Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. JANA PAWŁA II w STAREJ KISZEWIE. 96/40_MP_G1 KOMPETENCJA MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA. TEMAT: BUDOWA CZASTECZKOWA MATERII. ROK SZKOLNY 2009/2010, SEMESTR II
Materia to otaczające nas ciała stałe, ciekłe lub gazowe oddziaływujące na nasze zmysły bezpośrednio lub poprzez przyrządy.
1.Atom powinien mieć kształt kulisty. 2.Rożne atomy mogą się ze sobą łączyć. 3.Atomy mogą tworzyć cząsteczki. 4.Atomy posiadają właściwości pierwiastków.
Wnętrze Ziemi można podzielić ze względu na chemiczne lub mechaniczne (właściwości. Pod względem budowy chemicznej, planeta składa się z krzemianowej skorupy, bogatego w krzem, magnez i żelazo płaszcza oraz żelaznego jądra.
Potrzebne nam będą dwie menzurki o pojemności 100 cm³ każda. Do jednej z nich nalewamy 50 cm³ wody, a do drugiej tyle samo denaturatu. Następnie przelewamy denaturat do wody i mieszamy. Co obserwujemy? Czy objętość roztworu jest równa sumie objętości składników?
Do jednej menzurki wsypmy ok. 200 g kaszy (np. gryczanej), a do drugiej ok. 200 g grochu. Zapiszmy objętości kaszy i grochu. Następnie zmieszajmy w jednej menzurce kaszę z grochem i energicznie potrząśnijmy. Jaką objętość ma powstała mieszanina?
Okazuje się, że mieszanina zajmuje mniejszą objętość, niż dodane składniki. Przyczyną są różne rozmiary ziarenek składników. Doświadczenie 2 pełni rolę pomocniczą; wskazuje nam, że gdyby ciecze były zbudowane z drobnych elementów, to potrafilibyśmy wytłumaczyć wynik doświadczenia mieszania wody z denaturatem. Hipotetyczne składniki cieczy będziemy nazywać cząsteczkami; cząsteczki różnych substancji mają różne rozmiary i kształty. Nie można ich oczywiście zobaczyć nawet pod mikroskopem, ale zbudowaliśmy pewne wyobrażenie o nich. Takie wyobrażenie nazywa się modelem.
Agata Knuth Paulina Laskiewicz Małgorzata Mollin Kamila Czapiewska Joanna Althoff Magdalena Żołnowska Dominika Deja Monika Łangowska Marzena Sędzicka Damian Klawikowski opiekun: Robert Szynalewski
Dziękujemy.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie