Programowanie strukturalne i obiektowe Instrukcje iteracyjne. Pętle repeat i while mgr inż. Agata Pacek
Instrukcje iteracyjne Instrukcje iteracyjne bywają nazywane pętlami. Powodują, że określone instrukcje lub bloki instrukcji są wykonywane wielokrotnie zadaną ilość razy (iteracje ograniczone) lub do czasu spełnienia określonego warunku (iteracje nieograniczone - warunkowe).
Instrukcje iteracyjne W języku Pascal jedną z najczęściej używanych instrukcji iteracyjnych jest pętla for. for licznik:=wartość to wartość do instrukcja; gdzie licznik jest zmienną, której wartość jest aktualizowana za każdym wykonaniem pętli.
Instrukcje iteracyjne Program wyświetlający liczby całkowite od 1 do 10 program rosnace; var i:integer; begin for i:=1 to 10 do writeln(i); readln; end.
Instrukcje iteracyjne Program wyświetlający liczby całkowite od 10 do 1 program malejace; var i:integer; begin for i:=10 downto 1 do writeln(i); readln; end.
Instrukcje iteracyjne Napisz program, który wyświetli liczby od 2 do 20 co dwa (2 4 6 8 10 12 14 16 18 20)
Instrukcje iteracyjne Przykład implementacji pętli for for i:=0 to 9 do begin y:=y+2; writeln(y); end;
Instrukcje iteracyjne W języku Pascal możliwa jest konstrukcja pętli, która będzie automatycznie wykonywana do czasu spełnienia określonego warunku. Taką pętlą jest pętla repeat. repeat instrukcja until warunek;
Instrukcje iteracyjne program petla_repeat; var x :integer; begin repeat writeln('Wykonuje iteracje do czasu az x bedzie rowne 5, teraz x= ',x); writeln('podaj cyfre od 1 do 5 przypisze ja zmiennej x'); readln(x); until x=5; writeln('Koncze dzialanie nacisnij ENTER'); readln; end.
Instrukcje iteracyjne Język Pascal umożliwia nam jeszcze jedną iterację, która zadziała odwrotnie, wykonując pętlę dopóki warunek będzie spełniony. while warunek do instrukcja;
Instrukcje iteracyjne program petla_while; var x :integer; begin x:=5; {przypisujemy zmiennej x wartość 5 by umożliwić chociaż jedno przejście przez pętle} while x=5 do writeln('Wykonuje iteracje tak dlugo jak x bedzie rowne 5, teraz x= ',x); writeln('wpisz cyfre 5 dla kolejnego wykonania petli'); writeln('wartosc inna niz 5 zakonczy dzialanie petli'); readln(x); end; writeln('Koncze dzialanie nacisnij ENTER'); readln; end.
Instrukcje iteracyjne Napisz program, który znając pierwszy wyraz ciągu arytmetycznego i różnicę ciągu wyznaczy 10 kolejnych wyrazów tego ciągu oraz sumę ciągu. Zmodyfikuj powyższy program tak by kolejne wyrazy ciągu były liczone do momentu, aż kolejny wyraz przekroczy 100.
Zadanie 1 program ciagi; uses CRT; var an,a,r,suma,i:integer; begin clrscr; writeln('Podaj pierwszy wyraz ciagu arytmetycznego'); readln(a); writeln('Podaj roznice ciagu'); readln(r);
Zadanie 1 suma:=a; for i:=1 to 10 do begin an:=a+(i-1)*r; suma:=suma+an; writeln('a',i,'=',an); writeln('suma=',suma); end; readln; end.
Zadanie 2 program ciagi; uses CRT; var a,an,r,suma,i:integer; begin clrscr; writeln('Podaj pierwszy wyraz ciagu arytmetycznego'); readln(a); writeln('Podaj roznice ciagu'); readln(r); suma:=a; i:=1;
Zadanie 2 while a<100 do begin an:=a+(i-1)*r; writeln('a',i,'=',an); suma:=suma+an; i:=i+1; end; writeln('suma=',suma); writeln('ilosc wyrazow ciagu=',i-1); readln; end.