Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krwioobieg Duży i Mały Michał Ziemba i Jakub Michalik Kl I a.
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Krew i jej role Dostarcza tlen i substancje odżywcze Dostarcza tlen i substancje odżywcze Pobieranie dwutlenku węgla z komórek Pobieranie dwutlenku węgla.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
1.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: DANE INFORMACYJNE Kompetencja: ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: 96/20 MP GR 2
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
autor: Monika Kirejczyk
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Przyroda widziana liczbami
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Układ krwionośny.
Zapis prezentacji:

Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja: Matematyka i przyroda. Temat projektowy: „Rytm serca – siłą transportu krwi.” Semestr/rok szkolny: V/2011/2012.

poznanie budowy i funkcji układu krwionośnego. Cel główny projektu: rozwijanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec własnego zdrowia, poznanie budowy i funkcji układu krwionośnego.

Cele projektu: Wiedza: poznanie budowy i funkcji układu krwionośnego, poznanie składników krwi i ich roli, zdobycie wiedzy o chorobach wynikających z nieprawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego, poszerzenie wiadomości dotyczących transfuzji krwi oraz transplantacji, zdobycie wiedzy z udzielania pierwszej pomocy w przypadku zatrzymania pracy serca, pozyskanie informacji z różnych źródeł na temat układu krwionośnego człowieka, poznanie etapów stosowania metody naukowej w edukacji przyrodniczej.

Umiejętności: doskonalenie umiejętności wynikających z podstawy programowej z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, praktyczne wykorzystanie wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu innych dziedzin, selekcjonowanie pozyskanych z różnych źródeł informacji o układzie krwionośnym, rozwinięcie umiejętności obserwacji mikroskopowej krwinek krwi, rozpoznaje związek budowy naczyń krwionośnych z pełnioną przez nich funkcją, wyjaśnienie roli małego i dużego krwiobiegu krwi w jej transporcie po organizmie.

Rytm serca- siłą transportu krwi

Procentowy udział składników krwi

Budowa i liczba krwinek w organizmie Erytrocyty- 4,8mln - 5,4mln (1mm³) Leukocyty- 4000 - 11000(1mm³) Trombocyty- 300000(1mm³) Osocze- 55% objętości krwi

Krew- Rola w organizmie. Jednym z najważniejszych zadań krwi jest transport tlenu z płuc do komórek oraz transportu dwutlenku węgla, końcowego produktu różnorakich procesów przemiany materii, z powrotem do płuc.

Miejsce powstawania krwi. Wszystkie składniki krwi powstają w szpiku kostnym.

Pracujemy:

Mapa mentalna grup krwi:

Uniwersalni dawcy i biorcy krwi:

Model przekroju serca z opisem jego budowy

Czym jest ciśnieniomierz? Ciśnieniomierze to popularna nazwa urządzeń, które służą do mierzenia ciśnienia tętniczego. Regularny pomiar ciśnienia może uchronić przed rozwinięciem się wielu chorób związanych z układem nerwowym lub z układem krążenia. Ciśnieniomierze są na naszym rynku już wiele lat i powstało ich już dużo rodzajów. Do wyboru mamy miedzy innymi: ciśnieniomierze rtęciowe i sprężynowe. Te pierwsze są bardzo dokładne i w większości właśnie ten typ używany jest przez lekarzy. Wymagają one użycia słuchawek lekarskich. Ciśnieniomierze sprężynowe są dokładne i wymagają użycia słuchawek lekarskich i częstej kalibracji. Ponadto można spotkać się jeszcze z dwoma typami ciśnieniomierzy, z elektrycznym nadgarstkowymi i elektronicznym naramiennym. Ciśnieniomierze elektryczne nadgarstkowe mają najmniej dokładny pomiar, ale za to są najprostsze w obsłudze i wyposażone są w dodatkowe funkcje. Natomiast ostatni rodzaj, czyli elektroniczny naramienny charakteryzuje się dokładniejszym pomiarem niż nadgarstkowy, ale słabszym niż rtęciowy i sprężynowy. Jest prosty w obsłudze, nie wymaga używania słuchawek i także posiada dodatkowe funkcje.

Rodzaje ciśnieniomierzy: Pielęgniarka prezentuje ciśnieniomierz, którym mierzy się ciśnienie u małych dzieci. Najstarszy ciśnieniomierz – rtęciowy.

Ciśnieniomierz sprężynowy Ciśnieniomierz naramienny

Mierzymy ciśnienie

Udzielanie pierwszej pomocy w przypadku zagrożenia życia

Choroby układu krwionośnego: miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, zaburzenia rytmu i przewodzenia, wady serca, choroby mięśnia sercowego, choroby osierdzia, nowotwory serca, niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, nadciśnienie płucne, choroby aorty i naczyń obwodowych, choroby żył obwodowych, żylna choroba zakrzepowo-zatorowa, choroby mikrokrążenia, choroby naczyń chłonnych.

Duży krwiobieg Odpowiada za utlenienie wszystkich organów i zabranie z nich nadmiaru dwutlenku węgla

Mały krwiobieg Płynie nim krew z serca bez tlenu, która w płucach oddaje dwutlenek węgla  i nabiera tlen.

Dziękujemy za uwagę Uczestnicy projektu 