RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Advertisements

Metody losowania próby
Rachunek prawdopodobieństwa 2
Zmienne losowe i ich rozkłady
Zmienne losowe i ich rozkłady
ZLICZANIE cz. I.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Kole
HARALD KAJZER ZST nr 2 im. M. Batko
KRYPTOGRAFIA KWANTOWA
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Elementy Modelowania Matematycznego
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. ID grupy: 97_59_MF_G1 Opiekun: Aurelia Tycka-
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
ELEMENTARNE RÓWNANIA WYMIERNE
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA W RÓWNANIACH I NIERÓNOŚCIACH
NIERÓWNOŚCI LINIOWE Z JEDNĄ NIEWIADOMĄ
PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
Elementy kombinatoryki
Rachunek prawdopodobieństwa 1
Wykład 3 Wzór Bayesa – wpływ rozkładu a priori.
Wykład 3 Wzór Bayesa, cd.: Wpływ rozkładu a priori.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Wykład 6 Metody Monte Carlo
RYZYKO 1 NIEPEWNOŚĆ oznacza, że nie wiemy, co może się zdarzyć, lub nie znamy szans pojawienia się możliwych sytuacji., Natomiast w przy- padku RYZYKA.
Wzory ułatwiające obliczenia
Zastosowanie drzew do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń
Dane informacyjne : Nazwy szkół:
Rachunek prawdopodobieństwa
Podstawy statystyki Dr Janusz Górczyński.
Prawdopodobieństwo.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół budowlanych im. Kazimierza Wielkiego w Szczecinie ID grupy: 97/26_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Dane informacyjne Nazwa szkoły:
KOMBINATORYKA Zaczynamy……
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących
Cechy podzielności liczb
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
ELEMENTY KOMBINATORYKI
ZBIORY I DZIAŁANIA NA ZBIORACH
WYKRES I WŁASNOŚCI FUNKCJI KWADRATOWEJ W POSTACI KANONICZNEJ
HARALD KAJZER ZST nr 2 im. Mariana Batko
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro- ekonomii, :)…
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro- ekonomii, :)…
Kości zostały rzucone…
Prawdopodobieństwo warunkowe Twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Działania w zbiorze liczb całkowitych
Kości zostały rzucone Suma oczek.
Prawdopodobieństwo warunkowe Komentować następujące rozumowanie: “Prawdopodobieństwo, iż na pokładzie losowo wybranego samolotu jest bomba, wynosi jak.
Copyright (c) PortalMatematyczny.pl. Strona Główna Co to jest hazard ? Gry hazardowe Legenda: Slajd końcowy Strona G ł ówna Przejdź do strony głównej.
Rachunek prawdopodobieństwa pomaga obliczyć szansę zaistnienia pewnego określonego zdarzenia.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 2 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Zdarzenia losowe. Opracowanie: Beata Szabat. Zdarzenia losowe. Często w życiu codziennym używamy określeń: - to jest bardzo prawdopodobne, - to jest mało.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Statystyka matematyczna
Zapis prezentacji:

RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA HARALD KAJZER ZST nr 2 im. Mariana Batko

PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH  (1) JEST TO ZBIÓR WSZYSTKICH MOŻLIWYCH WYNIKÓW DOŚWIADCZENIA LOSOWEGO. DLA RZUTU MONETĄ PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH ={O, R}. MOC TEGO ZBIORU WYNOSI 2. DLA DWUKROTNEGO RZUTU MONETĄ PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH: ={(O,O),(O,R),(R,O),(R,R)}.

PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH  (2) DLA TRZYKROTNEGO RZUTU MONETĄ PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH: ={(O,O,O),(O,O,R),(O,R,O),(R,O,O),(O,R,R),(R,O,R)(R,R,O)(R,R,R)}. DLA RZUTU KOSTKĄ PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH: ={1,2,3,4,5,6}.

PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH  (3) DLA DWUKROTNEGO RZUTU KOSTKĄ PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH ={(1,1),(1,2),(1,3),(1,4),(1,5),(1,6) (2,1),(2,2),(2,3),(2,4),(2,5),(2,6) (3,1),(3,2),(3,3),(3,4),(3,5),(3,6) (4,1),(4,2),(4,3),(4,4),(4,5),(4,6) (5,1),(5,2),(5,3),(5,4),(5,5),(5,6) (6,1),(6,2),(6,3),(6,4),(6,5),(6,6)}

PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH  (4) Z LICZB 1,2,..,9 LOSUJEMY DWIE LICZBY JEDNA PO DRUGIEJ BEZ ZWRACANIA. OKREŚL PRZESTRZEŃ ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH DLA TEGO DOŚWIADCZENIA LOSOWEGO. ={(1,2),(1,3),..,(1,9) (2,1),(2,3),..,(2,9) . (9,1),(9,2),..,(9,8)}

