DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zjawiska optyczne w przyrodzie
Advertisements

Powstawanie i rodzaje chmur.
1.
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Fascynujące zjawiska fizyczne
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dlaczego śnieg jest biały???
"Zrozumieć Świat".
DANE INFORMACYJNE: Nazwa szkoły: ZSP Białogard ID grupy: 97/22_MF_G1
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Pleszewie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA W RAMACH PROJEKTU AS KOMPETENCJI
AS KOMPETENCJI.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARSZEWIE ID grupy: ………………………………………………….. Kompetencja: Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych ID grupy: 97/78_MF_G1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Zjawiska optyczne.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Usługowo-Gospodarczych w Pleszewie ID grupy: 97/18_MF_G1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lini
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych
DANE INFORMACYJNE ZESPÓŁ SZKÓŁ GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ W GOŚCINIE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
nasz najbliższy sąsiad w przestrzeni
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Zjawiska optyczne w atmosferze Instytut Astronomiczny UWr Tomasz Andel.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zjawiska optyczne w przyrodzie
Przyroda, która stworzyła najpiękniejsze góry świata nie poskąpiła nam też innych doznań, które nie istotne w zwykłej szarej codzienności. Cóż znaczy tęcza,
Zjawiska optyczne Autor: Magdalena Drąg.
Przyroda, która stworzyła najpiękniejsze góry świata nie poskąpiła nam też innych doznań, które nie istotne w zwykłej szarej codzienności. Cóż znaczy tęcza,
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) Nazwa szkoły: Liceum Ogólnokształcące w Międzychodzie ID grupy: 97/31_MF_G1 Kompetencja: Matematyka i fizyka Temat projektowy: Zjawiska optyczne (świetlne) w atmosferze Semestr/rok szkolny: 1/2009/2010

SPIS TREŚCI Czym jest zjawisko optyczne w atmosferze? Wybrane rodzaje zjawisk optycznych w atmosferze. Opis Fotografia Źródło

CZYM JEST ZJAWISKO OPTYCZNE W ATMOSFERZE? Zjawisko optyczne dotyczy wszystkich zjawisk związanych z oddziaływaniem światła z materią. W szczególnym znaczeniu odnosi się do zjawisk towarzyszących przechodzeniu światła przez atmosferę ziemską. 

WYBRANE RODZAJE ZJAWISK OPTYCZNYCH W ATMOSFERZE gloria halo miraż (fatamorgana) słońce poboczne (parhelion; słońce pozorne) słup słoneczny (słup świetlny) tęcza widmo Brockenu (zjawisko Brockenu; mamidło górskie) wieniec (aureola; "Lisia czapa") wschód Słońca zachód Słońca zielony promień zorza polarna

GLORIA Polega na wystąpieniu barwnych pierścieni wokół cienia obserwatora widocznego na tle chmur lub mgły. Powstaje na skutek ugięcia fal i odbicia światła na kroplach wody. Jest podobna do wieńca, jednak powstaje nie dookoła Słońca lub Księżyca, lecz dookoła punktu położonego po stronie przeciwnej względem tarczy ciała niebieskiego. Występuje w chmurach położonych na wprost przed obserwatorem albo niżej od niego, tj. w górach lub przy obserwacjach z samolotu. Na te same chmury pada cień obserwatora i wówczas wydaje się, że gloria otacza cień jego głowy.

GLORIA Źródło: http://images3.fotosik.pl/90/8212b07f46233911.jpg

HALO Pochodzi z języka greckiego i oznacza koło lub okrąg. Jest to świetlny pierścień wokół tarczy Słońca lub Księżyca. Może mieć kolor biały, ale mogą także występować inne kolory. Powstaje na skutek załamywania się promieni słonecznych i ich odbijania od drobnych kryształków lodu w atmosferze. Kryształki te wchodzą w skład cirrusów - wysokich i cienkich chmur.

HALO Źródło: http://www.weather.gov.hk/aviat/outreach/images/halo.jpg

MIRAŻ Inna nazwa: Fatamorgana Polega na tworzeniu się pozornych (podwójnych lub wielokrotnych) obrazów będących odbiciem przedmiotów znajdujących się na horyzoncie lub poza nim. Powstaje jako skutek zakrzywienia się promieni słonecznych w dolnych warstwach powietrza, cechujących się różną gęstością (temperaturą). Miraże dzielą się na 2 rodzaje: miraż dolny (pod linią horyzontu); miraż górny (nad linią horyzontu).

MIRAŻ Źródło: http://epod.usra.edu/.a/6a0105371bb32c970b0120a90385f7970b-750wi

SŁOŃCE POBOCZNE Inne nazwy: Jest jasną plamą światła. Parhelion Słońce pozorne Jest jasną plamą światła. Powstaje w wyniku załamania się promieni słonecznych na kryształach lodu w formie sześciokątnych płytek, opadających płaskimi powierzchniami do dołu (w sposób podobny do opadania liści). Występuje często po obu stronach Słońca Szczególnie dobrze widoczne, gdy Słońce jest nisko nad horyzontem.

