Pogrzeb w Grecji i Rzymie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przygotował: Adrian Walkowiak
Advertisements

Julia P i Magdalena K. Czasu wolnego w PRL-u dla dorosłych było mało, gdyż władze każdy wolny czas postanawiały wykorzystać głównie na kształtowanie świadomości.
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Eros i Psyche.
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Dzień Jak będzie ładna pogoda, to zbiórka jest pod tunelem z rowerami o 9:40 Jeżeli pogoda nie dopisze, to zbiórka jest pod moim domofonem.
Widzisz byłego prezydęta Clintona i jego następcę Gora? Nie... To są 2 twarze Clintona ale z innym uczesaniem. Co widzisz?
- Jak mężczyzna może najszybciej popełnić samobójstwo
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Wycieczka w Pieniny Fotograficzna opowieść o tym, jak zespolone siły klas I a, II h, III a i III b zdobyły 9 VI 2006 r. Trzy Korony. Prezentację przygotowała.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : PATRYK SORMAN LUK SMIS PIOTREK COLO (KOLO) MAX SOWT.
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Copyright © 2007 Contact: Powered by SSP Interlokutor
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : PATRYK SORMAN LUK SMIS PIOTREK COLO (KOLO) MAX SOWT.
Zastanówmy Się…...
Powinieneś koniecznie śmiać się cześciej!!! Gdybyś przez 8 lat, 7 miesięcy i 6 dni krzyczał, wyprodukowałbyś wystarczająco energii, żeby ogrzać szklankę
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
fotografie - Marcel Cohen
17 stycznia br. uczniowie ze Szkolnego Wolontariatu wraz z opiekunkami odwiedziły Dom Samotnej Matki w Łodzi.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Ach te baby... Ach te baby....
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PATRIOTYZM.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
Jeżdżę z głową.
Publiczne Gimnazjum im
Światowy dzień walki z otyłością
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
HABEMUS PAPAM..!!.
Opracowała Joanna Szpindor
P A M I Ę T A M Y K O C H A M Y.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
JANUSZ KORCZAK.
Ewolucja lewicowych grup intersu (SLD i przyjaciele) w Polsce po 1989 roku! - kliknij tu -kliknij tu.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
P R O S T Y S K R O M N Y W I E L K I M Ą D R Y.
Tryptyk Rzymski Strumień.
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
To śmieszne...
Bóg Ciebie kocha i ma dla Ciebie wspaniały plan zbawienia
Grzech oddziela Cię od miłości Bożej
To popularny portal internetowe. Pisząc blog informujemy internautów o swoich zainteresowaniach np. o modzie lub gotowaniu. Niestety czasem zapominamy.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
POLSKIE RODZINY- FAKTY, MITY I STEREOTYPY Anna Antoniak Sylwia Szczepańska Kl. 1b.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Młodzieżowe Koło Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej to działający od wielu lat w naszej szkole zespół młodych ludzi. Nie są to jednak zwykli uczniowie.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
Chrząszcz Jan Brzechwa.
Galvanic Spa System II This document is for use by Nu Skin Enterprises Europe staff and independent distributors. It is not to be circulated to members.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
CHINSKIE PRZYSLOWIA.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
10 róż dla ciebie.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Pogrzeb w Grecji i Rzymie

Czym jest śmierć? Staraj się oswoić z myślą, że śmierć jest dla nas niczym, albowiem wszelkie dobro i zło wiąże się z czuciem; a śmierć jest niczym innym jak właśnie całkowitym pozbawieniem czucia … A zatem śmierć, najstraszniejsze z nieszczęść, wcale nas nie dotyczy, skoro bowiem my istniejemy, śmierć jest nieobecna, a skoro tylko śmierć się pojawi, nas wtedy już nie ma. Epikur List do MenojkeusaDiogenes Laertios X 122

Świat zmarłych według Lukiana W głębi ziemi istnieje Hades – kraina rozległa, mroczna i bezsłoneczna, jednak mimo to wszystko można w niej zobaczyć. Królem tej krainy jest brat Zeusa Pluton, który panuje tam razem z żoną Persefoną W rządach wspierają ich Strzygi, Kary i Trwogi, jak też Hermes Dusze osądzają Minos i Radamantys Dusze dobrych i sprawiedliwych zmierzają na Pola Elizejskie, gdzie wiodą żywot słodki Dusze grzesznych cierpią w krainie bezbożnych Dusze przeciętnych, a tych jest najwięcej snują się po podziemiu i żywic się muszą ofiarami składanymi na ich grobach