KLASYCZNA DEFINICJA PRAWDOPODOBIEŃSTWA JEŻELI W ZBIORZE n-ZDARZEŃ ELEMETARNYCH WSZYSTKIE ZDARZENIA JEDNOELEMENTOWE SĄ JEDNAKOWO PRAWDOPODOBNE, TO PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZENIA A, KTÓEMU SPRZYJA k ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH OBLICZAMY JAKO ILORAZ ILOŚCI ZDARZEŃ SPRZYJAJĄCYCH ZDARZENIU A DO WSZYSTKICH ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH I OZNACZAMY JAKO:

OBLICZANIE PRAWDOPODOBIEŃSTW KLASYCZNYCH (1) W RZUCIE KOSTKĄ DO GRY OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZENIA, ŻE WYPADŁY MNIEJ NIŻ 3 OCZKA. ={1,2,3,4,5,6} A – WYRZUCONO MNIEJ NIŻ 3 OCZKA A ={1, 2}

OBLICZANIE PRAWDOPODOBIEŃSTW KLASYCZNYCH (2) W dwukrotnym rzucie kostką do gry oblicz prawdopodobieństwo zdarzeń: w pierwszym rzucie wypadło mniej niż 3 oczka; suma wyrzuconych oczek jest liczba pierwszą; w pierwszym rzucie wypadło więcej niż w drugim. ={(1,1),(1,2),(1,3),(1,4),(1,5),(1,6) . (6,1)..................................(6,6)}

OBLICZANIE PRAWDOPODOBIEŃSTW KLASYCZNYCH (3) Ad.a). A – w pierwszym rzucie wypadło mniej niż 3 oczka A={(1,1), (1,2),(1,3),(1,4),(1,5),(1,6) (2,1),(2,2),(2,3),(2,4),(2,5),(2,6)}

OBLICZANIE PRAWDOPODOBIEŃSTW KLASYCZNYCH (4) Ad.b). B – suma wyrzuconych oczek jest liczbą pierwszą B={(1,1), (1,2),(1,4),(1,6) (2,1),(2,3),(2,5), (3,2),(3,4) (4,1),(4,3) (5,2),(5,6) (6,1),(6,5)}

OBLICZANIE PRAWDOPODOBIEŃSTW KLASYCZNYCH (5) Ad.c). C – w pierwszym rzucie wypadło nie mniej niż w drugim C={(1,1) (2,1),(2,2) (3,1),(3,2),(3,3) (4,1),(4,2),(4,3),(4,4) (5,1),(5,2),(5,3),(5,4),(5,5) (6,1),(6,2),(6,3),(6,4),(6,5),(6,6)}

OBLICZANIE PRAWDOPODOBIEŃSTW KLASYCZNYCH (6) Z LICZB {1,..,5} LOSUJEMY BEZ ZWRACANIA DWIE. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZEŃ: WYLOSOWANO DWIE RÓŻNE LICZBY; WYLOSOWANO DWIE TAKIE SAME LICZBY ={(1,2),(1,3),(1,4),(1,5), (2,1),(2,3),(2,4),(2,5), . (5,1)..................(5,4)}

OBLICZANIE PRAWDOPODOBIEŃSTW KLASYCZNYCH (7) Ad.a). A – wylosowano dwie różne liczby A={(1,2), (1,3),(1,4),(1,5), (2,1),(2,3),(2,4),(2,5), (3,1),(3,2),(3,4),(3,5) (4,1),(4,2),(4,3),(4,5), (5,1),(5,2),(5,3),(5,4)} zdarzenie pewne Ad.b). B – wylosowano dwie takie same liczby B= zdarzenie niemożliwe

DRZEWKA (1) W URNIE JEST 6 KUL BIAŁYCH I 4 CZARNE. LOSUJEMY KOLEJNO BEZ ZWRACANIA 2 KULE. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZEŃ: WYLOSOWANO DWIE KULE TEGO SAMEGO KOLORU; WYLOSOWANO DWIE KULE RÓŻNYCH KOLORÓW. 6/10 4/10 B C 5/9 4/9 6/9 3/9 B C B C

DRZEWKA (2) W DWÓCH URNACH ZNAJDUJĄ SIĘ KULE BIAŁE I CZARNE, W PIERWSZEJ JEST 5 KUL BIAŁYCH I 3 CZARNE, W DRUGIEJ 4 BIAŁE I 6 CZARNYCH.RZUCAMY KOSTKĄ DO GRY. JEŻELI WYPADNIE MNIEJ NIŻ 3 OCZKA LOSUJEMY Z URNY PIERWSZEJ, W PRZECIWNYM WYPADKU LOSUJEMY Z DRUGIEJ URNY. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSRTWO WYLOSOWANIA KULI BIAŁEJ.

DRZEWKA (3) JAKIE JEST PRAWDOPODOBIEŃSTO WYGRANIA W ROSYJSKIEJ RULETCE, JEŻELI GRA SKŁĄDA SIĘ Z 5 PRÓB. REWOLWER MA 6 KOMÓR Z CZEGO JEDNA JEST WYPEŁNIONA NABOJEM.

