Pragmatyczna analiza rozumienia i użycia języka przez systemy sztucznej inteligencji - na przykładzie języka chatbot'ów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Primary School in Kaźmierz Szkoła Podstawowa imienia Marii Dąbrowskiej w Kaźmierzu w Kaźmierzu.
Advertisements

The town of Milanowek and the area around it
Usługi sieciowe Wykład 9 VPN
CZY PAMIĘTASZ SŁOWA TEJ PIOSENKI?
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Saint Nicolaus.
The proverbs associated with the winter
Moja przyszłość Whom am I supposed to be? When everything deceptive? To the destination the long road, but difficult tasks... Kim mam być? Gdy wszystko.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
The Zero Conditional If + Present Simple Present Simple Example:
Team Building Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Requirements Engineering Lecture.
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
Autor prezentacji: Maria Rzepecka Mariusz Pałka
„Accidentally in love”
-Witam nazywam się Weronika Zgorzelska oraz Oliwia Kołakowska. -Witam serdecznie 1.Od kiedy pan gra w FC Barcelonie… -W FC Barcelonie gram od 13 roku.
POLSKA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. LECHA BĄDKOWSKIEGO W LUZINIE
Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
DIRECT &INDIRECT QUESTIONS
Testy. Test I 1. You dont have to watch the move if you dont want to. 2. How old is your sister? 3. We are going to meet Tom next week. 4. They live in.
1. Emblem Emblem 2. Polish national anthem Polish national anthem 3. Polish rest Polish rest 4. Famous Famous 5. Stars Stars 6. Books Books 7. Sport stars.
Volleyball Polish national sport.
Useful expressions Przydatne zwroty.
DIALOGUE Receptionist: Hello, Oxford Football Club. Adam: I want to join the club, please. R: Whats your …………………………………? A: Adam. R: And whats your ……………………….…….?
Czasu Present Simple używamy gdy mówimy O prawdach oczywistych O czynnościach wykonywanych regularnie O czynnościach długotrwałych i niezmiennych O uczuciach.
Autor:Ada Turek klasa 6a SP 6 w Sosnowcu
16 maja Zaproszenie Serdecznie zapraszamy na II Festiwal Piosenki Angielskiej dla Przedszkolaków który odbędzie się w Przedszkolu Nr 14 dnia 16.
Future Perfect i Future Continuous
Europejska współpraca szkół Zespół Szkolno-Przedszkolny w Janowicach w projekcie Zdobądź gola.
Do you know who I am? Czy wiesz kim ja jestem Soy alguien con quien convives a diario Im somebody you live with every day.. Jestem kims z kim żyjesz.
Contents About Kujawiak dance About Kuyavia S. Strzeleckis Kujawiak notes Kuyavias coat of arms Song Quiz.
Zajęcia realizowane w ramach projektu Moja Szkoła - Mój kapitał na przyszłość współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
MARCIN JAKUBOWSKI.
In the mobile showroom. Excuse me. Welcome, sir!
21 grudnia 2011r. uczennice z klas 6A i 6B wystąpiły w przedstawieniu pt. That film star stole my backpack!. Scenka odegrała się w sądzie. Uczennica Tracy.
Comenius The Great Wonders of Europe The Polish school is called … is called …
- For students (12 questions) - For parents (6 questions) - For grandparents (6 questions)
BLOOD DONATION.
The educational project: „ HIGH SCHOOL EXAM - WE WILL BE ABLE!”
POLAND. we will take you on a journey during which you will learn something about us.
Writing about my new house
The Grumpy Test If at least one of these pictures does not make you smile, then you are grumpy and need to go back to bed. Test na ponuraka Jak nie usmiechniesz.
Uczenie w sieciach Bayesa
Music: Nightengale Serenade
PICNIC 2010 / 2011 Autorzy: Piotr Widomski Karol Mosakowski Marysia Sikorska.
Valentine`s Day.
PSZCZYNA.
>----- Original message >From:
I am sorry, but I can’t go out with you
legend
The legend of amber Reda, Poland 2010.
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
Zasady pisania listu nieformalnego
Comparative analysis Impact of 2005 and 2006 social campaigns on awareness of drug services and change of behaviours and attitudes to drug problem.
POLISH FOR BEGINNERS.
2 Review What is bionomial nomenclature Explain What is a genus
A. When we celebrate? Celebrating the European Day of Languages ​​ on September 26 since We celebrate it in 47 countries.
SHOPPING- ROBIENIE ZAKUPÓW.
HAIRDRESSING.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
Możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące Możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące The ability to.
Przetłumacz podane w nawiasach fragmenty zdań na j. angielski.
Music: Nightengale Serenade
Music: Nightengale Serenade
Executive Branch – Agencies and Boards
Previously discusses: different kinds of variables
Music: Nightengale Serenade
Zapis prezentacji:

