RÓWNANIA Wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Ciekawostki o liczbach
„Imię to słowna forma cienia To coś, co w słońcu, czy też w bidzie
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Zadania i łamigówki matematyczne.
Małgorzata Pietroczuk
Tajemnice klawiatury.
Ułamki dziesiętne.
PROCENTY.
Prezentację przygotowała Bożena Piekar
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Wstęga Möbiusa Marcin Knapik IIIb.
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Zastanówmy Się…...
Każde twierdzenie można zapisać w postaci: "Jeśli a to b". a – nazywamy założeniem twierdzenia, b – nazywamy tezą twierdzenia. Jeśli zamienimy b z a miejscami,
Autor: Adam Początko. Zagadka Wież Hanoi stała się znana w XIX wieku dzięki matematykowi Édouard Lucasowi, który proponował zagadkę dla 8 krążków. Do.
Podstawy programowania
Szkoła w chmurze.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
WYNIKI KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO. KAŻDY Z UCZESTNIKÓW OTRZYMAŁ ZESTAW PUZZLI DO UŁOŻENIA.
Ach te baby... Ach te baby....
ALGORYTMY.
KONSTRUKCJE TRÓJKĄTÓW
1.
1.
Analiza stanu naprężenia
Wykonała Sylwia Kozber
Antonie de Saint-Exupery
Wielkości odwrotnie proporcjonalne. Te prostokąty mają równe pola! Długość prostokąta 4cm5cm8cm16cm32cm Szerokość prostokąta 4cm3,2cm2cm1cm0,5cm 8cm 2cm.
Zapraszam na prezentację multimedialną pt
Pęd Wielkością charakteryzującą ruch ciała jest prędkość. Zmiana ruchu, tzn. zmiana prędkości, wymaga pokonania oporu bezwładności. Miarą bezwładności.
1 Oddziaływanie grawitacyjne. 2 Eliminując efekty związane z oporem powietrza możemy stwierdzić, że wszystkie ciała i lekkie i ciężkie spadają z tym samym.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
xHTML jako rozszerzenie HTML
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
Prezentacja dla klasy III gimnazjum Przedmiot: matematyka Dział: Funkcje Temat: Graficzna ilustracja układów równań (lekcja pierwsza)
Soczewka skupiająca Wiązka równoległa po przejściu przez soczewkę wypukłą skupia się w jednym punkcie. Ten punkt nazywa się ogniskiem soczewki F.
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
SKALA.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Opracowała: Iwona Kowalik
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
1 Strategia dziel i zwyciężaj Wiele ważnych algorytmów ma strukturą rekurencyjną. W celu rozwiązania rozwiązania problemu algorytm wywołuje sam siebie.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie
- powtórzenie wiadomości
Łamana Anna Gadomska S.P. 79 Łódź.
RÓŻNE SPOSOBY ROZWIĄZANIA TEGO SAMEGO ZADANIA NA RÓŻNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Próbna matura z matematyki Piotr Ludwikowski. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
JAKIE SA RÓŻNICE POMIĘDZY KOBIETAMI W WIEKU : 8, 18, 28, 38, 48, 58, 68 I 78 ?
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Skala i plan mgr Janusz Trzepizur.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 6: Elementy podstawowe
Paweł KowalGorący Temat1 Czyli wydarzenie, którym żyje cała Polska.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Strategia rozwiązywania testów wyboru Radom, styczeń 2009.
Sprawdź czy możesz zostać posłem Samobrony Test dla kandydatów
1 Technika cyfrowa Systemy zapisu liczb wykonał Andrzej Poczopko.
Zapis prezentacji:

RÓWNANIA Wprowadzenie

Najstarszy egipski papirus, datowany na mniej więcej 2000 lat przed naszą erą dotyczy matematycznych rozważań niejakiego Ahmesa. Henry Rhind przywiózł go w roku 1858 z Egiptu do British Museum i stąd znany jest on powszechnie jako papirus Rhinda.

Papirus Rhinda Ahmes podaje w nim 84 ciekawe zadania matematyczne. W niektórych zadaniach niewiadomą oznacza się słowem aha (mnóstwo, stos)

Z wymienionego papirusu pochodzą takie zadania: 1. Suma pewnej wielkości i jej dwóch trzecich i jeszcze jej 1/7 wynosi 37. Jaka to liczba? 2. Aha i siódma część aha dają razem 19. Ile wynosi aha? Zadanie 2 można zapisać w następujący sposób: aha + = 19 aha 7 Po obliczeniu wiemy, że aha = 16,625

Równania służą do zapisywania i rozwiązywania wielu problemów. Równanie to dwa wyrażenia połączone znakiem równości. Równania służą do zapisywania i rozwiązywania wielu problemów.

