Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
PROGRAM NIWELOWANIA AGRESJI ORAZ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI PROSPOŁECZNYCH
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
TEMPERAMENT.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
„KARA” jako konsekwencja zachowania.
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Profilaktyka agresji i przemocy
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Teoria społecznego uczenia się
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Edukacja medialna.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Praca z dzieckiem agresywnym
Agresja i przemoc w szkole
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Problemy wychowawcze szkoły
PROFILAKTYKA.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Medialna rzeczywistoŚĆ
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Badania Anny Wolskiej.  - opracowanie o char. eksploracyjnym  - analiza badań przeprowadzanych w latach  - metoda: analiza przypadku, opracowanie.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Problemy współczesnej młodzieży
Temperament – czyli trudny świat emocji
Świat młodzieżowych fascynacji
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Rola komputera w życiu naszych dzieci?
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Metody komunikowania się
PRZEMOC I AGRESJA.
Psychopatologia emocji
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka dr Sławomir Gawroński

Oddziaływanie mediów dokonuje się przede wszystkim poprzez: Czas im poświęcony Koszt alternatywnych możliwości Zależność i uzależnienie medialne Sposób przekazu treści Brak aktywności = bierność Jednokierunkowość = bierność Jakość przekazywanych treści

Kategorie oddziaływania mediów na młodego odbiorcę w procesie wychowawczym Podawanie wzorów Nadawanie znaczeń emocjonalnych Trening Prowokacja sytuacyjna

Podawanie wzorów Podawanie wzorów oznacza przedstawianie dziecku różnych modeli postępowania, które wywołują w nim chęć naśladowania, czyli upodobnienia się do modela pod względem wyglądu, sposobu wyrażania się, przekonań i zachowania. Ta klasa wpływów jest szczególnie znacząca w mediach wizualnych, gdyż (jak zostało to stwierdzone w licznych badaniach) dzieci mają tendencję do naśladowania zachowań modeli ukazywanych na ekranie.

Nadawanie znaczeń emocjonalnych Nadawanie znaczeń polega na wiązaniu określonych emocji z określonymi zdarzeniami, np. współczucia z widokiem cierpienia, lub też przeciwnie - obojętności z obrazami często ukazywanego smutku. Ponieważ w telewizji prezentowanych jest bardzo wiele obrazów nasyconych emocjami, rodzaj prowokowanych emocji ma bardzo duże znaczenie dla kształtowania nastawień dzieci do różnych zjawisk. Oglądany program lub gra komputerowa mogą wzbudzić silne emocje, jednocześnie jednak, ponieważ emocje te następują bardzo szybko jedna po drugiej, mogą prowadzić do tego, że żadna z nich nie jest głębiej przeżyta i w rezultacie powodują tylko poczucie ogólnego pobudzenia i oszołomienia.

Trening Trening jest powtarzaniem czynności powodującym wyuczenie się ich i przyzwyczajenie do ich wykonywania. Jeżeli chodzi o telewizję, korzystanie z niej polega na powtarzaniu przeżywania emocji wywoływanych przez programy. Częste przeżywanie podobnych uczuć powoduje, że stają się one dominantą emocjonalną odbiorcy. Jeżeli są to uczucia dramatyczne, towarzyszące np. obrazom krzywdy, częste ich przeżywanie może powodować desensytyzację, czyli zobojętnienie emocjonalne na analogiczne bodźce.

Prowokacja sytuacyjna Prowokacja sytuacyjna polega na stwarzaniu sytuacji wymagającej samodzielnego rozwiązywania problemu i własnej aktywności. Percepcja programów telewizyjnych nie działa w tym kierunku, raczej przeciwnie, może przyzwyczajać do braku aktywności. W grach komputerowych sytuacją wymuszoną przez ich reguły jest zasada stosowania przemocy, i przemoc ta jest nagradzana przez sukces osiągnięty w grze.

Cechy pokazywanej agresji, zwiększające prawdopodobieństwo naśladowania Agresja przedstawiona jako usprawiedliwiona i dopuszczalna (słuszna i aprobowana społecznie) Przynosi satysfakcję, nagrodę lub nie jest karana Jest dokonywana równocześnie przez wiele osób Jest demonstrowana przez atrakcyjny model

Wpływ agresji na kształtowanie postaw agresywnych Element poznawczy Media jako krzywe zwierciadło Nadreprezentacja agresji w mediach Agresja jako akceptowalny fragment rzeczywistości Upowszechnienie zasady „cel uświęca środki” Podejrzliwość i nieufność wobec innych

Wpływ agresji na kształtowanie postaw agresywnych Element emocjonalny Desensytywizacja Lęk i strach Element behawioralny Dzieci naśladują zachowania agresywne Stopień realizmu agresji nie wpływa na jego naśladowanie W grach komputerowych gracz sam dokonuje zachowań agresywnych

Negatywny wpływ telewizji na młodego widza

Oddziaływanie mediów na poczucie czasu Kompresja czasu Symultaniczność zdarzeń Zmienione doświadczanie przeszłości Intensyfikacja teraźniejszości Zmiana podejścia do przyszłości

Oddziaływanie mediów na poczucie przestrzeni Kompresja przestrzeni Powstanie hiperprzestrzeni Oddziaływanie mediów na poczucie rzeczywistości Media jako krzywe zwierciadło rzeczywistości Narzucona interpretacja Media jako „autokreator” rzeczywistości Zjawisko „wrogich mediów”