Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja: Matematyka i przyroda. Temat projektowy: „Rytm serca – siłą transportu krwi.” Semestr/rok szkolny: V/2011/2012.
poznanie budowy i funkcji układu krwionośnego. Cel główny projektu: rozwijanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec własnego zdrowia, poznanie budowy i funkcji układu krwionośnego.
Cele projektu: Wiedza: poznanie budowy i funkcji układu krwionośnego, poznanie składników krwi i ich roli, zdobycie wiedzy o chorobach wynikających z nieprawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego, poszerzenie wiadomości dotyczących transfuzji krwi oraz transplantacji, zdobycie wiedzy z udzielania pierwszej pomocy w przypadku zatrzymania pracy serca, pozyskanie informacji z różnych źródeł na temat układu krwionośnego człowieka, poznanie etapów stosowania metody naukowej w edukacji przyrodniczej.
Umiejętności: doskonalenie umiejętności wynikających z podstawy programowej z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, praktyczne wykorzystanie wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu innych dziedzin, selekcjonowanie pozyskanych z różnych źródeł informacji o układzie krwionośnym, rozwinięcie umiejętności obserwacji mikroskopowej krwinek krwi, rozpoznaje związek budowy naczyń krwionośnych z pełnioną przez nich funkcją, wyjaśnienie roli małego i dużego krwiobiegu krwi w jej transporcie po organizmie.
Rytm serca- siłą transportu krwi
Procentowy udział składników krwi
Budowa i liczba krwinek w organizmie Erytrocyty- 4,8mln - 5,4mln (1mm³) Leukocyty- 4000 - 11000(1mm³) Trombocyty- 300000(1mm³) Osocze- 55% objętości krwi
Krew- Rola w organizmie. Jednym z najważniejszych zadań krwi jest transport tlenu z płuc do komórek oraz transportu dwutlenku węgla, końcowego produktu różnorakich procesów przemiany materii, z powrotem do płuc.
Miejsce powstawania krwi. Wszystkie składniki krwi powstają w szpiku kostnym.
Pracujemy:
Mapa mentalna grup krwi:
Uniwersalni dawcy i biorcy krwi:
Model przekroju serca z opisem jego budowy
Czym jest ciśnieniomierz? Ciśnieniomierze to popularna nazwa urządzeń, które służą do mierzenia ciśnienia tętniczego. Regularny pomiar ciśnienia może uchronić przed rozwinięciem się wielu chorób związanych z układem nerwowym lub z układem krążenia. Ciśnieniomierze są na naszym rynku już wiele lat i powstało ich już dużo rodzajów. Do wyboru mamy miedzy innymi: ciśnieniomierze rtęciowe i sprężynowe. Te pierwsze są bardzo dokładne i w większości właśnie ten typ używany jest przez lekarzy. Wymagają one użycia słuchawek lekarskich. Ciśnieniomierze sprężynowe są dokładne i wymagają użycia słuchawek lekarskich i częstej kalibracji. Ponadto można spotkać się jeszcze z dwoma typami ciśnieniomierzy, z elektrycznym nadgarstkowymi i elektronicznym naramiennym. Ciśnieniomierze elektryczne nadgarstkowe mają najmniej dokładny pomiar, ale za to są najprostsze w obsłudze i wyposażone są w dodatkowe funkcje. Natomiast ostatni rodzaj, czyli elektroniczny naramienny charakteryzuje się dokładniejszym pomiarem niż nadgarstkowy, ale słabszym niż rtęciowy i sprężynowy. Jest prosty w obsłudze, nie wymaga używania słuchawek i także posiada dodatkowe funkcje.
Rodzaje ciśnieniomierzy: Pielęgniarka prezentuje ciśnieniomierz, którym mierzy się ciśnienie u małych dzieci. Najstarszy ciśnieniomierz – rtęciowy.
Ciśnieniomierz sprężynowy Ciśnieniomierz naramienny
Mierzymy ciśnienie
Udzielanie pierwszej pomocy w przypadku zagrożenia życia
Choroby układu krwionośnego: miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, zaburzenia rytmu i przewodzenia, wady serca, choroby mięśnia sercowego, choroby osierdzia, nowotwory serca, niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, nadciśnienie płucne, choroby aorty i naczyń obwodowych, choroby żył obwodowych, żylna choroba zakrzepowo-zatorowa, choroby mikrokrążenia, choroby naczyń chłonnych.
Duży krwiobieg Odpowiada za utlenienie wszystkich organów i zabranie z nich nadmiaru dwutlenku węgla
Mały krwiobieg Płynie nim krew z serca bez tlenu, która w płucach oddaje dwutlenek węgla i nabiera tlen.
Dziękujemy za uwagę Uczestnicy projektu