SURREALIZM
"Surrealizm - czysty automatyzm psychiczny, przez który zamierza się wyrazić bądź w słowach, bądź w piśmie, bądź w każdy inny sposób rzeczywiste funkcjonowanie myśli. Dyktando myśli pod nieobecność wszelkiej kontroli sprawowanej przez rozum, poza wszelkimi sprawdzianami estetycznymi lub moralnymi". (Breton)
Światopogląd: wyobraźnia surrealistyczna psychoanaliza Zygmunta Freuda wolność, pragnienia, miłość, poezja marzenia senne i wizje deliryczne mity, zabobony, przesądy, wierzenia
Sztuki plastyczne
Georgio de Chirico (1888-1978) „Więcej zagadki jest w cieniu człowieka idącego w słońcu niż we wszystkich przeszłych, obecnych i przyszłych religiach.”
Georgio de Chirico „Archeolog”
Prekursor surrealizmu (1911 – 1918) Twórczość metafizyczna Łamanie zasad perspektywy renesansowej Marzenie senne, wyobraźnia dziecka Obraz w obrazie Szydzi z dobrodziejstw cywilizacji, która zabija naturalność i spontaniczność
Giorgio de Chirico „Pieśń Miłości”
Giorgio de Chirico „Stacja Montparnasse”
Yves Tanguy (1900-1955) Okres surrealistyczny - od 1927 roku Pejzaż wewnętrzny Pejzaże bez skali i linii horyzontalnych, pełne form kostnych, skamielin, przypominające głębie mórz, pustynie, kosmos Niewiele form i barw Chce obalić bariery pomiędzy widzialnym a wyobrażalnym
Salvador Dali (1904 – 1989) „Od czasów Rewolucji Francuskiej rozpowszechnia się błędna, bzdurna i podzielana przez wszystkich opinia, że geniusze (…), są istotami ludzkimi pod każdym względem przypominającymi (…) zwykłych śmiertelników. Jest to opinia fałszywa. (…) jest fałszywa w odniesieniu do mnie, geniusza o najbogatszym w dzisiejszych czasach życiu duchowym, najprawdziwszego geniusza współczesności (…)”
Inspirował go Zygmunt Freud W 1934 roku wyrzucony z grupy surrealistycznej Malarz, pisarz, twórca „przedmiotów do funkcjonowania symbolicznego” i reklam, filmowiec, projektant biżuterii Metoda paranoiczno – krytyczna Stwarza iluzję trójwymiarowości na dwuwymiarowej płaszczyźnie płótna Skróty perspektywistyczne
Salvador Dali „Pierwszy dzień wiosny”
Salvador Dali „Płonąca żyrafa”
Salvador Dali „Płonąca żyrafa”
Max Ernst (1891-1976) Malarz, rzeźbiarz, pisarz, grafik Wynalazca nowych technik tworzenia automatycznego (collage, frottage, grattage) i mistrz tych technik Niesamowite, wielobarwne formy i konfiguracje Łączenie technik
Max Ernst - Dekalkomania
Max Ernst - Collage
Max Ernst „Kapelusz czyni człowieka”
Rene Magritte (1898-1967) "Ja czuwam, aby malować tylko takie obrazy, które ewokują tajemnice świata. Aby to było możliwe muszę być całkiem rozbudzony".
Nie stosował sposobów zapisu automatycznego, nie był zwolennikiem eksperymentu, preferował olej na płótnie Obrazy to istne rebusy i zagadki. Wyobcowanie przedmiotów z właściwego ich kontekstu Stworzył makiety rzeźb, przedstawiające motywy swego malarstwa
Andree Masson (1896-1987) "Rysunki automatyczne" - narzucał takie tempo rysowania, by obraz powstawał bez udziału świadomości. „Obrazy z piasku”. Obsesja okrucieństwa. Tematy: masakry, ofiary, metamorfozy, labirynty.
Andre Masson „Kobieta z Martyniki”
Andre Masson „Metafizyczna ściana”
Joan Miro (1893-1984) Nie odwzorowywał natury. Świat wypełniony postaciami -ideogramami, umieszczonymi w nieokreślonej przestrzeni. Formy płynne, organiczne, delikatne, ironiczne i dowcipne. Ciągle poszukiwał nowych materiałów.
Jean Miro „Szlachcic w dole”
Jean Miro „Czerwone słońce”
Francis Picabia (1879-1953) Poeta, powieściopisarz, scenarzysta, choreograf, malarz. Nieustannie zmieniał styl. Stosował: krzykliwe barwy, pióra, zapałki, słomę, druty, grzebienie. Poddaje w wątpliwość sens istnienia sztuki, zaprzecza sam sobie.