X – 4 = 12 Jeżeli liczbę X pomniejszymy o 4 to otrzymamy 12 Możemy to zdanie zapisać przy pomocy równania w taki sposób: X – 4 = 12

X + 16 = 37 4 · X = 28 Zapisz podane zdania za pomocą równań: 1. Adam ma x płyt CD polskich wykonawców i 16 zagranicznych, razem ma 37 płyt. X + 16 = 37 2. Liczba 28 jest 4 razy większa od liczby x. 4 · X = 28

2 · X + 2 · ( X – 2 ) = 18 Zapisz podane zdanie za pomocą równania: 3. Obwód prostokąta ma 18 cm długości. Jeden bok jest o 2 cm krótszy od drugiego. a = X b = X – 2 b = X – 2 Obw = 2 · a + 2 · b a = X Ze wzoru na obwód prostokąta otrzymujemy równanie: 2 · X + 2 · ( X – 2 ) = 18 a b

Mówimy, że liczba spełnia równanie, gdy podstawiając ją w miejsce niewiadomej otrzymamy równość prawdziwą. Liczbę tę nazywamy pierwiastkiem równania.

2 · x + 3 = 15 Dane jest równanie: Liczba x = 6 jest pierwiastkiem tego równania, gdyż po wstawieniu w miejsce niewiadomej spełnia to równanie. Sprawdzenie: L = 2 · 6 + 3 = 12 + 3 = 15 P = 15 L = P

Przerysuj tabelkę. Sprawdź, czy wskazana liczba spełnia podane równanie. Zaznacz to w tabeli. TAK NIE X = – 4 – 2 · x = 8 X = 3 5 · x – 9 = 7 X = 1 3 · x + 12 = 16 – x

4 cegły i 2 kg waży tyle, ile 1 cegła i 8 kg. Ile waży 1 cegła? Przykład: 4 cegły i 2 kg waży tyle, ile 1 cegła i 8 kg. Ile waży 1 cegła? Oznaczmy przez x wagę 1 cegły. x x x x x Oto równanie: 4 · x + 2 = x + 8

Z obu szalek zdejmujemy po 1 odważniku, każdy po 2 kilogramy. Uwaga: W kolejnych krokach należy dążyć do tego, aby po jednej stronie znalazły się tylko niewiadome, a po drugiej tylko liczby. Z obu szalek zdejmujemy po 1 odważniku, każdy po 2 kilogramy. Po lewej stronie zostaną tylko 4 cegły. Po prawej: 1 cegła i 3 odważniki = 6 kg

Po zdjęciu z obu szalek po 1 odważniku, sytuację przedstawia rysunek i otrzymaliśmy równanie: 4 · x = x + 6 Czyli 4 cegły ważą tyle co 1 cegła i 6 kg Teraz z obu szalek zdejmujemy po 1 cegle.

3 · x = 6 Otrzymamy równanie: Po lewej stronie zostaną 3 cegły, po prawej 3 odważniki po 2 kg, czyli 6 kg Otrzymamy równanie: 3 · x = 6 czyli, 3 cegły ważą razem 6 kg.

x = 6 : 3 x = 2 kg mieliśmy 3 · x = 6 więc 1 cegła waży: Odp. Jedna cegła waży 2 kg.

Jakie działania można wykonywać rozwiązując równanie? Biorąc pod uwagę rysunki i tok rozumowania podczas obliczania wagi 1 cegły, można:

dołożyć coś jednakowego na obie szalki lub zdjąć coś jednakowego z obu szalek a waga będzie w równowadze czyli do obu stron równania można dodać lub od obu stron równania można odjąć tę samą liczbę, a równanie będzie równoważne danemu. Np. Od obu stron równania odejmujemy 2 4 · x + 2 = x + 8 – 2 4 · x + 2 – 2 = x + 8 – 2

4 · x = x + 6 4 · x – x = x + 6 – x 3 · x = 6 3 · x = 6 3 · x 6 3 3 Otrzymujemy: Od obu stron równania odejmujemy x 4 · x = x + 6 – x Redukujemy wyrazy –x i x 4 · x – x = x + 6 – x 3 · x = 6 A teraz można obie strony równania pomnożyć lub podzielić przez tę samą liczbę różną od zera, a równanie będzie równoważne danemu. Obie strony równania dzielimy przez 3 3 · x = 6 : 3 3 · x 6 = 3 3 x = 2

3 x – 4 = 8 – x + x 3 x – 4 + x = 8 – x + x 4 x – 4 = 8 + 4 Zadanie: Rozwiąż równanie 3 x – 4 = 8 – x Do obu stron równania dodajemy x + x Redukujemy niewiadome x po obu stronach 3 x – 4 + x = 8 – x + x Do obu stron równania dodajemy 4 4 x – 4 = 8 + 4 Redukujemy - 4 i 4 do zera 4 x – 4 + 4 = 8 + 4 4 x = 12 Obie strony równania dzielimy przez 4 : 4 4 · x 12 = 4 4 x = 3

Równania z jedną niewiadomą mogą mieć różną liczbę rozwiązań. Np. pierwiastkiem równania x + 2x = 3x jest dowolna liczba. Jeśli wybierzesz dowolną, jakąkolwiek liczbę, okaże się, że spełnia ona to równanie. Takie równanie nazywamy tożsamościowym. Inne przykłady takich równań to: x = x 2 (x+1) + 1 = 2 x +3

Inny przykład: dane jest równanie x = x + 2. Nie znajdziesz liczby, która po podstawieniu spełniałaby tę równość. Takie równanie nazywamy sprzecznym. Innymi przykładami są: x+1=x+2 2 (x +1) = 2x

K O N I E C