Obol Charona Hermes wiedzie za rękę duszę zmarłego do brzegu rzeki Na brzegu czeka Charon pobierający za przewóz na drugi brzeg jednego obola Jeżeli dusza nie zostanie przyjęta na łódkę Charona błąka się nad brzegiem rzeki czekając aż żywi na ziemi wyprawią pogrzeb. Charon pobiera opłatę dopiero po wykonaniu usługi, czyli na drugim brzegu Obola dla Charona wkładano do ust zmarłego. Zwyczaj ten pochodzący zapewne z pradawnych obyczajów uposażania zmarłego na życie w zaświatach. Zwyczaj ten przejęli od Greków Rzymianie Lukian szydził z tego zwyczaju wskazując na niewiedzę żywych jakiego miasta obole Charon preferuje – wszak ich wartość była różna

Cerber Przy stalowej bramie podziemia dusze wita przyjaźnie trzygłowy Cerber, jednak gdy ktoś usiłuje zawrócić brutalnie go zmusza do posłuchu. Musiała istnieć wątpliwość co do życzliwości Cerbera nawet wobec potulnie wchodzących, skoro zmarłemu wkładano do ręki placek na miodzie – melitutta – by miał czym przekupić Cerbera

Formy pochówków Każdy, nawet symboliczny pochówek ciała zmarłego uwalnia duszę, by mogła ruszyć do Hadesu. Brak pochówku utrzymuje ją w zawieszeniu pomiędzy światem żywych i zmarłych Kultura mykeńska stosowała pochówek szkieletowy Prawdopodobnie w okresie archaicznym palono zwłoki, choć świadectwo Homera może tu być po prostu wynikiem wojennej konieczności. Okres późniejszy tak u Greków, jak i u Rzymian, to czas stosowania obydwóch form pogrzebu W razie niemożności dokonania pochówku wystarczało symboliczne posypanie zwłok niewielką ilością ziemi (tak postąpiła Antygona)

Pogrzeb Patroklosa Ciało niesione w procesji do stosu w asyście zbrojnych Mirmidonów Zwłoki niesione przez przyjaciół, okryte ich włosami obciętymi na znak żałoby. Głowę druha podtrzymywał sam Achilles Złożenie zwłok na stosie Achilles odciął sobie kosmyk włosów i włożył w ręce Patrokla Ofiary z owiec i wołów. Tłuszczem okryto zwłoki, a tusze ułożono poniżej. Naczynia z winem i oliwą. Cztery konie i dwa psy z dziewięciu, które Patrokles karmił u stołu. Ofiara z dwunastu jeńców trojańskich Podpalenie stosu Gdy stos płonął Achilles noc całą składał ofiary libacyjne duchowi Patroklesa, lejąc wino czerpane ze złocistego dzbana pucharem dwuusznym O świcie zgaszono stos lejąc wino w płomienie Żałobnicy zebrali niedopalone kości Patrokla do złotej urny i okrywszy ją dwoma płatami tłuszczu złożyli w namiocie owinąwszy jeszcze całunem Usypanie mogiły Igrzyska przy mogile ze wspaniałymi nagrodami dla zwycięzców.

Pogrzeb grecki – dzień 1 Po stwierdzeniu zgonu krewny zamykał zmarłemu oczy i usta i przykrywał mu głowę chustą, być może podwiązując szczękę Kobiety myją zwłoki, namaszczają wonnymi olejkami i ubierają w szaty Wystawienie zmarłego na widok publiczny – prothesis. Mary ozdabiano winoroślą, mirtem lub majerankiem Przy zwłokach stawiano lekytosy z oliwą owinięte płótnem. Do ust wkładano obola, a w rękę placek miodowy. Lamenty prowadzone przez zawodowe płaczki karinai. Pieśni żałobne, treny śpiewane przez threnodoi. Dla odwiedzających zmarłego stawiano u drzwi naczynie z wodą, by mogli się oczyścić ze zmazy wynikającej z kontaktu ze zwłokami

Pogrzeb grecki – dzień 2 Ekphora - eksportacja zwłok z domu. Zawsze przed wschodem słońca, by widokiem śmierci i żałoby nie obrazić Apollina Do pokoju po zmarłym wchodzić mogli tylko najbliżsi aż do jego oczyszczenia W orszaku niesie się lub wiezie zmarłego w towarzystwie krewnych, aby dusza, jeżeli zechce wyjść ze zwłok mogła pozastać w gronie najbliższych. Prócz rodziny w orszaku kroczyli znajomi , trenodowie i karin

Pogrzeb grecki - kremacja Orszak dociera do przygotowanego uprzednio stosu Na stosie umieszczano ciało zmarłego i dary grobowe zależne od płci i zajęcia osoby zmarłej Podpalenie stosu i kremacja Dogaszenie stosu winem i wodą Ostologia – zebranie niedopalonych resztek kości do urny (ostotheke) Urny gliniane wkładano do marmurowych naczyń i do jamy grobowej, a urny ołowiane bezpośrednio do grobu. Obok kładziono lekyty z winem i oliwą i przedmioty bliskie zmarłemu za jego życia doczesnego. Pożegnanie zmarłego przez trzykrotne zawołanie jego imienia. Pierwsze odchodzą kobiety potem mężczyźni Kariny niosą mary do domu zmarłego Stypa połączona z przemowami.

