TECHNIKI BARWNE Opracował: Anna Pietruszka Zespół Szkół Przyrodniczo-Żywieniowych w Jeleniej Górze Technikum Architektury Krajobrazu Klasa I Rok szkolny 2011/2012
TECHNIKI BARWNE TEORIA BARW KONTRAST HARMONIA BARW
TEORIA BARW Rysunek barwny powinien być skomponowany, a barwy umiejętnie dobrane Wszystkie barwy można utworzyć na bazie trzech kolorów podstawowych poprzez odpowiednie ich łączenie i mieszanie.
TEORIA BARW Barwy podstawowe Barwy wtórne Żółcień Purpura Błękit cyjanowy Barwy wtórne Powstają przez mieszanie kolorów podstawowych parami Ciemny błękit, zieleń, czerwień
TEORIA BARW Barwy trzeciego rzędu Powstają przez mieszanie barw wtórnych z barwami podstawowymi Np. jasna zieleń, pomarańcz, fiolet, karmin, zieleń chromowa i ultramaryna
TEORIA BARW Barwy dopełniające Tworzą kontrasty kolorów Są to wszystkie pary kolorów, które w kole barw leżą naprzeciw siebie Ilość barw dopełniających może być bardzo duża Przykłady: żółty z ciemnym błękitem Błękit z czerwonym Purpurowy z zielonym
TEORIA BARW Nasycenie barwy – duży stopień jej intensywności (zaciemnienia)
KONTRASTY Kontrasty dotyczą: Stopnia zaciemnienia (kontrast jasnego z ciemnym), np. bladoniebieski z granatowym Kontrastu kolorów (barwy dopełniające) Kontrast kolorów połączony z kontrastem stopnia zaciemnienia (np. jasnoniebieski i ciemnoczerwony) Maksymalnego kontrastu – występuje w przypadku żółtego i ciemnego błękitu, czerwonego i zielonego, niebieskiego i pomarańczowego Kontrastu jednoczesnego (barwy dopełniające wzmacniają się wzajemnie – podczas oglądania jednej barwy powstaje na sąsiedniej złudzenie zabarwienia barwą dopełniającą)
Kolor wydaje się ciemniejszy, gdy inny kolor wokół niego jest jaśniejszy.