNYM CHARAKTEREM PEWNA SIEBIE PRZEBOJOWA [w pracy] będą ją traktować nie jako kobietę, tylko jako babę, która im się kręci pod nogami. (…) Czy ona potem ich kolegą się nie stanie? Nie kobietą tylko kumplem? (…) A później zakłada szpilki, żeby czuć się kobieco jednak. (…) Ja myślę, że nie ma partnera. (…) To w sumie faceci mogą się jej bać. A jeszcze jak inteligenta to już w ogóle. (…) I potem mężczyzna gubi swoją męskość. Wydaje mi się, że albo ona by zajęła miejsce takiego faceta w domu i on by był podporządkowany jej. Uroda jako atut na rynku pracy

Motywacje dziewcząt do wyboru „męskich” kierunku kształcenia Kobiety, które kształciły się w nietradycyjnych dla kobiet zawodach swoje zainteresowania kierunkiem wyniosły z domu, gdzie np. pomagały ojcu w pracy przy samochodzie bądź chciały pracować w zawodzie ojca czy też podążyły ścieżką edukacyjną wyznaczoną przez brata. Po skończonej nauce nie zawsze znajdują prace w zawodzie Okazało się, że był problem, dlatego że na tej papierni nie pracowały kobiety. (…) Do tej pory tak jest. Ja nieraz próbowałam, żeby mi tata załatwił tę pracę, bo tam jednak są dobre zarobki. [Kielce, IDI]

PODSUMOWANIE I WNIOSKI Inne są ścieżki karier edukacyjnych dziewcząt i chłopców dziewczęta częściej wybierają kształcenie ogólne (57%), chłopcy zawodowe (66%, w tym zasadnicze: 23%) Szkolnictwo zasadnicze zawodowe jest zróżnicowane w województwach zachodnich: - więcej jest oddziałów, wyższy odsetek młodzieży uczy się w ZSZ, - udział dziewcząt wśród uczniów ZSZ jest wyższy

PODSUMOWANIE I WNIOSKI O SZKOLNICTWIE ZASADNICZYM ZAWODOWYM NIE MOŻNA MÓWIĆ NIE UWZGLĘDNIAJĄC PŁCI Mimo niewielkiego wzrostu w latach udziału dziewcząt wśród uczniów ZSZ szkolnictwo zawodowe nadal pozostaje silnie zmaskulinizowane (chłopcy stanowią 72% uczniów ZSZ i zdających egzaminy czeladnicze absolwentów nauki zawodu)

PODSUMOWANIE I WNIOSKI Segmentacja kierunków ze względu na płeć - na kierunkach inżynieryjno-technicznych oraz architektury i budownictwa uczą się w zasadzie tylko chłopcy (99,6%), - dziewczęta dominują na kierunkach ekonomicznych i administracyjnych (86,2%) i usług dla ludności (74,5%) - wśród zdających egzaminy czeladnicze w 2014 roku w zawodach: mechanik pojazdów samochodowych, murarz, elektryk, monter instalacji sanitarnych, ślusarz dziewcząt nie było - 81,3% dziewcząt zdawało egzamin czeladniczy w zawodzie fryzjera

PODSUMOWANIE I WNIOSKI Bariery w podejmowaniu przez dziewczęta kształcenia w zawodach „męskich”: - nauczyciele w gimnazjum, dziewczęta – stereotypowe postrzeganie „odpowiednich” zawodów dla kobiet i mężczyzn - dziewczęta - stereotypowe postrzeganie kobiecości i męskości; lęk przed utratą kobiecości i tego konsekwencjami - nauczyciele, dziewczęta – obawy, że kobieta nie znajdzie zatrudnienia w „męskich” zawodach