Program Operacyjny kapitał Ludzki 2007-2013 Projekt ,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Publikacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Gęstość materii ID grupy: 98/4_MF_G1 Projekt wykonany przez uczniów: Gimnazjum nr 2 im. Powstańców Wielkopolskich w Wolsztynie ul. Mickiewicza 4 Uczniowska grupa projektowa o profilu matematyczno-fizycznym ID grupy: 98/4_MF_G1 Temat projektowy: Gęstość materii Rok szkolny 2009/2010
Oto nasza grupa: Od lewej u góry: Agnieszka S. Eliza Natalia Agnieszka D. Justyna od lewej na dole: Łukasz Jędrzej Mateusz Jasiu Filip oraz opiekun grupy Pani Kamila Pempera
Zastępca Kronikarza – Jędrzej Sprawozdawca – Justyna Lider - Agnieszka S. Zastępca Lidera - Jan Kronikarz - Eliza Zastępca Kronikarza – Jędrzej Sprawozdawca – Justyna Zastępca Sprawozdawcy – Agnieszka D.
Pierwsze zajęcia
Wspólne zabawy
Agenda: Informacje o projekcie. Realizatorzy i patroni projektu. Informacja o projekcie. Główne założenia i cel projektu. Przebieg prac badawczych i doświadczenia. Realizacja projektu. Wyniki prac badawczych.
Realizatorzy projektu: Uniwersytet Szczeciński -Lider projektu COMBIDATA Poland sp. z o.o. - Partner projektu
Patroni projektu: Zachodniopomorski Kurator Oświaty Wielkopolski Kurator Oświaty Lubuski Kurator Oświaty
Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Szczeciński w partnerstwie z Combidata Poland sp. z o.o. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działanie 3.3. „Poprawa jakości kształcenia”, Poddziałanie 3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia projekty konkursowe. Projekt „ Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! ” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Założenia projektu: Projekt jest realizowany w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, lubuskim w okresie od października 2009 r. - sierpnia 2012 r. Zostaliśmy zakwalifikowani do projektu jako uczniowie klas pierwszych, gdyż będziemy uczestniczyć w projekcie praktycznie do końca gimnazjum, a dokładnie do sierpnia 2012 r., mając możliwość kompleksowego i bezpłatnego korzystania z działań, wydarzeń, atrakcji przewidzianych dla Nas w projekcie. W naszej szkole zostały utworzone dwie Uczniowskie Grupy Projektowe, które skupiły wszystkich chętnych uczniów do rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w obszarze wybranej kompetencji matematyczno-fizycznej.
przez ekspertów uczelni. Cel projektu: W okresie realizacji projektu rozwijamy swoje kompetencje, a więc wiedzę i umiejętności w obszarze matematyki i fizyki poprzez udział w następujących działaniach projektowych : zajęciach pozalekcyjnych naszej Uczniowskiej Grupy Projektowej, prowadzonej przez Opiekuna grupy, wykładach pokazowych organizowanych w szkole, prowadzonych przez kadrę naukową uczelni wyższej, festiwalach uczelnianych, w przypadku gdy efekty pracy naszej grupy zostaną nagrodzone przez ekspertów uczelni.
Temat projektu: Gęstość materii Gęstość jest wielkością fizyczną, która określa stopień koncentracji materii i wyraża się wzorem: oznaczamy: - gęstość m - masa V - objętość Podstawową jednostką gęstości jest: lub
Prace nad projektem rozpoczęliśmy od wykonania plansz : o gęstości
o Aleksandrze Friedmanie
z wartościami gęstości ciał stałych
z wartościami gęstości cieczy
z wartościami gęstości gazów
Następnie wykonywaliśmy doświadczenia nad wyznaczaniem gęstości: ciał stałych o regularnych kształtach ciał stałych o nieregularnych kształtach cieczy jak zmienia się gęstość wody w miarę dosypywania do niej soli, a następnie cukru.
Nasze zadania masa objętość gęstość substancja 25,24g 14,76cm³ 1318,6 kg/m³ bakelit 102,79g 13,94cm³ 7371,6kg/m³ cynk 129,5g 15,4cm³ 8409,09 kg/m³ mosiądz 179,33g 15,75cm³ 11386,03kg/m³ ołów 12,6g 17,74cm³ 858 kg/m³ drewno dąb 18,64g 1183,4 kg/m³ plexiglas 108,69g 14,92cm³ 7284 kg/m³ żeliwo szare
Przykładowe zadania jakie rozwiązaliśmy: Zadanie 1 Gęstość aluminium wynosi 2600 kg/m³. Jaką masę ma kostka aluminiowa o krawędziach 2 cm? ρ= 2600 kg/m³ V= 2cm x 2cm x 2cm = 8cm³ = 0,000008m³ m = 2600 x 0,000008 [kg/m³ x m³] = 0,0208 kg = 20,8g Odp.: Masa kostki aluminiowej wynosi 20,8g.
Zadanie 2 Czy litrowy słoik może pomieścić 1 kg mąki? Gęstość mąki wynosi 0,7 g/cm³. Dane: Szukane: Wzór: ρ = 0,7 g/cm³ V = ? p= m : v m= 1 kg = 1000g V = m : p V= 1000g : 0,7 g/cm³= 1428,57cm³ Odp.: Jeden kg mąki nie zmieści się w 1 litrowym słoiku.
Zadanie 3 Ile wynosi ciężar bryłki żelaza o objętości 200 cm³? Gęstość żelaza wynosi 7,8 g/cm³. Dane: Szukane: Wzór: V= 200 cm³ m= ? p = m : v p= 7,8 g/cm³ m = 7,8 x 200 [ g/cm³ x cm³ ] = 1560g Odp.: Ciężar bryłki wynosi 1560g.
Doświadczenia
Wykład pokazowy pt. „ Konwekcja - Silnik Cieplny Natury ”
Pan dr Przemysław Grzybowski
Przewodzenie
Konwekcja z napędem - huragan
Nasze grupy w czasie wykładu
Literatura: www.wikipedia.pl www.encyklopedia.pwn.pl www.fizyka.net.pl www.kompetencje.gimnazja.eduportal.pl
Dziękujemy za uwagę
Program Operacyjny kapitał Ludzki 2007-2013 Projekt ,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Publikacja jest dystrybuowana bezpłatnie