Doświadczenia Chemiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM
Advertisements

KWASY I WODOROTLENKI.
Witamy na pokazach chemicznych 19,
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
Doświadczenie z wodą i atramentem
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
Wodorotlenek Potasu KOH.
Chrom.
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Mangan (Mn).
Andrzej Widomski Katarzyna Miłkowska Maciej Młynarczyk
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Temat lekcji: Wykrywamy związki organiczne w pokarmach.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Sole w rolnictwie.
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
Zajęcia z chemii – doświadczenia
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Otrzymywanie mydła domowym sposobem
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Metody otrzymywania soli
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
„Zaczarowany Świat Chemii”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KWAS SIARKOWY (VI).
Repetytorium z chemii.
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
CHEMIA PREZENATCJA FOSFORANY.
Doświadczenie z atramentem
TROCHĘ MAGII I TAJEMNICZOŚCI
Potęga Eksperymentu.
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Reakcja manganianu (VII) potasu z perhydrolem
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
CHEMIA OD KUCHNI.
E KSPERYMENTY CHEMICZNE. O GRÓD CHEMICZNY Sprzęt: - Zlewka o pojemności 2000 ml, szkiełko zegarkowe do przykrycia zlewki, okulary oraz rękawice ochronne.
Barwy i zapachy świta (cz. I - barwniki)
Kwasy.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Reakcje charakterystyczne w chemii organicznej – identyfikacja związków i grup funkcyjnych -Grupy hydroksylowe, -Grupa aldehydowa, -Grupa ketonowa -Grupa.
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Alkohole jednowodorotlenowe i wielowodorotlenowe
Czy niemetale są użyteczne?
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Tlenek węgla(IV) – pożyteczny czy szkodliwy?
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
Zapis prezentacji:

Doświadczenia Chemiczne

Do doświadczenia potrzebne będą: Nadmanganian potasu (KMnO4) Cukier Wodorotlenek sodu Dwa naczynia (jedno szklane) Otrzymujemy wielobarwny efekt kameleona przy pomocy substancji, które możemy znaleźć w domu.

Dymiące Bąbelki Składniki Cylindryczny pojemnik Ciepła woda Płyn do mycia naczyń Suchy lód

Zmiana Koloru Soku ;)

Zamiana Koloru Soku Przedstawiam przepisy na 2 substancje, które musisz zmieszać w celu wykonania zegaru jodowego. A to przepis na pomarańczową ciecz: Pół tabletki plusza witaminowego o smaku pomarańczowym rozpuszczamy w  2 łyżkach wody i dodajemy około 10ml jodyny (tak aby roztwór pozostał pomarańczowy). I bezbarwny składnik: Przygotowujemy roztwór zawiesiny skrobiowej: 1 łyżeczkę mąki ziemniaczanej rozpuszczamy w 100ml gorącej wody. Wlewamy do jakiegoś pojemniczka 5ml tej zawiesiny i dolewamy 50 ml wody utlenionej oraz łyżkę zimnej wody. Sam możesz wypróbowywać różne proporcje pomarańczowego i bezbarwnego roztworu. Dobra zabawa gwarantowana! Możesz zaskoczyć rodzinę lub znajomych :)

Wulkan Chemiczny 

Wulkan Chemiczny Bardzo efektowne doświadczenie chemiczne polega na imitacji prawdziwego wybuchu wulkanu. Tyle, że wulkan jest domowej roboty i można go aktywować dowolną ilość razy. Reakcja polega na rozkładzie dwuchromianu amonu o wzorze sumarycznym (NH4)2Cr2O7 w wyniku podgrzania. Najlepiej utworzyć z gliny formę, do której wsypiemy ów pomarańczowy proszek (glina nie zda egzaminu). Po polaniu go acetonem (substancją bardzo łatwo palną) i podpaleniu wulkan zaczyna buchać iskrami, wydobywa się mnóstwo lawy, której funkcję pełni zielony tlenek chromu (III) - Cr2O3

Wulkan Chemiczny Do uformowania wulkanu świetnie nadaje się glina. Zarabiamy ją wodą, ugniatamy, a następnie tworzymy pasmo górskie. Jeden ze szczytów przeznaczamy na wulkan i robimy w nim otwór średnicy palca i głębokości ok. 7 cm. Całość trzeba wysuszyć. W tym czasie zajmujemy się wykonaniem dwuchromianu amonu. Potrzebne odczynniki: *Dwuchromian sodu - Na2CrO7 lub dwuchromian potasu - K2CrO7, * Woda amoniakalna (roztwór NH3, amoniaku), * 10 %-centowy kwas siarkowy.

Burza w Próbówce ;o

Twoja własna burza w probówce - instrukcja wykonania: Potrzebujesz kwasu siarkowego (VI) - H2SO4 bardzo żrący i niebezpieczny silny kwas  i alkoholu etylowego C2H5OH (może być spirytus skażony tj. denaturat) oraz kryształków nadmanganianu (VII) potasu - KMnO4 dostępnych jako lekarstwo w każdej aptece. Do stężonego kwasu siarkowego wlewa się ostrożnie denaturat. Ciecze mają różne gęstości, więc nie zmieszają się - denaturat będzie na górze (patrz foto po prawej). Następnie wrzuca się ostrożnie kilka kryształków nadmanganianu potasu. Burza w probówce właśnie rozpętała się. Po jej uciszeniu możesz dosypać kryształków, aby powtórzyć efekt.

Lokomotywa W doświadczeniu zostały wykorzystane dwie substancje chemiczne, perhydrol (nadtlenek wodoru ok. 30%), oraz manganianu(VII) potasu zwany też nadmanganianem potasu. Nadtlenek wodoru redukuje manganian(VII) potasu do tlenku manganu(IV), 2KMnO4 + 3H2O2 → 2MnO2 + 2KOH + 2H2O + 3O2

Lokomotywa

Pasta Słonia 

Pasta dla słonia  Rozpuszczamy 20 gram jodku potasu w 20 ml wody i wlewamy to do 100 ml wody nadtlenku wodoru wymieszanego z barwnikiem i z płynem do naczyń (10 ml). Powstała reakcja jest niebezpieczna i kontakt ze skórą ma szkodliwe działanie i może doprowadzić do oparzeń. Eksperyment pokazuje rozkład nadtlenku wodoru na tlen i wodę za pośrednictwem jodku potasu. Reakcja jest egzotermiczna, należy zachować ostrożność! Do doświadczenia przedstawionego na filmie potrzebujemy: Nadtlenku wodoru (perhydrolu), płynu do naczyń, barwnika spożywczego (w celu nadania koloru naszej "paście") i jodku potasu.

Węże Faraona Jest to spektakularne doświadczenie do którego potrzebujemy jeden składnik - Tiocyjanian rtęci (II) inaczej rodanek rtęci czyli Hg(SCN)2. Jest to bezwonny związek o barwie białej (żółty w przypadku zanieczyszczenia tlenkami azotu). Rozkłada się egzotermicznie w temperaturze 165°C, tworząc CO2, N2, HgS, HgO, SO2 i NO2. Hg(SCN)2 jest silnie toksyczny. Tiocyjanian rtęci (II) inaczej rodanek rtęci czyli Hg(SCN)2 rozkłada się pod wpływem gorąca.

Węże Faraona

Opracował: Marek Bury kl. II „a”