UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE KLASYCZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

PSYCHOLOGIA REKRUTACJA 2011_12. TRYB STACJONARNY.
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Uczenie się jako wytwarzanie odruchów warunkowych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Napięcie emocjonalne i stres
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Definicja encyklopedyczna
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Teoria społecznego uczenia się
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE
Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia) Magdalena Reuter
OCENIANIE SZKOLNEGO UCZENIA SIĘ
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
SYLWETKA LIDERA.
„Zdolności a umiejętności”
Integracja sensoryczna
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Umiejętność obserwacji.
Temperament – czyli trudny świat emocji
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Warunkowe i bezwarunkowe
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Heurystyki Wersja studencka.
Uczenie się Michał Białek.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
III ZESPÓŁ EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały: Hanna Ojcewicz, Alina Witkowska.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Arkadiusz Król Grupa II a
dr hab. Adriana Schetz IF US
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Sposoby radzenia sobie ze stresem
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Stres informacyjny użytkowników Internetu
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE KLASYCZNE

PROBLEMATYKA Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne- analiza teorii behawiorystycznych (koneksjonistycznych) przyjmujących, że podstawą uczenia się są różnego typu połączenia między bodźcami i reakcjami; praktyczne implikacje teorii warunkowania– warunkowanie klasyczne w życiu codziennym i w klasie szkolnej. Słowa- klucze: behawioryzm, warunkowanie klasyczne, bodziec warunkowy, bodziec bezwarunkowy, generalizacja, wygaszanie, metoda kolejnych przybliżeń, zasada Premacka Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP. s. 147- 156

PLAN WYKŁADU Założenia behawioryzmu Uczenie się skojarzeniowe Warunkowanie klasyczne Warunkowanie sprawcze Natura warunkowania klasycznego Cztery komponenty Procesy podstawowe Przyczyna Warunkowanie w realnym świecie

Założenia behawioryzmu Zjawiska psychiczne to epifenomeny działania mózgu, Psychologia musi się ograniczyć do eksperymentów, Człowiek działa w myśl koncepcji: S – R (bodziec – reakcja); środowisko jest układem aktywnym, człowiek zaś układem reaktywnym, Uczenie się ma charakter uniwersalny, Badania prowadzone na zwierzętach podstawowe badania psychologiczne, Na te same bodźce ludzie różnie reagują, Ta sama reakcja pojawia się pod wpływem różnych bodźców, Neobehawioryści sugerują, że pomiędzy S i R coś się znajduje --> S-O-R, „Człowiek może być kierowany przez środowisko, ale należy pamiętać, że środowisko jest prawie całkowicie ukształtowane przez niego”.

Uczenie się skojarzeniowe koneksjonizm (ang. connectionism), model uczenia się, w którym jednostką, jaka zostaje wyuczona, jest skojarzenie, nawyk lub związek między bodźcem i reakcją; Warunkowanie klasyczne – uczenie się przewidywalnych sygnałów Warunkowanie sprawcze – uczenie się o konsekwencjach

Natura warunkowania klasycznego Definicja: warunkowanie klasyczne (ang. classical conditioning), forma uczenia się polegająca na tym, że zachowanie (reakcja warunkowa) zaczyna być wywoływane przez pewien bodziec (bodziec warunkowy), który uzyskał tę zdolność wskutek powiązania go z bodźcem istotnym biologicznie (bodźcem bezwarunkowym). Odkrycie: badania I.Pawłowa nad trawieniem psów; warunkowanie pawłowowskie

Cztery komponenty warunkowania klasycznego bodziec bezwarunkowy, Sb (ang. unconditional stimulus, UCS), w warunkowaniu klasycznym bodziec, który wywołuje i wzmacnia reakcję bezwarunkową. bodziec warunkowy, Sw (ang. conditional stimulus, CS), w warunkowaniu klasycznym, bodziec poprzednio obojętny, który zaczyna wywoływać reakcję warunkową. reakcja bezwarunkowa, Rb (ang. unconditional response), W warunkowaniu klasycznym, reakcja wywoływana przez bodziec bezwarunkowy, bez uprzedniego ćwiczenia czy uczenia się. reakcja warunkowa, Rw (ang. conditional response), w warunkowaniu klasycznym reakcja wywoływana przez bodziec poprzednio obojętny; występuje w wyniku powiązania bodźca obojętnego z bodźcem bezwarunkowym.

