Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie
Z.Freud Poza zasadą przyjemności /1920/ Nerwica pourazowa (nerwica wojenna) Subiektywne cierpienie Punkt ciężkości: moment zaskoczenia, strachu, lęku Metafora pęcherzyka Chłopiec i drewniana szpulka
TRAUMA DSM, ICD – Ogólny opis - Dzieci? Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood (DC: 0-3, 1994): Zagrożenie dla integralności psychicznej
TRAUMA RELACYJNA Reaktywne zaburzenie przywiązania, Zaburzenie selektywności przywiązania Podwójna trudność dzieci z FASD: Trauma wynika z relacji Relacja nie chroni przed traumą TRAUMA KUMULACYJNA
Dziecko fantazmatyczne (S. Lebovici) Konsekwencje utraty reprezentacji dziecka D.Stern: Świat obiektywny/subiektywny J.O.Wisdom: Odwiązanie E.Gaddini: Ojciec jako pierwszy obiekt
M. Schur TEORIA DESOMATYZACJI – RESOMATYZACJI H. Krystal TEORIA AFEKTU Trauma I typu → RESOMATYZACJA Trauma II typu → NIEPOWODZENIE DESOMATYZACJI
A. Schore Matka reguluje emocje dziecka (regulacja diadyczna) P. Fonagy Funkcjonowanie refleksyjne Odzwierciedlanie stanów dziecka → rozwój funkcji refleksyjnej
PRZYWIĄZANIE Przywiązanie jest wrodzone Aktywność dwustronna Zależność: efektywna nieefektywna Poczucie bezpieczeństwa Eksplorowanie świata, siebie i innych Emocjonalna dostępność i wrażliwość
Trudności w komunikacji rodzic-dziecko Dziecko spostrzega rodzica jako nieosiągalnego Wzrastają u dziecka lęki, złość i zachowania obronne Pojawienie się symptomu/problemu Odpowiedź rodzica
Symptomy dziecka Relacja rodzic-dziecko - podążanie za potrzebami dziecka - dostępność rodzica - przekonanie dziecka o dostępności rodzica Relacja między rodzicami - możliwość dawania sobie wsparcia - własne wzory przywiązania
Dziękuje