- izmy na przełomie wieków
impresjonizm Claude Monet „Impresja, Wschód słońca” 1872r. 48 x 63 cm Muzeum Marmottan, Paryż
cechy impresjonizmu Dąży do wyrażenia ulotnej natury wrażeń wzrokowych, wynikających ze zmiany oświetlenia. Kolor jest żywy, bogaty, ale nieostry. Nie używa się czerni. Światło zamazuje kontury. Synestezja – podstawowy środek stylistyczny impresjonizmu w literaturze.
ekspresjonizm Edvard Munch „Krzyk” 1893 r. (91 x 73,5 cm) Narodowa Galeria w Oslo
ekspresjonizm Vincent van Gogh Słoneczniki (Dwanaście słoneczników w wazonie) 1888 r. 91 × 72 cm muzeum sztuki w Monachium
cechy ekspresjonizmu Spontanicznie wyraża przeżycia wewnętrzne. Krytykuje współczesną cywilizację. Posługuje się brutalnym kontrastem, karykaturą, groteską. Celowo deformuje obraz świata.
surrealizm (nadrealizm) Salvadore Dali „Trwałość pamięci” 1931 r. 24,1 × 33 cm Museum of Modern Art USA
cechy surrealizmu Uwalnia wyobraźnię. Sztukę traktuje jako ekspresję stanów podświadomych. Wykorzystuje sen, marzenia, halucynacje jako źródła inspiracji. Odrzuca zasady logiki. Prowokuje swobodnymi skojarzeniami. Wykorzystuje groteskę, czarny humor, parodię.
Artystów surrealizmu cechuje burzenie logicznego porządku rzeczywistości, kojarzenie elementów przez przypadek, inspiracja stanami halucynacji, baśniami i mitami, marzeniami sennymi, sztuka dzieci i umysłowo chorych.
fowizm Henri Emile Benoit Matisse „Taniec”
cechy fowizmu Stosuje ekspresję barwnej plamy. Kompozycja jest płaska. Deformuje rzeczywistość. Ostro kontrastuje kolory.
Dadaizm Duchamp Marcel, L.H.O.O.Q. (Mona Lisa z wąsami), 1919 Musée National d'Art Moderne, Paryż
M. Duchamp, Fontanna, 1917
Ready-made (gotowy przedmiot) - opisuje przedmiot stanowiący dzieło sztuki lub będący częścią dzieła sztuki, który został utworzony z przedmiotu codziennego użytku lub z odpadków. Termin wprowadzony przez Marcela Duchampa, który w charakterze ready-made zaprezentował na wystawie w 1917 r. pisuar nazwany fontanną. Dzieło to jest najsłynniejszym ready-made
Pablo Picasso - Guernica - 1937 Kubizm
Cechy kubizmu: bunt przeciw perspektywie i odmienny sposób jej postrzegania skupianie się na formie rozbicie przedmiotu na figury geometryczne malowanie martwej natury z kubizmu powstaje kolaż