Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015
Wyniki diagnozy realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego po I,II i III etapie edukacyjnym
Cel badania Określenie poziomu sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych wynikających z realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego po I, II i III etapie edukacyjnym.
Informacje ogólne Grupa docelowa: Uczniowie szkół podstawowych (po I etapie edukacyjnym) – 2612 – Dziewczęta – 1323 – Chłopcy – 1289 Uczniowie gimnazjów (po II etapie edukacyjnym) – 1013 – Dziewczęta – 487 – Chłopcy – 526 Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych (po III etapie edukacyjnym) – 1493 – Dziewczęta – 812 – Chłopcy – 681 Czas trwania badania: 2013 – 2015
Grupa uczniów objętych badaniem
KATEGORIE BADAŃ Pomiary antropometryczne Próby sprawnościowe Próby umiejętności ruchowych
POMIARY ANTROPOMETRYCZNE Wysokość ciała Masa ciała Wskaźnik BMI
Szkoła podstawowa Wskaźnik BMI –norma od dla dziewcząt i chłopców w wieku 8-10 lat. Średni wskaźnik wśród badanych 17,73 Gimnazjum Wskaźnik BMI –norma od dla dziewcząt i chłopców w wieku lat. Średni wskaźnik wśród badanych Szkoły ponadgimnazjalne Wskaźnik BMI –norma od 18, dla dziewcząt i chłopców w wieku 16 lat. Średni wskaźnik wśród badanych 19.72
PRÓBY SPRAWNOŚCIOWE
Próby sprawnościowe Po I etapie edukacyjnym Po II etapie edukacyjnym Po III etapie edukacyjnym Bieg wahadłowy 4x10m – czas w sek. Siady z leżenia tyłem/30sek./- liczymy ilość powtórzeń Skok w dal z miejsca/ 2 próby/-mierzymy długość/-wpisujemy lepszy wynik Zwis na drążku czas w sek. Bieg wahadłowy 4x10m – czas w sek. Siady z leżenia tyłem/30sek./- liczymy ilość powtórzeń Skok w dal z miejsca/ 2 próby/-mierzymy długość/-wpisujemy lepszy wynik Zwis na drążku czas w sek. Bieg wahadłowy 4x10m – czas w sek. Siady z leżenia tyłem/30sek./- liczymy ilość powtórzeń Skok w dal z miejsca/ 2 próby/-mierzymy długość/-wpisujemy lepszy wynik Zwis na drążku czas w sek. (dziewczęta) Uginanie rąk w zwisie (chłopcy)
Próby sprawnościowe – po I etapie edukacyjnym Średnia dla chłopców wg MTSF: od 11,7s do 14,2s Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 12,5s do 14,2s Średnia dla chłopców wg MTSF: od 10 s do 30 s Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 1 s do 18 s Średnia dla chłopców wg MTSF: od 17 do 27 Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 15 do 26 Średnia dla chłopców wg MTSF: od 128 cm do 168 cm Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 120 cm do 160 cm najlepszy wynik 34,82s najsłabszy wynik 0 najlepszy wynik 48,11s najsłabszy wynik 0 najlepszy wynik 11,11 s najsłabszy wynik 19,36 s najlepszy wynik - 10,47 s najsłabszy wynik - 18,80 s najlepszy wynik 34 najsłabszy wynik 0 najlepszy wynik 35 najsłabszy wynik 6 najlepszy wynik 190 cm najsłabszy wynik 53 cm najlepszy wynik 230cm najsłabszy wynik 65 cm
Próby sprawnościowe – po II etapie edukacyjnym Średnia dla chłopców wg MTSF: od 10,8s do 13,2s Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 11,6s do 13,9s Średnia dla chłopców wg MTSF: od 12 s do 32 s Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 1 s do 21 s Średnia dla chłopców wg MTSF: od 20 do 30 Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 17 do 27 Średnia dla chłopców wg MTSF: od 154 cm do 200 cm Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 141 cm do 182 cm najlepszy wynik 48,47 s najsłabszy wynik 0 najlepszy wynik 73 s najsłabszy wynik 0 najlepszy wynik s najsłabszy wynik s najlepszy wynik 9.16 s najsłabszy wynik 17.82s najlepszy wynik 35 najsłabszy wynik 5 najlepszy wynik 45 najsłabszy wynik 8 najlepszy wynik 238 cm najsłabszy wynik 50 cm najlepszy wynik 254 cm najsłabszy wynik 111 cm