SŁOŃCE POBOCZNE Źródło: http://iftia9.univ.gda.pl/~pg/zdjecia/0486.S%B3o%F1ce_poboczne!,04.08.2008.jpg

SŁUP SŁONECZNY Inna nazwa: Słup świetlny Związany m.in. z odbiciem światła nisko położonego Słońca. Najłatwiej jest go zaobserwować tuż przed wschodem Słońca, lub tuż po jego zachodzie. Przybiera formę świetlnej kolumny, na ogół zabarwionej czerwonawo, przemieszczającej się wraz z ruchem Słońca pod horyzontem.

SŁUP SŁONECZNY Źródło: http://farm1.static.flickr.com/3/4014728_0283a9bcd7.jpg

TĘCZA Łuk świecący barwami widma. Wewnątrz łuku znajduje się barwa fioletowa a na zewnątrz czerwona. Powstaje w wyniku załamania się i odbicia promieni słonecznych w pojedynczych kroplach wody, gdy będące za obserwatorem Słońce oświetla chmurę deszczową. Warunkiem powstania tęczy jest deszcz, oświetlony przez promienie słoneczne. Deszcz może zastąpić np. fontanna. Niekiedy można zaobserwować drugą tęczę, tak zwaną wtórną, o mniejszej jasności. W przypadku tęczy wtórnej, barwa fioletowa znajduje się na zewnątrz, zaś czerwona wewnątrz.

TĘCZA Źródło: http://www.dziennik.pl/files/archive/00100/TECZA_100372g.jpg

WIDMO BROCKENU Inna nazwa: Mamidło górskie Zjawisko Brockenu Rzadkie zjawisko optyczne spotykane w górach, Polega na zaobserwowaniu własnego cienia na chmurze znajdującej się poniżej obserwatora. Zdarza się, że cień obserwatora otoczony jest glorią. Obserwowane najczęściej w wyższych górach w warunkach, gdy obserwator znajduje się na linii pomiędzy Słońcem a chmurą, która położona poniżej obserwatora odgrywa rolę ekranu.

WIDMO BROCKENU Źródło: http://www.flog.pl/media/foto/wraga_fa4999e3f73152d9e08cb6ad942e9dc8.jpg

WIENIEC Inna nazwa: Aureola Lisia czapa Zachodzi wtedy, gdy Księżyc lub Słońce przesłonięte są cienką, półprzeźroczystą warstwą chmury lub mgły. Zwykle ma postać barwnej poświaty (aureoli) wokół tarczy Księżyca lub Słońca, niebieskiej od strony wewnętrznej, czerwonej na zewnątrz. Powstaje wskutek ugięcia fal światła w warstwie chmury lub mgły.

WIENIEC Źródło: http://sunandsky.org/images/mims_pollen_corona_01052007_cropped_640_pixels_cimg9854.jpg

WSCHÓD SŁOŃCA Moment, w którym górna połowa tarczy słonecznej przekracza linię horyzontu. Położenie punktów wschodu i zachodu Słońca na horyzoncie zmienia się codziennie, a czas i miejsce wschodu Słońca jest inne dla każdego miejsca na świecie. Zależy zawsze od pory roku oraz równoleżnika i południka, na którym dany punkt się znajduje.

WSCHÓD SŁOŃCA Źródło: http://fotogalerie.pl/fotki/upload/27/36/73/2736731150974701878.jpg

ZACHÓD SŁOŃCA Oznacza moment przejścia Słońca pod linię horyzontu. Czas przejścia, wyrażony w czasie lokalnym, zależy od pory roku i szerokości geograficznej.

ZACHÓD SŁOŃCA Źródło: http://c.wrzuta.pl/wm11938/68f2d66e0012edd2467d52b1/0/zachod%20slonca%20%20z%20plazy%20

ZIELONY PROMIEŃ Inna nazwa: zielony błysk Występuje przy wschodzie i zachodzie Słońca przy sprzyjających warunkach. Polega na tym, że przy górnej krawędzi tarczy słonecznej pojawiają się strzępki zielonego światła. Często jest ostatnim błyskiem, jaki dociera do obserwatora, nim Słońce zniknie za horyzontem. Wytłumaczenie fizyczne zjawiska jest skomplikowane i częściowo sprzeczne. W uproszczeniu można powiedzieć, że powstaje w wyniku załamania światła w atmosferze. Dochodzi wtedy do podziału na barwy: od strony horyzontu czerwony, potem zielony do niebieskiego. Wówczas na górze tarczy widać kolor zielony. Niebieski jest o wiele silniej pochłaniany przez atmosferę, dlatego trudniej jest zaobserwować niebieski błysk. Jest on ekstremalnie rzadki. Zanim udało się sfotografować zielony błysk, twierdzono, że to raczej zjawisko fizjologiczne lub złudzenie optyczne.

ZIELONY PROMIEŃ Źródło: http://lemurking.files.wordpress.com/2008/02/52487119greenflash_512.jpg

ZORZA POLARNA Występuje w górnych warstwach atmosfery na wysokości od 65 do 400 km nad powierzchnią Ziemi, najczęściej w odległości 20-25° od bieguna geomagnetycznego Ziemi (północnego lub południowego). Powstaje w wyniku oddziaływania wiatru słonecznego na magnetosferę Ziemi. Pojawia się jako barwne (białe, żółte, zielone, czerwone, niebieskie, fioletowe) smugi, wstęgi lub zasłony, falujące lub pulsujące na niebie.

ZORZA POLARNA Źródło: http://krzysztofrozmus.net/szwajcaria/zdjecia/0025/zorza-polarna-Alaska.jpg