Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Filipowie ID grupy: 96/33_mp_g1 Opiekun: Anna Kozłowska Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Czy wiem, co jem? Semestr/rok szkolny: Drugi / 2010-2011
We wrześniu rozpoczęliśmy prace nad projektem „Czy wiem, co jem. ” We wrześniu rozpoczęliśmy prace nad projektem „Czy wiem, co jem?”. Jako cel główny obraliśmy sobie określenie trybu życia i preferencji żywieniowych uczniów naszego gimnazjum. Ponadto dużo rozmawialiśmy na temat budowy układu pokarmowego, wpływu tego co jemy na jego funkcjonowanie oraz zapotrzebowania energetycznego osób w różnym wieku i wykonujących różne zawody.
Prace rozpoczęliśmy od opracowania ankiety skierowanej do uczniów naszej szkoły. Po otrzymaniu pozwolenia, od pani dyrektor, przeprowadziliśmy ankietę wśród gimnazjalistów. Nasi koledzy z chęcią odpowiedzieli na naszą prośbę. Wypełnili ponad 90% rozdanych ankiet. 4
Analiza ankiet to nie taka łatwa sprawa Analiza ankiet to nie taka łatwa sprawa. Za to ile ciekawych rzeczy można się dowiedzieć … 5
Czy wiecie, że mamy takich kolegów, którzy jedzą to, co upolują …. 6
… są też tacy, co na śniadanie jedzą kanapki, na drugie śniadanie kanapki, na obiad kanapki, na podwieczorek kanapki, a na kolację …. dla odmiany … kanapki. 7
Udało się przebrnąć przez ankiety Udało się przebrnąć przez ankiety. Zajęło nam to dużo więcej czasu niż myśleliśmy, ale …. było warto … mamy „przeciętnego ” gimnazjalistę i „przeciętną” gimnazjalistkę. 8
9
10
11
12
13
14
Podsumowując doszliśmy do wniosku, że chociaż nie jest najgorzej, to zawsze może być lepiej. Przecież kanapki można zastąpić bardziej wartościowymi posiłkami, zamiast hamburgera lepiej wypić koktajl owocowy … o tym przekonywały nas dziewczyny przygotowując zasady zdrowego odżywiania się oraz chłopcy, którzy wyliczyli nam „co do kalorii”, ile może pomieścić nasza lodówka.
W czasie oczekiwania na odpowiedź od naszych kolegów dużo rozmawialiśmy o budowie układu pokarmowego i jego funkcjonowaniu, zapotrzebowaniu energetycznym, kaloryczności różnych produktów, zdrowym trybie życia i prawidłowym odżywianiu się. 19
Nasze potrzeby pokarmowe uzależnione są od: wzrostu wieku płci klimatu trybu życia rodzaju wykonywanej pracy stanu zdrowia
Średnie zapotrzebowanie energetyczne: GRUPA ILOŚĆ KALORII Dzieci 1 - 3 lat 1300 4 – 6 lat 1700 7 – 9 lat 2100 10 – 12 lat chłopcy 2600 10 – 12 lat dziewczęta 2300
Młodzież męska Młodzież damska TO MY! Młodzież męska 13 – 15 lat 3000 – 3300 16 – 20 lat 3200 – 3700 Młodzież damska 2600 – 2800 2500 – 2700 TO MY!
umiarkowanie ciężka praca Mężczyźni 21 – 64 lat lekka praca 2400 – 2600 umiarkowanie ciężka praca 2800 – 3200 ciężka praca 3500 – 4000 bardzo ciężka praca 40000 – 4500 Kobiety 21 – 59 lat 2100 – 2300 2400 – 2800 2900 – 3200 kobiety ciężarne 2800 kobiety karmiące 3400
Ludzie w podeszłym wieku mężczyźni 65 – 75 lat 2300 mężczyźni powyżej 75 lat 2100 kobiety 60 – 75 lat 2200 kobiety powyżej 75 lat 2000
Dzienne zapotrzebowanie energetyczne wzrasta podczas intensywnego wysiłku fizycznego oraz podczas wzrostu i rozwoju organizmu, ciąży i okresu karmienia oraz rekonwalescencji (okresie powrotu do zdrowia po przebytej ciężkiej chorobie, zabiegu chirurgicznym, ciężkim urazie w wypadku).
Ile kalorii spalamy wykonując przez godzinę jakąś czynność? aerobik – 550 kcal czytanie – 25 kcal czytanie głośno – 250 kcal gotowanie – 105 kcal grabienie, kopanie itp. – 500 kcal mycie okien – 240 kcal oglądanie TV – 25 kcal pływanie – 400 kcal ścieranie kurzy – 240 kcal spokojny spacer – 100 kcal taniec w dyskotece – 500 kcal zmywanie naczyń – 145 kcal Jeżeli w 5 minut przebiegniemy 1 km spalimy 1000 KCAL…!
Praca umysłowa pochłania znacznie mniej energii niż praca fizyczna Praca umysłowa pochłania znacznie mniej energii niż praca fizyczna. Dlatego też zapotrzebowanie energetyczne osób, które wykonują pracę umysłową jest stosunkowo małe w porównaniu z zapotrzebowaniem energetycznym osób fizycznych. Wartość energetyczna posiłków dla osób pracujących umysłowo wynosi od 2100 do 2400kcal.
Dziękujemy za uwagę