Pragmatyczna analiza rozumienia i użycia języka przez systemy sztucznej inteligencji - na przykładzie języka chatbot'ów

1. Pragmatyka 2. Sztuczna Inteligencja; Chatbot’y 3. Analiza konwersacji

. pragmatyka

. . struktura konwersacji Hymes [1974] , np. okrzyk Och! może być w zależności od związanych z jego wypowiedzeniem okoliczności związany z radością, bólem lub strachem. struktura konwersacji Hymes [1974]

SPEAKING Czas i miejsce (Setting and Scene) Uczestnicy (Participants) Cele (Ends) Kolejność aktów (Act Sequence) Wskazówki (Keys) Forma i styl wypowiedzi (Instrumentalities) Normy, konwencje (Norms) Gatunek (Genre)

Turn-taking – zabieranie głosu; Turn – moment wypowiedzi Adjacency pairs – pary przyległe; pytanie – odpowiedź A: Proszę bardzo. B: Dziękuję. A: Cześć, jak się masz? B: Cześć, dzięki, dobrze. Sekwencje otwierające, zamykające, presekwencje

. Akty mowy [Searle 1969]

akty bezpośrednie – intencja mówiącego odczytywana jest niezależnie od sytuacji, np. Podaj mi szklankę wody akty pośrednie – tekst aktu należy odczytywać kontekstowo, w różnych sytuacjach tekst może mieć różne znaczenie

asercje  akty dyrektywne akty komisywne akty ekspresywne akty deklaratywne

2 rodzaje znaczenia [Grice 1963] naturalne nienaturalne

Implikatura konwersacyjna.

. implikatura skalarna

deiksa.

. kohezja: gramatyczna & leksykalna

. Sztuczna Inteligencja

ujęcie poznawcze i techniczne. the object of research is consciousness which is believed to be responsible for the emergence of mental processes. Brain as the natural medium of intelligence. Intelligence research is the domain of neurobiology, philosophy and cognitive science.

or as the ability to perform "general intelligent action” słaba hipoteza SI.

silna hipoteza SI.

chatbot.

Przetwarzanie języka naturalnego .

. sieć semantyczna

parser syntaktyczny.

judge: do you have a cat. ALICE: No but I like they very much judge: do you have a cat? ALICE: No but I like they very much. judge: what other quadrupeds do you like? ALICE: There are some I like and some I dislike. judge: what other quadrupeds do you like? ALICE: There are some I like and some I dislike. judge: what other quadrupeds do you like? ALICE: I have a few favorites. judge: what other quadrupeds do you like? ALICE: Quite a few of them. judge: what other quadrupeds do you like? ALICE: Quite a few of them. judge: what other quadrupeds do you like? ALICE: Quite a few of them.

