Olga Zduńczyk Ośrodek Interwencji Kryzysowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
„Przeciwdziałanie handlowi ludźmi”
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie działa na podstawie Ustawy o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r.,
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Ośrodek Pomocy Dzieciom i Rodzinie w Rudzie Śląskiej jako wielofunkcyjna placówka opiekuńczo-wychowawcza Struktura Ośrodek Pomocy Dzieciom i Rodzinie.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Studium przypadku. Rodzina składa się z sześciu osób - pana i pani oraz 4 dzieci (2 dorosłych, które są na etapie usamodzielniania się i 2 małoletnich.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Zespół Interwencji Kryzysowej jako realizator zadań ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ASYSTENTURA RODZINY.
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
PROFILAKTYKA PRZEMOCY WOBEC DZIECI W DZIAŁANIACH FUNDACJI MEDERI
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Działania Ośrodka Interwencji Kryzysowej – przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci Olga Zduńczyk Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Warszawie przy ul. 6 Sierpnia 1/5

Ośrodek Interwencji Kryzysowej ul. 6-go Sierpnia 1/5 02-843 Warszawa tel./faks 22 855 44 32 kom. 514 202 619 www.oik.warszawa.pl e-mail: oik@oik.warszawa.pl

Ośrodek Interwencji Kryzysowej funkcjonuje od 2000 r. pierwotnie jako podstruktura Ośrodka Wspomagania Rodziny od 2010 r. działa jako samodzielna jednostka organizacyjna i budżetowa pomocy społecznej m.st. Warszawy

Współpracujemy m.in. z: Ośrodkami Pomocy Społecznej państwowymi i prywatnymi instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczną i psychiatryczną organizacjami pozarządowymi Sądami, Prokuraturą, Policją innymi podmiotami

Struktura organizacyjna Dyrektor – Monika Siewirska 7 psychologów specjalista pracy socjalnej i pracownik socjalny psychiatra prawnik  dział administracyjny

Struktura organizacyjna

Specyfika działalności Ośrodka Ambulatorium czynne pn. – pt. w  godz. 8.00-20.00; Hostel czynny całodobowo przyjmowanie osób w potrzebie natychmiast (bez długich terminów oczekiwania) bezpłatność usług brak rejonizacji nie jest wymagane ubezpieczenie społeczne

Z jakich form pomocy można skorzystać? interwencja kryzysowa pomoc psychologiczna o charakterze wspierającym krótkoterminowa terapia indywidualna konsultacje dla par poradnictwo socjalne •  konsultacje psychiatryczne porady prawne zajęcia grupowe, warsztaty, treningi mediacje

Działania OIK - przeciwdziałanie przemocy

Procedura „Niebieskie Karty” Ośrodek Interwencji Kryzysowej przy ul. 6-go Sierpnia 1/5 w Warszawie, jako jednostka organizacyjna pomocy społecznej, ma obowiązek wszczynania procedury „Niebieskich Kart”

W roku 2015: z pomocy w Ambulatorium OIK z powodu przemocy skorzystało 75 osób w Hostelu OIK z powodu przemocy przebywało 34 osoby (w tym 17 dzieci) 1/5 interwencji podejmowanych w Ośrodku dotyczy przeciwdziałania przemocy

Płaszczyzny działania pierwszą płaszczyznę przeciwdziałania przemocy stanowią działania interwencyjne polegają one na uniemożliwieniu dalszego krzywdzenia i udzieleniu „pierwszej pomocy”

Płaszczyzny działania drugą płaszczyzną przeciwdziałania przemocy są działania terapeutyczno-lecznicze zmierzające do zminimalizowania i usunięcia doznanych urazów i krzywd trzecią płaszczyzną przeciwdziałania przemocy jest profilaktyka

w naszej pracy z Klientami przebywającymi w Hostelu za jeden z celów głównych stawiamy sobie wspieranie rodziców w realizacji ich zadań rodzicielskich rodzice uczą się lepiej rozpoznawać potrzeby swoich dzieci i wspierać budowanie bezpiecznej więzi przez uważną interakcję z dzieckiem

