Programowanie strukturalne i obiektowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Programowanie obiektowe
Algorytmy – zapis struktur programowania
Języki programowania C++
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Pętle.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia Grupa: 1A Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im.
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Kurs Pascala – spis treści
Instrukcje 1 Definicje wstępne Formalny opis akcji wykonywanej przez komputer nazywamy instrukcją ( statement), Każda instrukcja kończona jest średnikiem.
Komunikacja z arkuszem. Iteracje. Funkcje.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Systemy Wbudowane Bascom
ALGORYTMY INSTRUKCJE WARUNKOWE Część III.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
PASCAL pętla WHILE.
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Metodyka nauczania Informatyki
Instrukcje sterujące część 2
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Algorytmy i struktury danych
Procedury i funkcje.
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje iteracyjne
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Programowanie baz danych
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Ogólna struktura programu w TP
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Wykład 6 Informatyka MPDI 3 semestr JavaScript cd.
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Pętle Zajęcia 6.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Pętle – instrukcje powtórzeń
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Zapis prezentacji:

Programowanie strukturalne i obiektowe Instrukcje iteracyjne. Pętle repeat i while mgr inż. Agata Pacek

Instrukcje iteracyjne Instrukcje iteracyjne bywają nazywane pętlami. Powodują, że określone instrukcje lub bloki instrukcji są wykonywane wielokrotnie zadaną ilość razy (iteracje ograniczone) lub do czasu spełnienia określonego warunku (iteracje nieograniczone - warunkowe).

Instrukcje iteracyjne W języku Pascal jedną z najczęściej używanych instrukcji iteracyjnych jest pętla for. for licznik:=wartość to wartość do instrukcja; gdzie licznik jest zmienną, której wartość jest aktualizowana za każdym wykonaniem pętli.

Instrukcje iteracyjne Program wyświetlający liczby całkowite od 1 do 10 program rosnace; var i:integer; begin for i:=1 to 10 do writeln(i); readln; end.

Instrukcje iteracyjne Program wyświetlający liczby całkowite od 10 do 1 program malejace; var i:integer; begin for i:=10 downto 1 do writeln(i); readln; end.

Instrukcje iteracyjne Napisz program, który wyświetli liczby od 2 do 20 co dwa (2 4 6 8 10 12 14 16 18 20)

Instrukcje iteracyjne Przykład implementacji pętli for for i:=0 to 9 do begin y:=y+2; writeln(y); end;

Instrukcje iteracyjne W języku Pascal możliwa jest konstrukcja pętli, która będzie automatycznie wykonywana do czasu spełnienia określonego warunku. Taką pętlą jest pętla repeat. repeat instrukcja until warunek;

Instrukcje iteracyjne program petla_repeat; var x :integer; begin repeat writeln('Wykonuje iteracje do czasu az x bedzie rowne 5, teraz x= ',x); writeln('podaj cyfre od 1 do 5 przypisze ja zmiennej x'); readln(x); until x=5; writeln('Koncze dzialanie nacisnij ENTER'); readln; end.

Instrukcje iteracyjne Język Pascal umożliwia nam jeszcze jedną iterację, która zadziała odwrotnie, wykonując pętlę dopóki warunek będzie spełniony. while warunek do instrukcja;

Instrukcje iteracyjne program petla_while; var x :integer; begin x:=5; {przypisujemy zmiennej x wartość 5 by umożliwić chociaż jedno przejście przez pętle} while x=5 do writeln('Wykonuje iteracje tak dlugo jak x bedzie rowne 5, teraz x= ',x); writeln('wpisz cyfre 5 dla kolejnego wykonania petli'); writeln('wartosc inna niz 5 zakonczy dzialanie petli'); readln(x); end; writeln('Koncze dzialanie nacisnij ENTER'); readln; end.

Instrukcje iteracyjne Napisz program, który znając pierwszy wyraz ciągu arytmetycznego i różnicę ciągu wyznaczy 10 kolejnych wyrazów tego ciągu oraz sumę ciągu. Zmodyfikuj powyższy program tak by kolejne wyrazy ciągu były liczone do momentu, aż kolejny wyraz przekroczy 100.

Zadanie 1 program ciagi; uses CRT; var an,a,r,suma,i:integer; begin clrscr; writeln('Podaj pierwszy wyraz ciagu arytmetycznego'); readln(a); writeln('Podaj roznice ciagu'); readln(r);

Zadanie 1 suma:=a; for i:=1 to 10 do begin an:=a+(i-1)*r; suma:=suma+an; writeln('a',i,'=',an); writeln('suma=',suma); end; readln; end.

Zadanie 2 program ciagi; uses CRT; var a,an,r,suma,i:integer; begin clrscr; writeln('Podaj pierwszy wyraz ciagu arytmetycznego'); readln(a); writeln('Podaj roznice ciagu'); readln(r); suma:=a; i:=1;

Zadanie 2 while a<100 do begin an:=a+(i-1)*r; writeln('a',i,'=',an); suma:=suma+an; i:=i+1; end; writeln('suma=',suma); writeln('ilosc wyrazow ciagu=',i-1); readln; end.