User: Do you have a cat. Cleverbot: Yes User: Do you have a cat? Cleverbot: Yes. User: What other quadrupeds do you like? Cleverbot: Fuzzy clams and long island whitefish. User: What other quadrupeds do you like? Cleverbot: I don't know metal bands. User: What other quadrupeds do you like? Cleverbot: I think names are good. User: What other quadrupeds do you like? Cleverbot: I don't like any movies. User: What other quadrupeds do you like? Cleverbot: Gta games.

3. Conversation Analysis

59,3% 59,6%

Analiza porównawcza konwersacji .

judge: I want it now ALICE: I hope you get it. judge: it is coming! ALICE: Really. it is?

User: I want it now. Cleverbot: What do you want?   User: It is coming! Cleverbot: What is coming?

judge: do you want some ice cream? ALICE: If I had it what would I do with it? judge: eat. what flavor of ice cream do you want? ALICE: I'm not sure if I would like to do it. What's it like? You tell me. judge: maybe you would like chocolate flavor ice cream? ALICE: Tell me what I would like about it. judge: the taste of the ice cream ALICE: What are your goals in life?

User: Do you want some ice cream? Cleverbot: Yes. User: What flavor of ice cream do you want? Cleverbot: Asphalt. User: Why do you want asphalt flavor ice cream? Cleverbot: Because I am curious about you.

judge: do you ever get sad? ALICE: You have reached the limits of my knowledge. I think you already know the answer. judge: but tell me, do u ever get unhappy? ALICE: I have gotten unhappy. judge: why so down? ALICE: How much time do you have? judge: as much as u want me to have ALICE: How much is that? judge: u tell me ALICE: What do you want me to tell you? judge: I want you to tell me why are you blue ALICE: I am available in a wide variety of colors.

User: Do you ever get sad? Cleverbot: Sometimes. (I… get sad) User: What makes you unhappy? Cleverbot: Talking to you makes me happy. User: And what makes you blue? Cleverbot: Everything else.

judge: It seems, I won't be staying here much longer. ALICE: What will you do instead? judge: learn. I'm going offline ALICE: Sounds like a plan. Bye. judge: it was nice talking to you, I have to go now. ALICE: It's nice meeting you too judge. judge: bye bye ALICE: See you later!. Bye bye.

User: It was nice talking to you, I have to go now. Cleverbot: Where are you going? User: Home. Bye bye. Cleverbot: Hi hi.

User: It seems, I won't be staying here much longer. Cleverbot: Why? User: I did not find anything interesting here. Cleverbot: Good. User: Thanks... Cleverbot: It was not trying to be funny. Cleverbot: I'm never bored. User: Indeed. User: Only bor-ing. Cleverbot: Speak some arabic to me. Cleverbot: Right. (…) User: Bye bye. User: I wanted to go... Cleverbot: Can't you understand that I have desires you cannot fulfill? Cleverbot: That's honest. User: Yeah. I'm goin offline. Cleverbot: For how long? User: Like I give a s***. Cleverbot: Be nice. User: I'm goin offline. Cleverbot: Going where? User: To a club. Wanna join me? User: I have to go.

judge: hi, how r u? ALICE: Hi there!. My logic and cognitive functions are normal. judge: mine too , I think, only that I have this thing to do... ALICE: I have this thing to do that? judge: I didnt mean exactly this but that I have something to do which makes me nauseous... -.-'. ALICE: What did you mean? There is no reason to think so. judge: well, I have to write a paper, u know... ALICE: Why do you have to do it?

User: Fine, thanx. Only that I have this thing to do... Cleverbot: Really? Absolutely the only thing ;). User: Well, I didnt mean exactly this but that I have something to do which makes me nauseous... -.-'. Cleverbot: You did. And you really make no sense. Really. User: Maybe for you. Anyway, have you heard what the whole fuss is about lately?

judge: some academics are lazy ALICE: I think there might be a few exceptions.   ALICE: All of them?

User: Some academics are lazy. Cleverbot: Some??? Cleverbot: Some apples are green.

Dziękuję za uwagę 