Działania OIK – przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci DZIAŁANIA INTERWENCYJNE - PRAKTYKA

„Są różne straszne rzeczy na świecie, ale najstraszniejsze, gdy dziecko boi się ojca, matki, wychowawcy… Boi się zamiast kochać. Zamiast szanować”. J. Korczak

J. dziewczynka 7 lat powtarza I klasę SP zaniedbanie ze strony obojga rodziców alkoholizm ojca – pan stosujący przemoc podejrzenie przemocy seksualnej ze strony ojca

J. procedura NK wszczęta przez PPP – rodzice jako sprawcy przemocy wniosek kuratora – zagrożenie zabezpieczeniem dziecka przyjęta do Hostelu OIK wraz z matką

J. trudności pani A. – matka dziecka chroniąca system – brak współpracy współpraca OIK ze służbami okoliczności opuszczenia Hostelu przez rodzinę decyzja o zabezpieczeniu dziecka

Działania OIK – przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE - PRAKTYKA

Profilaktyka prowadzona w rodzinie pierwszym jej celem jest psychoedukacja osoby dorosłej, a w konsekwencji uczenie kontrolowania swojego zachowania drugim celem jest poprawa relacji rodzica z dzieckiem

nie da się pomóc dziecku bez pracy z rodzicem jeśli rodzic sam „decyduje się odseparować siebie” od dziecka tzn. że wie/czuje, że ma jakiś obszar do przepracowania pomoc rodzicowi, praca z nim - jest niezbędnym elementem pomocy dziecku

N. dziewczynka 3 lata Syria – ochrona uzupełniająca w Polsce od 2013 r. brak miejsca zamieszkania przemoc ze strony męża, ojca N. procedura NK

N. ojciec N. aresztowany matka traci płynność finansową dziecko wraz z matką przyjęte do Hostelu OIK

N. trudności pani D. – matki N. – Klientka skryzysowana, różnice kulturowe, brak decyzyjności, „nie zauważa” dziecka N. – „dzikie dziecko”, pieluchowana, izolowana w łóżeczku, zaniedbana higienicznie, kary cielesne

N. Działania profilaktyczne OIK: uczenie kooperacji z dzieckiem - co to znaczy bawić się z dzieckiem dostarczanie wiedzy o dziecku i jego potrzebach - co to znaczy być z dzieckiem, czego dziecko potrzebuje wzmacnianie więzi i komunikacji – chwalenie dobrych zachowań

N. Działania profilaktyczne OIK: wspieranie – wyjście z pracownikiem do WZL, WCPR wzmacnianie – reakcja na emocje dziecka modelowanie – jak powinien wyglądać rytm dnia dziecka

N. Działania profilaktyczne OIK: motywowanie – posłanie córki do przedszkola docenianie – zauważanie i chwalenie Klientki jako samodzielnej kobiety i matki uczenie korzystania z dostępnych źródeł pomocy

N. wpływ grupy rówieśniczej na N. – rówieśnicy w OIK i w Przedszkolu współpraca z tłumaczem współpraca OIK z sądem i kuratorem – 2 wnioski o wgląd w sytuację rodziny współpraca z Przedszkolem konieczna praca długoterminowa

„Uraz wielokrotnie doznawany przez dorosłego niszczy osobowość już ukształtowaną, uraz powtarzający się w dzieciństwie osobowość kształtuje i zniekształca” J. Herman

Pytania ? Olga Zduńczyk Ośrodek Interwencji Kryzysowej ul. 6-go Sierpnia 1/5 Warszawa tel./faks 22 855 44 32 e-mail: oik@oik.warszawa.pl

Dziękuję za uwagę

Źródła: Bownik Ludmiła „Sytuacje kryzysowe u dzieci – rozpoznanie i reagowanie” – osobiście udostępnione przez autorkę Czerkawska Małgorzata, Markiewicz Mikołaj „Przemoc wobec dzieci” - www.mcps.com.pl doświadczenia własne