WŁASNOŚCI PRAWDOPODOBIEŃSTWA (1) Z TALII 52 KART LOSUJEMY JEDNĄ. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZEŃ: a) WYLOSOWANO PIKA (); b) WYLOSOWANO FIGURĘ; c) WYLOSOWANO TREFLA () LUB KIERA (); d) WYLOSOWANO KARO () LUB ASA; e) WYLOSOWANO KARTĘ KOLORU CZERWONEGO LUB WALETA. ={1,..,52} A – WYLOSOWANO PIKA B – WYLOSOWANO FIGURĘ

WŁASNOŚCI PRAWDOPODOBIEŃSTWA (2) C – WYLOSOWANO TREFLA LUB KIERA C1 – WYLOSOWANO TREFLA C2 – WYLOSOWANO KIERA

WŁASNOŚCI PRAWDOPODOBIEŃSTWA (3) D – WYLOSOWANO KARO LUB ASA D1 – WYLOSOWANO KARO D2 – WYLOSOWANO ASA BO AS KARO JEST POLICZONY 2 RAZY W ASACH I KARACH

WŁASNOŚCI PRAWDOPODOBIEŃSTWA (4) PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZENIA NIEMOŻLIWEGO PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZENIA PEWNEGO PRAWDOPODOBIEŃSTWO SUMY ZDARZEŃ JEŻELI PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZENIA PRZECIWNEGO

KOMBINATORYKA I PRAWDOPODOBIEŃSTWO (1) W PEWNYM TYPIE ZAMKÓW CYFROWYCH KOD OTWIERAJĄCY SKŁADA SIĘ Z 5 CYFR. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO, ŻE KOD W ZAMKU SKŁADA SIĘ Z RÓŻNYCH CYFR. USTALAMY ZBIÓR ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH  CYFRY W KODZIE MOGĄ SIĘ POWTARZAĆ I KOLEJNOŚĆ JEST ISTOTNA A – KOD SKŁADA SIĘ Z RÓŻNYCH CYFR

KOMBINATORYKA I PRAWDOPODOBIEŃSTWO (2) NA GZAMIN PRZYGOTOWANO 20 ZADAŃ. UCZEN POTRAFI ROZWIĄZAĆ 15 ZADAŃ. NA EGZAMINIE UCZEN LOSUJE 3 ZADANIA. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO, ŻE UCZEŃ NIE ROZWIĄŻE ANI JEDNEGO ZADANIA; UCZEŃ ROZWIĄŻE 2 ZADANIA; UCZEN ROZWIĄZE CO NAJMNIEJ JEDNO ZADANIE. USTALAMY ZBIÓR ZDARZEŃ ELEMENTARNYCH  KOLEJNOŚĆ LOSOWANIA NIE JEST ISTOTNA! A – UCZEŃ NIE ROZWIĄZAŁ ANI JEDNEGO ZADANIA WYLOSOWAŁ 3 ZADANIA Z 5, KTÓRYCH NIE UMIAŁ ROZWIĄZAĆ

KOMBINATORYKA I PRAWDOPODOBIEŃSTWO (3) B – UCZEŃ ROZWIĄZAŁ 2 ZADANIA WYLOSOWAŁ 2 ZADANIA Z 15 i 1 ZADANIE Z 5 C – UCZEŃ ROZWIĄZAŁ CO NAJMNIEJ 1 ZADANIE C’ – UCZEŃ NIE ROZWIĄZAŁ ANI JEDNEGO ZADANIA

ZADANIA 1. SĄ DWIE URNY: W PIERWSZEJ JEST 8 KUL CZERWONYCH I 2 ZIELONE, W DRUGIEJ 3 CZERWONE I 7 ZIELONYCH. RZUCAMY KOSTKĄ DO GRY. JEŻELI WYPADNIE WIĘCEJ NIŻ 2 OCZKA, TO LOSUJEMY Z URNY PIERWSZEJ W PRZECIWNYM WYPADKU ZURNY DRUGIEJ. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYLOSOWANIA: KULI CZERWONEJ; KULI ZIELONEJ. 2. W TRZYKROTNYM RZUCIE MONETĄ OBLICZPRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZENIA, ŻE ORZEŁ WYPADŁ CO NAJMNIEJ RAZ LUB W DRUGIM RZUCIE WYPADŁĄ RESZKA. 3. WIEDZĄC, ŻE P(AB)=0,9, P(A’)=0,3, P(B)=0,4. OBLICZ P(AB). 4. Z LICZB {1,..7} LOSUJEMY KOLEJNO BEZ ZWRACANIA DWIE LICZBY. OBLICZ PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZDARZEŃ: ZA PIERWSZYM RAZEM WYLOSOWANO LICZBĘ PIERWSZĄ; SUMA WYLOSOWANYCH LICZB JEST LICZBĄ PODZIELNĄ PRZEZ 3.