Analiza i interpretacja dzieła sztuki 1 TYCJAN APOLLO I MARSJASZ LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 1
W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: 2 Drogi Uczniu W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po obejrzeniu dzieła Tycjana przejdź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.
Tycjan, Autoportret (1550 – 1562) 1488 (1490) – 1576 3 W ciągu długiego życia zyskał sławę jednego z największych mistrzów malarstwa zachodniego. W przeciwieństwie do Michała Anioła, mistrza rysunku, ceni się go jako najwybitniejszego kolorystę w historii malarstwa. Jego dorobek obejmuje obrazy o tematyce biblijnej, mitologicznej, świeckiej, przede wszystkim zaś portrety. WIELKI TYCJAN Tycjan, Autoportret (1550 – 1562) www.abcgallery.com/T/titian/titian58.html
4 TYCJANOWSKA PIĘKNOŚĆ OBOK TEMATU Flora Ciało kobiety, miękkie, cieple, o karnacji złocistej, rozmarzone zdolnością odczuwania własnej piękności, zdobywa miejsce w sztuce. Artysta wenecki ma w sobie radosna potrzebę rozkoszowania się pięknem bez wysiłku, bez tęsknoty. Maluje w złotych połyskach ciało (...) bo rozumie malarstwo jako radowanie oczu kolorem. OBOK TEMATU Flora Mieczysław Sterling, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 1939, seria: Sześć wieków malarstwa europejskiego, tom I www.abcgallery.com/T/titian/titian.html
6 TYCJAN http://www.abcgallery.com/T/titian/titian90.html
5 Trudno znaleźć drugiego takiego artystę, który wywarłby równie silny wpływ na następne pokolenia jak Tycjan. Jego niepowstrzymana siła, radość życia i tajemnica barwy pociągały niemal wszystkich największych malarzy. Wśród „wyznawców” Tycjana figurują takie nazwiska jak: Tintoretto, Rubens, Van Dyck, Rembrandt czy Manet. Wszyscy, każdy z nich na swój sposób, brali od Tycjana to, co współbrzmiało z ich własnymi poszukiwaniami twórczymi. Lecz wszystkich najbardziej pociągała w Tycjanie umiejętność posługiwania się kolorem. I tu był Tycjan nieodrodnym synem Wenecji – stolicy koloru w malarstwie. ZAPAMIĘTAJ
8 JASNE – CIEMNE 1. Porównaj pozytyw i negatyw obrazu. Wymień jaśniejsze detale. Jaką pozamalarską funkcję pełnią?
Tycjanowska paleta barw 7 2. Wymień możliwie jak najwięcej kolorów, które zastosował w obrazie malarz. KOLORYSTYKA 3. Których barw nie ma na obrazie?
9 4. Które elementy obrazu są dynamiczne, które statyczne? Dlaczego? DYNAMIKA I STATYKA 5. Jaki to ma wpływ na interpretację pozamalarską obrazu? Kliknij i porównaj odpowiedzi.
DETALE 10 6. To bohaterowie mitu. Marsjasz został umieszczony w centrum obrazu, Apollo z prawej strony. Dokonaj interpretacji takiego usytuowania postaci.
DETALE 11 7. To twarze towarzyszy Marsjasza. Co wyrażają? 8. Jakimi środkami malarskimi artysta osiągnął taki efekt?
12 Apollo i Marsjasz uważany jest za jeden z najpiękniejszych obrazów jego późnej twórczości. Zabiegi konserwatorskie ujawniły wielką delikatność i precyzję zestawień kolorystycznych, wyszukaną oszczędność kolorów, a zarazem przepych malarski. Farba została położona cienko i lekko. Uważna i bliższa obserwacja ukazuje przeprowadzoną na całej powierzchni obrazu niezmiernie kunsztowną technikę podmalówek i wielokrotnych laserunków. NA KONIEC Cały obraz jest delikatny, przejrzysty, świetlisty. Trudno to zauważyć na reprodukcji. Przyjrzyj się jednak prezentowanemu detalowi.
Wykonaj teraz kolejne zadania w karcie pracy. 13 Wykonaj teraz kolejne zadania w karcie pracy. Uzupełnioną kartę oddaj nauczycielowi języka polskiego. To już koniec. Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.