Pogrzeb grecki - inhumacja Ciało umieszczano w trumnie (soros, lenos) z drzewa, gliny lub kamienia. Dzieci kładziono do amfor ceramicznych lub w wanienkach do mycia. Trumna umieszczana była w grobie (taphe), do grobu uczestnicy pogrzebu wrzucali przedmioty miłe zmarłemu, w obawie, że mógłby po nie wracać do świata żywych. Dzieciom dawano zabawki. Zasypanie grobu Pożegnanie zmarłego przez trzykrotne zawołanie jego imienia. Pierwsze odchodzą kobiety potem mężczyźni Kariny niosą mary do domu zmarłego Stypa połączona z przemowami.

Żałoba Różny kolor szat żałobnych. W większości poleis czarny lub ciemny, jednak w Argos biały Różny czas żałoby – Ateny i Argos 30 dni, Sparta 12 dni Ofiary na grobie (enagismata) składane w trzecim (trita) i w dziewiątym (enata) dniu po pogrzebie Ofiary w urodziny i rocznicę śmierci – jadło i napoje, czasem ofiary krwawe Święto zmarłych - Antesteria

Pogrzeb rzymski - pożegnanie Rzymianie wierzyli w realną obecność żyjących w świecie zmarłych dusz, które jako dobre Many lub złe Lemury, dlatego zachowanie poprawnej kolejności obrzędów było ważne. Krewny konającego zbliżał usta do jego ust, by przejąć jego ostatnie tchnienie. Reszta obecnych lamentowała wzywając zmarłego po imieniu – conclamatio, clamor suprenus Ostatnie pożegnanie – extremum vale Ciało kładziono na ziemi, by zmarły nie tracił z nią kontaktu i wygaszano ognisko domowe.

Pogrzeb rzymski - formalności Rodzina musiała zgłosić zgon w urzędzie mieszczącym się przy świątyni Wenus Libityna. Wpłacenie opłaty manipulacyjnej – lucar Libitinae – na fundusz Libityny Libitinarius wpisywał nazwisko zmarłego na listę umarłych i przyjmował ewentualne zlecenie na organizację pogrzebu Jeżeli rodzina złożyła zlecenie i opłaciła niemałe koszta libitinarius wynajmował jej pollictores - ludzi do namaszczania i ubierania zwłok, praeficae – płaczki, tibicines – muzyków grających na aulosach i vespillones – grabarzy niosących zwłoki lub trumnę i składających je w grobie lub na stosie.

Przed pogrzebem Collocatio czyli ekspozycja zwłok na lectus funebris Włożenie monety do ust Łoże otoczone lampkami lub niewolnikami z pochodniami ustawiano w atrium nogami do wejścia Przed domem umieszczano gałazke cyprysu lub sosny Ekspozycja trwała od 3 do 7 dni

Orszak pogrzebowy Mógł być funus translaticum lub funus indictivum Do III w. p.n.e. eksportacja miała miejsce przed wschodem słońca. Orszak exsequie mógł być bardzo widowiskowy. Kilka ustaw ograniczało wystawność pogrzebów Orszak otwierali tibicines, za nimi szły płaczki śpiewając żałobne pieśni neniae. Jeśli chowano dostojnika orszak uzupełniali liktorzy w czarnych szatach z pękami rózeg zwróconymi w dół W orszaku uczestniczyli aktorzy i mimowie Za nimi szli klienci w nałożonych na twarze maskach przodków zmarłego, odziani w szaty należne godnościom pełnionym przez tych przodków Następnie niesiono łupy wojenne zmarłego i miłe mu przedmioty Za nimi mary ze zwłokami Jeżeli chowano kogoś znacznego orszak przechodził przez Forum Romanum, gdzie wygłaszano laudatio funebris

Pogrzeb Przy crematio na placu ustrinum ustawiano stos (rogus, bustum, pyra). Na stosie stawiano łoże i dary, a następnie ktoś z krewnych podpalał stos odwracając przy tym twarz Powszechne conclamatio Po spaleniu ossilegium – wzywając zmarłego zbierano kości, które skropione mlekiem, winem i wonnościami składano w chuście, a tą z ziołami i miodem w urnie Urna, olla, ossuaria ozdabiana byłą inskrypcją. Po pogrzebaniu urny lub trumny żałobnicy rozchodzili się wołając sit tibi terra levit, moliter ossa cubent, have anima candida. Stypa – epula funebris, czasami połączona z rozdawnictwem mięsa lub pieniędzy ubogim.