Próby sprawnościowe – po III etapie edukacyjnym Średnia dla chłopców wg MTSF: od 10,3s do 12,2s Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 11,4s do 13,8s Średnia dla chłopców wg MTSF: od 2 do 9 Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 1 s do 25 s Średnia dla chłopców wg MTSF: od 21 do 31 Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 17 do 27 Średnia dla chłopców wg MTSF: od 188 cm do 237 cm Średnia dla dziewcząt wg MTSF: od 146 cm do 189 cm najlepszy wynik 50,85 s najsłabszy wynik 0 sek. najlepszy wynik 29 najsłabszy wynik 0 najlepszy wynik -10,02 s najsłabszy wynik 17,86 s najlepszy wynik - 8,8 s najsłabszy wynik-14,98 s najlepszy wynik 35 najsłabszy wynik 5 najlepszy wynik 45 najsłabszy wynik- 8 najlepszy wynik 248cm najsłabszy wynik 90 cm najlepszy wynik 283 cm najsłabszy wynik 100 cm
UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE
Próby umiejętności ruchowych Po I etapie edukacyjnym Po II etapie edukacyjnym Po III etapie edukacyjnym Przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego Rzut piłki siatkowej o ścianę jednorącz i chwyt oburącz z odległości 2,5m/5 rzutów i chwytów/ Łączone przewroty w przód i w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego PS-odbicia piłki sposobem górnym -10 razy PK –kozłowanie piłki slalomem zakończone rzutem z biegu do kosza Łączone przewroty w przód i w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego PS-odbicia piłki sposobem górnym i dolnym -10 razy PK –kozłowanie piłki slalomem zakończone rzutem do kosza po podaniu
Przewrót w przód z przysiadu podpartego – szkoła podstawowa
Przewrót w przód i w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego - gimnazjum
Przewrót w przód i w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego – szkoła ponadgimnazjalna
Rzut piłki siatkowej o ścianę jednorącz i chwyt oburącz z odległości 2,5 m/5 rzutów – szkoła podstawowa
Kozłowanie piłki slalomem zakończone rzutem do kosza - gimnazjum
Kozłowanie piłki slalomem zakończone rzutem do kosza po podaniu – szkoła ponadgimnazjalna
Piłka siatkowa – odbicia piłki sposobem górnym nad głową 10 odbić (5 odbić próba zaliczona) - gimnazjum
Piłka siatkowa – odbicia piłki sposobem górnym i dolnym (5 odbić próba zaliczona) – szkoła ponadgimnazjalna
Zespół prowadzący badania Dr Robert Dutkiewicz - UJK Mgr Piotr Łojek KO Dr Rafał Pawłowski UJK Mgr Jolanta Sabat ŚCDN Mgr Wiesław Stanisławiak ŚCDN Mgr Tomasz Kościak ŚCDN
Oferta ŚCDN Sport i edukacja zdrowotna Zajęcia warsztatowe z tego obszaru obejmują treści nauczania z zakresu: diagnozy sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego, treningu zdrowotnego, sportu i sportów całego życia, bezpiecznej aktywności fizycznej. Rekreacja Aktywności w tym obszarze obejmują 18 typów zajęć warsztatowych do wyboru przez uczestnika. Np.: nordic walking – spacer po zdrowie, jazda konna – edukacja w siodle, wspinaczka –mój pierwszy krok na szczyt. Wychowanie fizyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Programem warsztatów pragniemy zwrócić uwagę na zajęcia ruchowe jako jeden z najważniejszych aspektów prawidłowego rozwoju dzieci w tym wieku.
Dziękuję za uwagę Jacek Wołowiec