Elżbieta Fiedziukiewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Programowanie I Rekurencja.
Advertisements

Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Opracowała: Elżbieta Fedko
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 4: Wyrażenia i operatory. Podstawowe instrukcje języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
ALGORYTMY.
Algorytmy.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Wstęp do interpretacji algorytmów
CO TO JEST ALGORYTM!.
Algorytmy Podstawowe pojęcia.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Algorytmy Marek Pudełko
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Maciej Karanowski
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
Metody przedstawiania algorytmów.
Algorytmy.
Podstawy układów logicznych
Podstawy programowania w języku C i C++
Instrukcje sterujące część 1
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Instrukcje sterujące część 2
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
BUDOWANIE SCHEMATU BLOKOWEGO REALIZUJĄCEGO PROSTY ALGORYTM
GIMNAZJUM nr 1 W BIERUNIU
ALGORYTMY.
Algorytmy.
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
ALGORYTMY I ALGORYTMIKA
Czego nauczyliśmy się na lekcjach informatyki w XXX LO
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
INSTRUKCJA WARUNKOWA (TJ. JEŻELI)
Temat 7: Instrukcje warunkowe
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmy.
Algorytmika.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis blokowy algorytmów
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
Instrukcje wyboru.
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Algorytmy.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Pętle – instrukcje powtórzeń
Temat: Schematy blokowe - ćwiczenia
PHP jest językiem skryptowym służącym do rozszerzania możliwości stron internetowych. Jego składnia jest bardzo podobna do popularnych języków programowania.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Co to jest algorytm? Uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierzający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Sposoby zapisu algorytmu
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Instrukcja warunkowa if
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Elżbieta Fiedziukiewicz ALGORYTMY Elżbieta Fiedziukiewicz ELI 2.0 Kliknij myszą

MENU Metody przedstawiania algorytmów-schematy blokowe Niezbędny zestaw instrukcji umownego strukturalnego języka programowania Konstruowanie schematów algorytmów za pomocą programu ELI

SCHEMATY BLOKOWE Schemat blokowy, traktowany jako algorytm problemu, jest graficznym przedstawieniem instrukcji (operacji) i wzajemnych powiązań między nimi, które określają kolejność wykonywanych akcji. Schemat blokowy jest zbudowany z figur geometrycznych zwanych skrzynkami oraz połączeń między skrzynkami. Oto kilka podstawowych skrzynek zobacz

SKRZYNKI PODSTAWOWE START STOP Skrzynki graniczne START/STOP – mają kształt owalu; wskazują początek i koniec wykonywania schematu blokowego. Ze skrzynki START wychodzi tylko jedno połączenie, natomiast skrzynka STOP nie nie ma połączenia wychodzącego STOP DALEJ

SKRZYNKI Skrzynka operacyjna – jest prostokątem, w którym znajdują się instrukcje. Z tej skrzynki wychodzi tylko jedno połączenie I Skrzynka warunkowa (decyzyjna) – jest rombem, w którym umieszcza się warunek decydujący o dalszej kolejności wykonywania operacji W T N Skrzynka wprowadzania i wyprowadzania informacji – jest równoległobokiem, w którym umieszcza się dane lub wyniki WE / WY przykłady

WE / WY PODAJ (x) PISZ (x)

Przykłady Algorytm obliczania sumy S dwóch liczb a i b START PODAJ (a,b) S:= a+b PISZ (S) STOP DALEJ

Schemat blokowy programu wyświetlającego kolejne liczby nieparzyste start i:=1 nie i< 20 tak pisz (i) i := i+2 stop

INSTRUKCJE INSTRUKCJA PRZYPISANIA INSTRUKCJA WEJŚCIA/WYJŚCIA INSTRUKCJA ZŁOŻONA INSTRUKCJA WARUNKOWA INSTRUKCJE ITERACYJNE * instrukcja powtarzaj * instrukcja dopóki

INSTRUKCJA PRZYPISANIA Jest to najprostsza instrukcja w każdym języku programowania. Można ją przedstawić w następujący sposób: Z := W Z oznacza zmienną, natomiast W – wyrażenie Przykłady: X := 5 nadanie zmiennej X wartości 5 I := I + 1 zmiennej I przypisz nową wartość równą poprzedniej wartości „I” powiększonej o „1”. Np.. Jeśli I wynosiło 4, to nową wartością dla I będzie 5.