Podstawowe cechy warunkowania klasycznego Philip Zimbardo, Psychologia i życie Podstawowe cechy warunkowania klasycznego Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2004

Procesy podstawowe Nabywanie Wygaszanie i samorzutne odnowienie wygaszanie (ang. extinction), w warunkowaniu - osłabienie związku warunkowego, gdy nie jest podawany czynnik wzmacniający czyli bodziec bezwarunkowy. samorzutne odnowienie (ang. spontaneous recovery), ponowne pojawienie się wygaszonej reakcji warunkowej po okresie odpoczynku. Generalizacja bodźca (ang. stimulus generalization), automatyczne rozszerzenie reakcji warunkowej na podobne bodźce, które nigdy nie były zestawiane z bodźcem bezwarunkowym. Różnicowanie bodźców różnicowanie bodźców (ang. stimulus discrimination), proces warunkowania, kiedy to organizm uczy się reagować inaczej na bodźce, które w pewnym wymiarze różnią się od bodźca warunkowego

Dlaczego zachodzi warunkowanie Styczność w czasie Zasada kontyngencja

Przykłady warunkowania klasycznego w realnym świecie Fobie: systematyczna desensytyzacja Uczenie się miłości i sympatii Uczenie się awersji do smaku (ang. taste-aversion learning), biologiczne predyspozycje do uczenia się, polegające na tym, że organizm uczy się w jednej próbie unikać pokarmu, po spożyciu którego zachorował;

Ćwiczenie myślenia krytycznego wg Richarda O. Strauba Psychologowie uważają, że dzieci uczą się kontrolowania pęcherza podczas snu na zasadzie warunkowania klasycznego, czyli typu uczenia się, w którym organizm zaczyna kojarzyć różne fakty. Normalnie mokra pościel lub pieluszka powoduje, że dziecko się budzi. Przez powtarzające się połączenie tych dwóch faktów napięcie pęchrza zostaje skojarzone z wrażeniem wilgoci i dzieci budza się, kiedy czują, że pęcherz jest pełny. Wyobraź sobie, że jesteś opiekunem/opiekunką sześcioletniego dziecka, które jeszcze nie nauczyło się łaczyć napięcia pecherza z mokrym łóżkiem. Zatroskani rodzice zwrócili się o pomoc do psychologa rozwojowego, który opracował metodę działania na moczenie nocne za pomocą warunkowania klasycznego, posługując się specjalnym prześcieradłem wyposażonym w maleńkie przewody elektryczne. Kiedy śpiące dziecko zmaoczy się do łóżka, mocz (przewodząc prąd elektryczny) natychmiast włacza obwód elektryczny i uruchamia głośny dzwonek, który budzi dziecko. Z czsem napięcie pęcherza kojarzy się z dzwonkiem i dziecko zostaje uwarunkowane na budzenie się przed zmoczeniem łóżka. Choć rodzice przeczytali broszurę wyjaśniającą podstawowe zasady warunkowania poprosili, abyś pomógl/pomogła im dokładnie zrozumieć, dlaczego to skutkuje Czy potrafisz wymienić elementy warunkowania klasycznego u dzieci, które bez specjalnego treningu uczą się budzić przed zmoczeniem lóżka? Bodziec bezwarunkowy: Reakcja bezwarunkowa: Bodziec warunkowy: Reakcja warunkowa: Czy potrafisz wymienić elementy warunkowania kasycznego u dzieci, u których budzenie się jest warunkowane za pomocą specjalnego prześcieradła i dzwonka?