Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Człowiek – najlepsza inwestycja
Advertisements

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: II Liceum Ogólnokształcące
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Wągrowcu ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Gryficach
Liczby całkowite.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Reprezentacje - zmiennoprzecinkowa
Systemy liczbowe.
i kilka przykładów zapisu cyfr
opracowanie: Agata Idczak
UKŁADY LICZENIA SYSTEMY LICZBOWE
Sposoby zapisywania liczb
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
- potrzeba czy ciekawostka ?
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Wyrażenia algebraiczne
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Matematyka indian.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Historia liczb Gimnazjum im. Dr. Maksymiliana Krybusa w Książu Wielkopolskim ID SZKOŁY 98/80 GRUPA 2 98/80_MF_G2.
Problemy rynku pracy..
Opracowała: Iwona Kowalik
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwy szkół: ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. KAROLA MARCINKOWSKIEGO
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lipnie oraz Gimnazjum w Tomaszowie ID grupy: 98/43_G1 98/21_G1 Opiekun: mgr Barbara Dopiera, mgr Agnieszka.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni 98_63_mf_g1 Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Polanowie 98_49_mf_g1 Opiekuowie:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Niedziesiątkowe systemy liczenia.
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Systemy Liczbowe (technika cyfrowa)
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
Matematyka i system dwójkowy
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
Opracowała: Barbara Gapińska
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
CZYM JEST KOD BINARNY ?.
Tablica liczbowa – dodawanie i odejmowanie
System dwójkowy (binarny)
Jan Koźmiński i Łukasz Miałkas IIIA Gimnazjum w Borui Kościelnej.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Copyright 2009 © by Michał Szymański. Systemy liczbowe można porównać do języków świata. Tak jak jedno słowo można przedstawić w wielu różnych językach,
Niedziesiątkowe systemy liczenia
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Podstawy Informatyki.
Systemy liczbowe.
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok szkolny: Piąty/ 2011/2012

Spis treści: Skąd się wzięły liczby? System babiloński. Egipski system liczbowy. Grecki system liczbowy. System rzymski. Jak liczyli starożytni Żydzi? System liczbowy Majów. Chińskie liczebniki. Cyfry arabskie. Dziesiętny system liczbowy. Bibliografia.

Skąd się wzięły liczby? Wszystkie społeczeństwa od czasów prehistorycznych aż do epoki komputerów starały się jakoś wyrażać ilości i porządki, czyli liczby. Historie tę, pełną wahań i przerw, można porównać z wydarzeniami takimi, jak: opanowanie ognia, wynalazek koła, maszyny parowej lub odkrycie elektroniki, gdyż jest to historia wielkiego wynalazku, a dokładniej bardzo długiej serii odkryć i powtórnych odkryć, zmierzającej do znanych nam dzisiaj cyfr i do dziesiętnego systemu numeracji, który jest współcześnie używany.

System babiloński. Babilońskich znaków używano w Mezopotamii około 5000 lat temu. Zachowały się do naszych czasów na glinianych tabliczkach. System babiloński może wydawać się skomplikowany, jednak w rzeczywistości Babilończycy potrzebowali tylko dwóch symboli – dla oznaczenia jedności i dziesiątek.

Egipski system liczbowy. Starożytne cyfry egipskie były używane w Egipcie aż do wczesnych lat pierwszego tysiąclecia naszej ery. Był to system dziesiętny, często zaokrąglany w górę, zapisywany przy użyciu hieroglifów. System zapisu przez hieratykę wymuszał skończony zapis liczb.

Grecki system liczbowy. Grecki system liczbowy jest systemem addytywnym używającym liter greckiego alfabetu do pokazywania liczb. Obecnie w Grecji jego zastosowanie ogranicza się do prezentowania liczebników porządkowych oraz w sytuacjach analogicznych do stosowania rzymskiego zapisu w kulturze zachodniej.

System rzymski. System rzymski zapisywania liczb jest systemem addytywnym, czyli wartość danej liczby określa się na podstawie sumy wartości jej znaków cyfrowych. Wyjątki od tej zasady to liczby: 4, 9, 40, 90, 400 i 900, do opisu których używa się odejmowania. Podczas zapisywania liczb w systemie rzymskim należy dążyć zawsze do tego, aby używać jak najmniejszej liczby znaków.

