Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego Wykonała: Natalia Ziętkiewicz
Rodzaje przemocy w szkole 1) Przemoc bezprośrednia- osobista: użycie siły, które budzi poczucie krzywdy. 2) Przemoc psychiczna: narzucenie, brak wyboru, podporządkowanie się nauczycielom. 3) Przemoc rówieśnicza- bullying: rodzaje Fizyczne, werbalny atak na osobę Nierównowaga siły pomiędzy atakującym a jego ofiarą Bezpodstawne nękanie Powtarzalność presji Wyraźny zamiar spowodowania strachu
Wskaźniki przemocy Przestępczość: haracze, kradzieże, pobicia „klimat w szkole”: stosunki uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-rodzic Brak bezpieczeństwa: przemoc i agresja
Źródła przemocy wśród uczniów Transformacja ustrojowa Zmiana w hierarchi wartości: najważniejsze wartości materialne Obojętność na życie Osiąganie sukcesów za wszelką cenę Brak autorytetów
Przeciwdziałania agresji Programy edukacyjne Mediacja, rozmowy w szkole Rozmowy w domach rodzinnych Pozytywny wzorzec dorosłych Mniej agresji w mediach
Wnioski Szkoła jest miejscem komulacji towarzyszących temu rozterek, niepewności i niewiedzy. Sama też generuje określone napięcia i konflikty. Współczesna szkoła, powinna, zatem oparciu o nowe cele nauczania przygotować uczniów do rzeczywistości społecznej. Przemoc i agresja są także silnie powiązane ze stresem wywołanym licznymi ograniczeniami natury biologicznej, poznawczej, społecznej, moralnej. Młodzi ludzie, którzy ciągle z sobą rywalizują czują się w pewnych sytuacjach zagrożeni i stąd rodzi się bunt, który ujawnia się w postaci agresywnych zachowań wobec rówieśników także nauczycieli.