Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W CZAPLINKU ID grupy: 97/53_MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO-FIZYCZNA Temat projektowy: WYKORZYSTANIE EXCELA W NAUCZANIU MATEMATYKI Semestr/rok szkolny: SEMESTR I/2011/2012
WYKORZYSTANIE EXCELA W NAUCZANIU MATEMATYKI Cele jakie postawiliśmy sobie w tym temacie: Zapoznanie się z możliwościami programu kalkulacyjnego jakim jest Microsoft Excel W szczególności poznanie metod tworzenia makr i edycji ich w programie Microsoft Visual Basic Stworzenie arkuszy kalkulacyjnych z obsługą makr stanowiących pomoc dydaktyczną dla nauczyciela przy omawianiu różnych treści podczas lekcji matematyki w szkole ponadgimnazjalnej.
WYKORZYSTANIE EXCELA W NAUCZANIU MATEMATYKI Cele jakie postawiliśmy sobie w tym temacie: Prezentacja multimedialna prezentująca wyniki projektu jest jedynym elementem podlegającym ocenie projektu. Dlatego założyliśmy sobie stworzenie prezentacji multimedialnej w taki sposób, by zawierała w sobie w pełni funkcjonalne, z możliwością edycji, zrobione przez nas arkusze kalkulacyjne. Tylko one mogą odzwierciedlić nasz wkład włożony w realizację tematu projektowego.
Aby prezentacja działała poprawnie ze względu na wstawione arkusze z programu Excel wymagany jest zainstalowany program Microsoft Excel Bez tego programu nie będzie możliwa edycja i zapis w poszczególnych arkuszach kalkulacyjnych. Ponadto przy każdorazowej edycji arkusza należy włączyć zawarte w nim makra. Warto jeszcze wspomnieć, że kończąc edycję arkuszy i wracając do prezentacji, widzimy na slajdzie ostatni efekt ich korzystania.
SPIS TREŚCI I. Sporządzanie wykresów funkcji. Sporządzanie wykresów funkcji. 1. Funkcja kwadratowa f(x)=ax 2. Funkcja kwadratowa f(x)=ax Funkcja wymierna f(x)=a/x. Funkcja wymierna f(x)=a/x. 3. Funkcja wykładnicza f(x)=a x. Funkcja wykładnicza f(x)=a x. 4. Funkcja logarytmiczna f(x)=log a x. Funkcja logarytmiczna f(x)=log a x. II. Suma wyrazów ciągu liczbowego. Suma wyrazów ciągu liczbowego. 1. Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego. Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego. 2. Suma n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego. Suma n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego. III. Pierwiastki równania kwadratowego ax 2 +bx+c=0. Pierwiastki równania kwadratowego ax 2 +bx+c=0.
SPORZĄDZANIE WYKRESÓW FUNKCJI Pierwszy zakres naszych działań skupił się na stworzeniu arkuszy, które będą rysowały wykresy funkcji omawianych w szkole ponadgimnazjalnej. Założeniem było umieszczenie możliwości rysowania trzech wykresów funkcji jednocześnie na jednym układzie współrzędnych. Arkusze mają z góry zdefiniowane argumenty dla których liczą wartości funkcji. My natomiast mamy możliwość doboru wartości współczynnika (parametru) a zgodnego z założeniami funkcji.
Funkcja kwadratowa f(x)=ax 2 Arkusz, który za chwilę będą mogli Państwo obejrzeć rysuje wykres funkcji kwadratowej postaci Po podaniu wartości współczynnika a, rysujemy wykres klikając na przycisk Narysuj wykres. By ponownie wprowadzić wartośći liczby a należy wyczyścić arkusz naciskając odpowiedni przycisk. Dzięki temu możemy rysować wykresy funkcji dowolną ilość razy.
Funkcja wymierna postaci f(x)=a/x Kolejny arkusz rysuje wykres funkcji wymiernej postaci Postępowanie z arkuszem jest analogiczne jak poprzednio.
Funkcja wykładnicza f(x)=a x Następny arkusz rysuje wykres funkcji wykładniczej postaci Podając wartości podstawy a zgodne z założeniami funkcji cieszymy się ładnymi wykresami funkcji. Jednak przy złym wpisaniu wartości arkusz będzie usiłował nas poprawić.
Funkcja logarytmiczna f(x)=log a x Ostatni arkusz rysujący wykresy funkcji dotyczy funkcji logarytmicznej postaci Tu również musimy podać wartości podstawy zgodne z założeniami funkcji w przeciwnym razie arkusz będzie nas poprawiał.
SUMA WYRAZÓW CIĄGU LICZBOWEGO Dalsze nasze prace poszły w kierunku ciągów liczbowych, gdyż był to nasz ulubiony rozdział w II klasie. Tutaj chcemy zaprezentować dwa arkusze na obliczanie sumy początkowych wyrazów w ciągu arytmetycznym i geometrycznym.
Suma n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego Przygotowany tutaj arkusz oblicza ową sumę korzystając ze wzoru:
Suma n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego. Ten arkusz oblicza ową sumę korzystając ze wzoru: Wprowadzając q=1 arkusz będzie nas informował, że jest to błąd. Życzymy miłego liczenia.
Ostatni arkusz, jaki udało nam się dopracować do końca, oblicza pierwiastki trójmianu kwadratowego postaci Wystarczy podać współczynniki trójmianu a program (jeśli go o to poprosimy ) sam wyliczy nam wartość wyróżnika, znajdzie pierwiastki jeśli istnieją lub napisze, że równanie nie ma rozwiązań. PIERWIASTKI RÓWNANIA KWADRATOWEGO
BIBLIOGRAFIA Wykaz najważniejszych źródeł, z których korzystaliśmy realizując niniejszy temat projektowy: 1) Witryna internetowa 2) M.Langer, Po prostu Excel 2002/XP PL, wydawnictwo Helion, Gliwice ) M.Lewandowski, Tworzenie makr w VBA dla Excela 2003/2007, wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
PODSUMOWANIE Okazuje się, że Excel jest programem o bardzo szerokim zastosowaniu, jednak dopiero to, co można dzięki niemu przygotować, daje jeszcze większe możliwości zastosowania, nie tylko w informatyce ale także w nauczaniu matematyki. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w tym semestrze wybraliśmy ten temat projektowy. Żałujemy tylko, że nie mieliśmy więcej czasu na przygotowanie większej ilości arkuszy kalkulacyjnych. Praca nad nimi była bardzo czasochłonna, gdyż chcieliśmy jak najlepiej je dopracować wizualnie i merytorycznie.
PREZENTACJĘ DLA PAŃSTWA PRZYGOTOWALI: 1. Oliwia Grudziecka 2. Martyna Jakubowska 3. Joanna Opałka 4. Agata Pawłowska 5. Magdalena Socha 6. Daniela Świadek 7. Monika Wałkiewicz 8. Małgorzata Wyciślak 9. Magdalena Żurawska 10. Denis Özer
Dziękujemy za uwagę!
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie