1 1
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Olecku – Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi ID grupy: 96/46_P_G1 Opiekun: Jadwiga Zdan Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: „Razem czy osobno?” Semestr/rok szkolny: semestr II, rok szkolny 2010/2011 2 2
Skoro jesteśmy grupą o kompetencji przedsiębiorczość, to zajmiemy się Skoro jesteśmy grupą o kompetencji przedsiębiorczość, to zajmiemy się... Nikogo nie zaskoczę – po prostu przedsiębiorstwami. Może dowiedzmy się najpierw podstawowych informacji na ich temat.
CO TO PRZEDSIĘBIORSTWO? Potocznie przedsiębiorstwo nazywamy „firmą”. Jednostka prawna prowadząca działalność gospodarczą. Jego głównym celem jest osiągnięcie zysków lub zaspokojenie potrzeb konsumentów (klientów). Siedziba „Piekarni-Cukierni”, oleckiego przedsiębiorstwa cukierniczego. 4 4
PODZIAŁ PRZEDSIĘBIORSTW Przedsiębiorstwa na podstawie charakteru ich działalności dzielimy na: produkcyjne, usługowe. Ze względu na liczbę pracowników: mikroprzedsiębiorstwa (do 9 pracowników), małe przedsiębiorstwa (10-49 pracowników), średnie przedsiębiorstwa (50-249 pracowników), duże przedsiębiorstwa (ponad 250 pracowników). 5
PODZIAŁ PRZEDSIĘBIORSTW Z punktu widzenia form własności: przedsiębiorstwa państwowe, prywatne, spółdzielcze, komunalne, będące własnością pracowników. PKP jest przykładem przedsiębiorstwa państwowego. 6
Prowadzenie firmy może dawać dużo korzyści i potrafi zaspokoić nasze potrzeby. Zobaczmy to na przykładzie piramidy Maslowa.
Przedsiębiorcy zwracają uwagę głównie na te potrzeby. 8
Jeżeli chcemy już coś stworzyć, pojawia się pytanie...
Razem… 10
…czy osobno? 11
Aby na nie odpowiedzieć, musimy się co nieco dowiedzieć na temat komunikacji oraz współpracy w grupie.
RODZAJE KOMUNIKACJI Komunikacja werbalna – przekazywana za pomocą słów. → ↑ Komunikacja niewerbalna – przekazywana za pomocą gestów, mimiki itp. 13
EFEKT SYNERGII 1+1+1+1 > 4 Pracując w odpowiednio dobranej grupie, możemy osiągnąć o wiele lepsze efekty, aniżeli pracując oddzielnie. Efekt osiągamy przez kooperację (współpracę) i synchronizację. Przykład: gdy dwie firmy decydują się na współpracę, to oprócz zwiększenia zasięgu rynkowego redukuje się koszty w dziedzinie badań czy rozwoju. Także poprzez łączenie wydziałów wydatków jest mniej. 14
SYNDROM APOLLA Grupa złożona z samych ekspertów i specjalistów jest często gorsza od złożonej z „przeciętniaków”. Tę zasadę nazywamy syndromem Apolla. Przykład syndromu – drużyna piłkarska Real Madryt. W każdej grupie jej członek powinien odgrywać jakąś rolę. Może to być np. szef, ekspert, mediator, krytykant, buntownik, generator pomysłów itp. 16
W naszej grupie występuje podział ról.
Jeżeli nadal nie czujesz się przekonany do pracy grupowej, spójrz na różne przedsiębiorstwa na przykładzie Olecka.
Przedsiębiorstwa w Olecku 19
USŁUGI KRAWIECKIE „DOBRY STYL” Jednoosobowa firma działa od czerwca 2010 roku. Pieniądze na rozkręcenie biznesu uzyskano z UE. Aktualnie jedyny zakład w tej części miasta. 20
KWIACIARNIA „RÓŻA” Biznes już piętnastoletni (rodzinny) – założony przez Mieczysława Andrzejewskiego. Od trzech lat kwiaciarnią zarządza żona – Teresa. 21
CUKIERNIA „U LUDWIKI” Asortyment serwuje „Piekarnia-Cukiernia” Jana Staniszewskiego. Nazwa sklepu pochodzi od imienia córki. Rozpoczęcie działalności – 1994 r. 22
PIEKARNIA-CUKIERNIA Ta pięćdziesięcioosobowa firma serwuje wyroby cukiernicze już od 30 lat na terenie Mazur. Wyroby rozchodzą się „jak ciepłe bułeczki”. Asortyment można zakupić w oficjalnym sklepie – cukierni „U Ludwiki”. 23
Jak widać na przykładach, praca w grupie daje naprawdę pokaźne efekty i potrafi zdziałać cuda. Gdy już wiesz, jaką drogę obrać, pamiętaj o tym, że dobry przedsiębiorca powinien mieć kilka ważnych cech.
Człowiek przedsiębiorczy Cechy: Umiejętności: Działania: otwartość, stanowczość, aktywność, energiczność, sprawność, skuteczność. działania, przewidywania, rozwiązywania, usprawniania, uzgadniania, decydowania. wykazywanie inicjatywy, przekonywanie innych, wykorzystanie możliwości, poszukiwanie dobrych rozwią- zań.
Konkluzja wynika taka, że współpraca się opłaca!
Bibliografia Fiała U.M.: Nowe trendy w orientacji i doradztwie zawodowym w gimnazjum, Poznań 2009; Filipowicz G.: Komunikacja. Opracowanie; Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne) - program profilaktyczny dla młodzieży, MEN 1989; Kania I.: Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno- zawodowym?, Warszawa 2010; Leksykon szkolny pod redakcją B. Bodzioch-Bryła, Wydawnictwa ARTI; Pakulniewicz-Błońska S.: Społeczne aspekty porozumiewania się;
Bibliografia Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki edukacji; Wielki Słownik Ucznia, pod redakcją M. Bańko, Wydawnictwa PWN.
29 29