Jak liczyli starożytni Żydzi. W kulturze żydowskiej do zapisu liczb używano symboli alfabetu hebrajskiego. W hebrajskim systemie zapisu liczb dodaje się wartości liczbowe, odpowiadające użytym literom alfabetu. Kolejność liter nie miała istotnego znaczenia. Jednak zazwyczaj liczby zapisywane były przy użyciu jak najmniejszej liczby znaków. Na początku był ten, który miał największą możliwą wartość liczbową. Ciekawostką jest, że Hebrajczycy zapisują symbole od prawej do lewej.

System liczbowy Majów. Indiańskie plemię Majów, które zamieszkiwało południowo-wschodnią część Meksyku, Gwatemalę i część Hondurasu stworzyło własny system zapisywania liczb. Majowie przywiązywali dużą wagę do matematyki, astronomii i filozofii. Wprowadzili pojęcie zera i opracowali system liczbowy pozycyjny przed wprowadzeniem symboli arabskich w Europie. Opracowali również własny kalendarz. Majowie stworzyli system dwudziestkowy, który opierał się na trzech symbolach: kropka, kreska i muszla. Znak kropki oznaczał jednostkę. Pozioma kreska oznaczała piątkę. Muszla oznaczała zero. Liczby zapisywano w postaci kombinacji kropek i kresek. Odpowiednio pogrupowane stanowiły podstawowy zestaw cyfr.

Chińskie liczebniki. Chińczycy stosują system dziesiętny, w którym pierwszym dziesięciu cyfrom arabskim odpowiadają znaki: 一, 二, 三, 四, 五, 六, 七, 八, 九 oraz 十. Używają również zera zapisywanego jako 零, lub zapożyczonym znakiem 〇 (w chińskim piśmie tradycyjnie nie ma okrągłych kształtów) i bez którego ich system zapisu długo był się w stanie obejść.

Cyfry arabskie. System zapisu liczby będący protoplastą systemu używanego przez nas, kształtował się na początku naszej ery w Indiach. W VI w. n.e funkcjonował tam już zapis pozycyjny przy podstawie 10. Pierwszym zastosowaniem liczb arabskich było nie zapisywanie liczb piórem, tylko umieszczanie ich na żetonach służących do wykonywania rachunku na liczydłach, tzw. abakach.

Dziesiętny system liczbowy. Dziesiętny system liczbowy, zwany też systemem decymalnym lub arabskim to pozycyjny system liczbowy, w którym podstawą pozycji są kolejne potęgi liczby 10. Do zapisu liczb potrzebne jest więc w nim 10 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Jak w każdym pozycyjnym systemie liczbowym, liczby zapisuje się tu jako ciąg cyfr, z których każda jest mnożnikiem kolejnej potęgi liczby stanowiącej podstawę systemu. Część całkowitą i ułamkową oddziela separator dziesiętny. Np. zapis "5045,7" wynika z:

Bibliografia: Kraszewski Jan, Jak liczyli starożytni Rzymianie. „Matematyka” 2012, nr 2, str. 33-34 Kraszewski Jan, Jak liczyli starożytni Żydzi. „Matematyka” 2012, nr 3, str. 31-32 Kraszewski Jan, Jak liczyli dawni Arabowie. „Matematyka” 2012, nr 4, str. 22-23 http://www.math.edu.pl/system-babilonski (dostęp 29 maja 2012r.) http://pl.wikipedia.org/wiki/Egipski_system_liczbowy (dostęp 23 maja 2012r.) http://www.bazywiedzy.com/cyfry-rzymskie.php (dostęp 12 maja 2012r.) http://www.math.edu.pl/system-rzymski (dostęp 12 maja 2012r.) http://wieszwal.republika.pl/pliki/liczbyme.htm (dostęp 12 maja 2012r.) http://pl.wikipedia.org/wiki/Chi%C5%84skie_liczebniki (dostęp 20 maja 2012r.) http://pl.wikipedia.org/wiki/Cyfry_arabskie (dostęp 29 maja 2012r.) http://pl.wikipedia.org/wiki/Dziesi%C4%99tny_system_liczbowy (dostęp 29 maja 2012r)