SKRZYNKA OPERACYJNA I := I + 1

INSTRUKCJA WEJŚCIA/WYJŚCIA Instrukcje wejścia/wyjścia – służą do wprowadzania danych oraz wyprowadzania wyników. Podaj (x) wprowadzanie do programu wartości, która zostanie przypisana zmiennej x Pisz (x) wyprowadzenie z programu wyniku, który został przypisany zmiennej x, np.. Jeśli zmiennej x przypisano 5, to taka wartość zostanie wyprowadzona.

INSTRUKCJA ZŁOŻONA Jeśli dowolny zbiór (ciąg) instrukcji zostanie poprzedzony słowem POCZĄTEK a zakończony słowem KONIEC, to otrzymamy instrukcję złożoną, traktowaną jako pojedynczą. Słowa te pełnią funkcje podobne do nawiasów i służą do określenia granic danej instrukcji złożonej. POCZĄTEK Instrukcja 1 Instrukcja 2 Instrukcja 3 itd..... KONIEC pojedyncza instrukcja

INSTRUKCJA WARUNKOWA Instrukcja warunkowa (decyzyjna) – tego typu instrukcja pozwala dokonać wyboru dalszej akcji. Są dwie takie instrukcje: *instrukcja warunkowa prosta: JEŚLI warunek TO akcja_1 *instrukcja warunkowa z alternatywą: JEŚLI warunek TO akcja_1 W PRZECIWNYM RAZIE akcja_2 Warunek jest wyrażeniem logicznym, któremu przypisuje się wartość logiczną – prawda (Tak) lub fałsz (Nie) W wyrażeniach logicznych używa się dla porównania wyrażeń liczbowych używa się następujących operatorów relacji: = równe < > nierówne (różne) DALEJ

SKRZYNKA WARUNKOWA T N I <= 20

INSTRUKCJA WARUNKOWA (C.D.) < mniejsze większe <= mniejsze lub równe >= większe lub równe Mogą w nich również występować operatory logiczne: NIE (NOT) negacja I (AND) iloczyn logiczny LUB (OR) suma logiczna

INSTRUKCJA ITERACYJNA „POWTARZAJ” INSTRUKCJE ITERACYJNE – pozwalają zrealizować w programie te same operacje n-razy. Sytuację taką nazywa się pętlą programową, którą można realizować według dwóch różnych metod: *instrukcja powtarzaj POWTARZAJ akcję AŻ warunek Interpretacja tej instrukcji jest następująca: Powtarzaj czynności opisane akcją, aż stwierdzisz, że warunek logiczny jest prawdziwy. Powtarzanie akcji trwa tak długo jak warunek jest fałszywy! Przykład: Ile:= 1 POWTARZAJ Pisz(‘będę grzeczny w szkole’) Ile:= ile+1 AŻ ile > 100 DALEJ

INSTRUKCJA ITERACYJNA „DOPÓKI” *instrukcja dopóki DOPÓKI warunek WYKONUJ akcję Interpretacja tej instrukcji jest następująca: Dopóki warunek logiczny jest prawdziwy, wykonuj czynności opisane akcją. W przypadku instrukcji Powtarzaj wykonywana jest akcja, a dopiero potem warunek. Jeśli jest on fałszywy, następuje powrót. W przypadku instrukcji Dopóki najpierw sprawdzany jest warunek i jeśli jest on prawdziwy, dopiero wtedy wykonywana jest akcja. Przykład: DOPÓKI ile<=100 WYKONUJ POCZĄTEK Pisz(‘będę grzeczny w szkole’) ile:= ile+1 KONIEC

LABORATORIUM INFORMATYKI Program ELI umożliwia konstruowanie i analizowanie działania algorytmów, przedstawionych w postaci schematów blokowych. Schematy algorytmów układamy z klocków, w których zawarte są podstawowe operacje takie jak: wprowadzanie danych, wykonywanie obliczeń, sprawdzanie warunku, wywoływanie procedury, wyprowadzenie wyniku. Przykład 1: Przykład 2: Już w krótce dokończę projektować slajdy z przykładami z programu ELI

przykład Obliczanie sumy dwóch liczb 1 2 3 4 5 6

1

2

3

4