Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norma i patologia w życiu religijnym
Advertisements

Na czym polega rozwój emocjonalny?
Dyskalkulia rozwojowa
Philip Zimbardo Psychologia i życie
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Szczęście a zdrowie człowieka
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
dziecka niepełnosprawnego
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Diagnoza i terapia dzieci krzywdzonych
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Jakość wizyty premedykacyjnej a wybrane aspekty lęku chorego przed znieczuleniem Jakość wizyty premedykacyjnej a wybrane aspekty lęku chorego przed znieczuleniem.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Elżbieta Trubiłowicz Specjalistyczna Poradnia dla Rodzin MOPR Lublin,
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
Zespół Stresu Pourazowego
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
Wczesna interwencja psychologiczna zapobiega depresji, zespołom lękowym oraz zespołowi stresu pourazowego u pacjentów OIT Critical Care 2011 A. Peris,
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Stan przejściowy czy to już choroba?
Grażyna Banach – Kociołek
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
STUDENT Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
Kochać dziecko to przygotować je do samodzielnego życia .
I Krajowa Konferencja Psychologii Klinicznej
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Po co komu psychoterapia?
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?
„Praca z osobami po traumie”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Emocje Marta Riess.
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
Psychopatologia wprowadzenie
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Emocje Marta Riess.
Psychopatologia wprowadzenie
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie

  Z.Freud Poza zasadą przyjemności /1920/ Nerwica pourazowa (nerwica wojenna) Subiektywne cierpienie Punkt ciężkości: moment zaskoczenia, strachu, lęku Metafora pęcherzyka Chłopiec i drewniana szpulka

TRAUMA DSM, ICD – Ogólny opis - Dzieci? Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood (DC: 0-3, 1994): Zagrożenie dla integralności psychicznej

TRAUMA RELACYJNA Reaktywne zaburzenie przywiązania, Zaburzenie selektywności przywiązania Podwójna trudność dzieci z FASD:   Trauma wynika z relacji   Relacja nie chroni przed traumą TRAUMA KUMULACYJNA

  Dziecko fantazmatyczne (S. Lebovici)   Konsekwencje utraty reprezentacji dziecka   D.Stern:   Świat obiektywny/subiektywny   J.O.Wisdom: Odwiązanie   E.Gaddini: Ojciec jako pierwszy obiekt

M. Schur TEORIA DESOMATYZACJI – RESOMATYZACJI H. Krystal TEORIA AFEKTU Trauma I typu → RESOMATYZACJA Trauma II typu → NIEPOWODZENIE DESOMATYZACJI

A. Schore Matka reguluje emocje dziecka (regulacja diadyczna) P. Fonagy Funkcjonowanie refleksyjne Odzwierciedlanie stanów dziecka → rozwój funkcji refleksyjnej

PRZYWIĄZANIE   Przywiązanie jest wrodzone   Aktywność dwustronna   Zależność: efektywna nieefektywna   Poczucie bezpieczeństwa   Eksplorowanie świata, siebie i innych   Emocjonalna dostępność i wrażliwość

Trudności w komunikacji rodzic-dziecko Dziecko spostrzega rodzica jako nieosiągalnego Wzrastają u dziecka lęki, złość i zachowania obronne Pojawienie się symptomu/problemu Odpowiedź rodzica

  Symptomy dziecka Relacja rodzic-dziecko - podążanie za potrzebami dziecka - dostępność rodzica - przekonanie dziecka o dostępności rodzica Relacja między rodzicami - możliwość dawania sobie wsparcia - własne wzory przywiązania

  Dziękuje