C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski
wcześniej
Klasa, struktura, funkcja System.Environment System.String System.Console
agenda instrukcje warunkowe pętle tablice modyfikatory parametrów pytania
instrukcje warunkowe
instrukcje warunkowe jeśli „coś” wykonaj instrukcje if(warunek) //zrób coś if(warunek) { //zrób coś }
instrukcje warunkowe jeśli „coś” wykonaj instrukcje, jeśli nie wykonaj co innego if(warunek) //wykonaj instrukcje else //wykonaj co innego
instrukcje warunkowe bool nie jest int’em! if(1) //wykonaj instrukcje..Źle!! if( 5 > 1) System.Console.WriteLine(„jest dobrze”);
instrukcje warunkowe operatory porównań równe ("=="), różne ("!="), mniejsze ("<"), większe (">"), mniejsze lub równe ("<=") i większe lub równe (">=").
instrukcje zagnieżdżone „else if” int temp = 10; if(temp > 2 && temp < 4) {} else if(temp > 4 && temp < 8){} else if(temp > 8){}
instrukcje zagnieżdżone operatory logiczne - inst1 && inst2 – and, jeśli obie instrukcje prawdziwe zwraca true - inst1 || inst2 – lub, jeśli któraś instrukcja prawdziwa zwraca true - !inst1 – negacja, zwraca przeciwną wartość instrukcji, jeśli inst1 == true to false
instrukcje zagnieżdżone switch switch(zmienna) { case wartość: //zrób coś break; default: //zrób coś jeśli wartość inna }
pętle
pętle while while(warunek) //zrób coś while(warunek) { //zrób cos }
pętle do-while do { //zrób cos } while(warunek);
pętle for for( zmienne pocz.; warunek; operacja na zmiennych pocz.) { //zrób coś }
pętle for for( int temp = 0.; temp < 10; ++temp) { System.Console.WriteLine(temp); }
pętle foreach int[] tab = new int[5] { 1, 2, 3, 4 ,5 }; foreach(int temp in tab) { System.Console.WriteLine(temp); }
tablice
tablice kwadratowe - numerowane od zera! typ”[]” nazwa = new typ[ilość]; int[] tablica = new int[10];
tablice kwadratowe - dozwolona dowolna ilość wymiarów stała wielkość [wym1,wym2,wym3] int[,,] tabWym = new int[5,5,5];
tablice strzępione - dozwolona dowolna ilość wymiarów niestandardowa wielkość wymiarów rozmiar wymiaru deklarujemy przed użyciem typ[][][] nazwa = new typ[3][][];
tablice strzępione int[][][] tab = new int[10][][]; tab[0] = new int[8][] tab[1] = new int[4][] tab[0][0] = new int[5];
tablice Random rand = new Random(); int[] tab = new int[10]; //zapis do tablicy for (int i = 0; i < 10; ++i) tab[i] = rand.Next(); //odczyt z tablicy System.Console.WriteLine(tab[i]);
modyfikatory parametrów
modyfikatory parametrów jeśli mamy pewną funkcje i chcemy wysłać do niej zmienną oraz pracować na jej oryginale nie na kopi. zapewnić że funkcja będzie zmieniała pewną wartość przyjmować dowolną liczbę argumentów
modyfikatory parametrów
modyfikatory parametrów ref - funkcja będzie operować na oryginale private void funkcja (ref int temp) { } … funkcja(ref zmienna);
modyfikatory parametrów out funkcja będzie operować na oryginale, musi zmienić wartość zmiennej private void funkcja (out int temp) { } funkcja(out zmienna);
modyfikatory parametrów params funkcja będzie przyjmować dowolną liczbę argumentów, params może wys. na końcu private void funkcja (params int[] temp) { } funkcja(1,2,3,4,5,…);
co warto przejrzeć (msdn.com) System.DateTime System.TimeSpan
pytania? k-ostrowski@windowslive.com