Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczeniu ID grupy: 98/48_MF_G2 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Advertisements

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
1.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
pod opieką Pani Moniki Klimczak
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W WIERZBNIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wierzbnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Cele projektu: kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Czarna dziura Patryk Olszak.
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
1.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczeniu ID grupy: 98/48_MF_G2 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość materii Semestr/rok szkolny: I/2009/2010

Wprowadzenie Poniższa prezentacja jest wynikiem pracy naszej grupy dotyczącej zbierania i systematyzowania wiadomości o gęstości materii z podziałem na różne substancje. Podczas godzin dodatkowych przeprowadzaliśmy szereg doświadczeń z zakresu gęstości ciał stałych i cieczy. O gęstości gazów dowiedzieliśmy się z filmowych materiałów edukacyjnych i podręczników. W obliczeniach korzystaliśmy z arkusza kalkulacyjnego.

Zagadka ????? Zapewne słyszeliście zagadkę: Co jest cięższe: kilogram pierza, czy kilogram żelaza? Co to znaczy że pierze jest lżejsze? Co mamy na myśli mówiąc, że balonik wypełniony helem jest lżejszy od powietrza? W odpowiedzi odnosząc się do ciał o tych samych rozmiarach musimy wspomnieć o gęstości.

Leksykon definicji Gęstość jest wielkością służącą do porównywania ciężarów różnych materiałów. Wiemy, że stal jest cięższa niż tworzywo sztuczne, że styropian jest bardzo lekki, a ołów ciężki. Aby jednak powiedzieć dokładnie jak ciężki, trzeba podać jego gęstość . Gęstość materii oblicza się ze wzoru :

Gęstość względna Gęstość względna wskazuje nam czy dane ciało stałe unosi się na powierzchni, czy tonie w wodzie. Gęstość względna wody wynosi 1. Ciała o gęstości względnej mniejszej niż 1, takie jak korek, lód oraz większość gatunków drewna, unoszą się na wodzie. Ciała mające gęstość względną większą niż 1, takie jak metal czy kamień, toną.

Leksykon definicji Materia – w potocznym rozumieniu ogół obiektywnie istniejących przedmiotów fizycznych poznawalnych zmysłami. Czyli… Materia to jest to, co widzimy na co dzień, co smakujemy, czego dotykamy. Skały jako przykład materii.

Leksykon definicji Masa – jedna z podstawowych wielkości fizycznych określająca bezwładność i oddziaływanie grawitacyjne obiektów fizycznych. Jest wielkością skalarną. Potocznie rozumiana jako miara ilości materii obiektu fizycznego. Najczęściej oznaczana literą m. W układzie jednostek miar SI podstawową jednostką masy jest kilogram. Masa jest miarą bezwładności ciała, a więc wpływa na to, że "masywne" ciało trudno jest  rozpędzić, a rozpędzone - trudno zatrzymać. Wiemy jeszcze to, że masa jest wielkością addytywną - tzn. jeżeli weźmiemy dwa ciała i połączymy ze sobą, to masa całego układu jest sumą mas składników tego układu.

Jednostki masy

Leksykon definicji Objętość jest pojęciem matematycznym, określającym jak dużo miejsca w przestrzeni zajmuje dane ciało, obszar, kształt. Objętość jest łatwo zdefiniować dla ciała w postaci kostki (sześcianu) o krawędzi a. Objętość sześcianu dane jest wzorem:

Wzory

Jednostki SI

Przedrostki

Naukowcy w dziedzinie gęstości

Ciekawostki Co to jest Czarna Dziura? Jest to niezmierzalnie gęste, zapadające się gwiazdy, których przyciąganie grawitacyjne jest tak silne, że nic, nawet światło, nie może się z niej wydostać. Wielkość czarnej dziury zależy od masy zapadającej się gwiazdy. Czarna dziura jest niewidoczna, żadnej nie wykryto więc bezpośrednio. Jej istnienie można wywnioskować z wpływu, jaki wywiera na inne obiekty. Szacuje się, że 1cm sześcienne czarnej dziury (objętość kostki cukru) waży ok. 100 ton.

Ciekawostki Jaka jest gęstość jądra… ? Gęstość jądra jest bardzo duża. Jej średnia wartość wynosi 2*1014g/cm3. Wyobraźmy sobie kulę 11 gram ołowiu. Gdybyśmy mieli taką samą kulę, która byłaby jądrem czyli mieszaniną protonów i neutronów to ważyła by 200 miliardów ton. Niewiele mniejszą gęstość mają gwiazdy zbudowane z samych neutronów zwane gwiazdami neutronowymi.

Ciekawostki Gwiazda neutronowa - to obiekt astronomiczny o stosunkowo niedużych rozmiarach, ale o bardzo dużej gęstości. Przy średnicy 10–15 km ma masę od 1,4 do 2,5 mas Słońca. Tak duża gęstość wynika z gęstości upakowania neutronów i obiekt taki mógłby być nawet interpretowany jako ogromne jądro atomowe (1057 barionów) utrzymywane w równowadze przez siły grawitacyjne.

Ciekawostki Komety to materia pozostała po tworzeniu sie naszego Układu Słonecznego. Miliardy lat spędziły w mroźnych, bardzo dalekich rejonach kosmosu. Zbudowane są z lodów, w skład których wchodzi zamrożona woda, metan, amoniak i dwutlenek węgla. W lodowej mieszaninie zatopione są ziarna pyłu, bryłki metali i ciężkie kamienie.

Zadania wraz z wynikami Zadanie 1. Który materiał z rysunku poniżej (żółty, czy czerwony) ma większą gęstość? Ile razy? Odpowiedź: Czerwony klocek ma dwa razy mniejszą gęstość niż żółty, ponieważ przy tej samej masie ma on dwa razy większą objętość.

Zadania wraz z wynikami Zadanie 2 Litr pewnego płynu ma masę 1,1 kg. Jaka jest gęstość tego płynu? Rozwiązanie: Skorzystamy z definicji gęstości: Podstawiamy dane: Dane jest: masa m = 1,1 kg, objętość V = 1l = 0,001m3.

Zadania wraz z wynikami Zadanie 3 Zaproponuj w jaki sposób bez korzystania z wagi można odmierzyć 220 g oleju rzepakowego o gęstości d= 0,88 kg/dm3 Rozwiązanie: Objętość oleju: Podstawiając wartości do wzoru, uwzględniliśmy, że m= 220 g =0,22 kg Należało tak postąpić, ponieważ gęstość podaliśmy w kg/dm3 Odpowiedz: Odmierzyć 220 g oleju, to znaczy odmierzyć 0,25 dm3, czyli szklankę oleju.

Zadania wraz z wynikami

Zadania wraz z wynikami

Przedstawienie wyników i oszacowanie wiarygodności badań

Projekt mechanizmu dźwigni Projektowaliśmy różne mechanizmy. Mieliśmy pomysły, nawet twórcze…

Zastosowanie dźwigni V=1l/min M=15kg Po napełnieniu pojemnika do 15 kg tłok tłoczy wodę, która unosi klocek i zapala lampkę. ciecz

Zastosowanie dźwigni do wypompowywania wód gruntowych Nawadnianie pól Sztuczny zbiornik wodny Wody gruntowe

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć konsultacje Wzory fizyczne na boisku szkolnym

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć

Bibliografia „Bliżej fizyki” Sławomir Ziemicki, Krystyna Puchowska cz. 1 „Zbiór zadań z fizyki” Romuald Subieta www.iwiedza.net/encyklo/gleter.html www.wikipedia.pl www.fizyka.net.pl materiały własne

W projekcie udział wzięli: Dominika Bieda - kronikarz Klaudia Kasprzak Monika Czapczyńska Agnieszka Nowak - lider Bartek Gruszka – zast. Kornela Płaza Daria Gruszka - kronikarz Patrycja Jerczyńska – l.r Kasia Gruszka Kamil Gumienny – l.r Kasia Grzesiak - sprawozdawca Ilona Hadryś - sprawozdawca