Anarchizm epistemologiczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Jak mówić o Bogu?.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Galileusz bardzo szybko stał się zwolennikiem teorii Kopernika (przypisującej planetom ruch wokół Słońca), lecz zaczął popierać ją publicznie dopiero wtedy,
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
RACJONALIZM, RELATYWIZM, OBIEKTYWIZM wg A. Chalmersa
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Racjonalizm a relatywizm
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Granice poznania. Granice poznania.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Oświecenie – czasy uczonych
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury –
Międzynarodowe Prawo podatkowe
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Logika i argumentacja dla prawników
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
KARTEZJUSZ i PASCAL
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

Anarchizm epistemologiczny Paula Feyerabenda

Jak być dobrym empirystą Jak być dobrym empirystą?, 1979 (How to be a Good Empiricist: A Plea for Tolerance in Matters Epistemological, 1963) Przeciw metodzie, 1996 (Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge 1975) Farewell to Reason, 1987 1924 -1994 

Podstawowe –izmy: anarchizm kontrintuicjonizm pluralizm dadaizm

Fragm. „Przeciw metodzie”: Osiągnięcia nauki z punktu widzenia jednych tradycji wydają się wspaniałe, z punktu widzenia innych – odrażające (…). Potrzeba było miliardów dolarów, tysięcy dobrze wyszkolonych asystentów, lat ciężkiej pracy, aby kilku naszych współczesnych, nie potrafiących się wysłowić i dość przy tym ograniczonych, wykonało bez wdzięku parę podskoków w miejscu, którego nie odwiedziłby nikt przy zdrowych zmysłach – na wysuszonej, gorącej skale, gdzie nie ma czym oddychać. A przecież mistycy, ufni tylko w moc swoich umysłów, podróżowali przez sfery niebieskie do samego Boga, oglądając go w całej wspaniałości i otrzymując siłę do dalszego życia, oświecenie dla siebie i swoich bliźnich.

Carnap, Kraft Popper, Wittgenstein „Przeciw metodzie” Ewolucja poglądów Carnap, Kraft empiryzm racjonalizm Popper, Wittgenstein krytyczny racjonalizm kontekstualna teoria znaczenia „Przeciw metodzie” teoriopoznawczy anarchizm kulturowa względność

Dobry empiryzm (za K. Jodkowskim) brak sztywnego podziału na język obserwacyjny i teoretyczny twierdzenia obserwacyjne zależą od teorii zdania obserwacyjne zmieniają się wraz z teorią brak niepodważalnej bazy nauki, znaczenia twierdzeń się zmieniają. wyższość realizmu nad instrumentalizmem

Dobry empiryzm (za K. Jodkowskim) brak kumulatywności - nie wszystkie teorie naukowe mają ten sam język niespełnianie relacji dedukowalności pomiędzy explanansem a explanandum (zmiana terminów naukowych) nowa teoria nie musi być zgodna ze starą teorią w odniesieniu do zdań obserwacyjnych. pluralizm teoretyczny i zasada proliferacji nowe teorie są niewspółmierne ze starymi

Wersja z 1975 roku Wersja późniejsza Feyerabend i Lakatos

Kulisy powstania książki Weź i spisz to, co mówisz swoim biednym studentom – poradził mi Imre. – Ja napiszę replikę i będziemy mieli świetny ubaw.” (Feyerabend, Zabijanie czasu)

Poglądy meta-filozoficzne „Świat, łącznie ze światem nauki, jest złożoną i nieuporządkowaną całością, której nie da się ująć w teorie i proste reguły.” „Mieliśmy dwa tumory do wycięcia – filozofię nauki i filozofię ogólną – oraz dwa obszary świata, które mogły się bez nich obyć – naukę i zdrowy rozsądek.” „Rozwój dogmatów kościelnych ma wiele cech wspólnych z rozwojem myśli naukowej.” fragmenty z „Zabijanie czasu”

Wolne społeczeństwo to społeczeństwo, w którym wszystkie tradycje mają równe prawa i równy dostęp do centrów władzy (to właśnie różni je od zwykłej definicji, gdzie jednostki mają równe prawa dostępu do stanowisk określonych przez specjalną tradycję – tradycję Zachodniej Nauki i Racjonalizm) („Science in Free Society”, 1978)

Najwyższy już czas, aby rozstać się z przekonaniem, że „ludzkość" (cóż za pretensjonalna generalizacja) może być zbawiona przez grupy ludzi zasiadających w dobrze klimatyzowanych gabinetach. („Farewell to Reason”, 1987)

wszystko jest dopuszczalne Anything goes wszystko ujdzie wszystko przejdzie wszystko wolno wszystko jest dopuszczalne rób, co chcesz nic świętego

„Nie jest to systematyczny traktat: jest to list do przyjaciela, odwołujący się do jego wrażliwości. Na przykład Imre Lakatos był racjonalistą, stąd racjonalizm odgrywa w książce znaczną rolę. Ponadto podziwiał Poppera, a więc Popper występuje o wiele częściej niż można by to uzasadnić…” (Z Przedmowy do „Przeciw metodzie)

anarchizm teoretyczny epistemologiczny metodologiczny Podział na to, co racjonalne i na to, co nieracjonalne (irracjonalne) pozbawiony jest sensu!

Podstawowe tezy Nauka jest zasadniczo przedsięwzięciem anarchistycznym. 1. Jedyną zasadą, które nie hamuje postępu jest nic świętego (anything goes). 4. Nie ma takiej idei, dowolnie starej i absurdalnej, która nie mogłaby rozwinąć naszej wiedzy.

Podstawowe tezy, cd 11. Potrzeba „irracjonalnych” metod potwierdzania wynika z „nierównomiernego rozwoju” (Marks, Lenin) różnych działów nauki. Kopernikanizm (…) przetrwał jedynie dlatego, ze w jego dziejach często lekceważono dyktat rozumu. 13. Kościół w czasach Galileusza nie tylko stosował się do wskazań rozumu, tak jak określano go wówczas (…), ale brał także pod uwagę etyczne oraz społeczne konsekwencje poglądów Galileusza.

Podstawowe tezy, cd 15. (…) bezzasadność odróżnienia kontekstu odkrycia i kontekstu uzasadnienia, norm i faktów, terminów obserwacyjnych i terminów teoretycznych. 17. Ani nauka, ani racjonalność nie dają uniwersalnych wzorców doskonałości. Tworzą one cząstkowe tradycje, nieświadome swego historycznego podłoża.

„Jest jedną spośród wielu tradycji i zapewnia poznanie prawdy jedynie tym, którzy dokonali stosownych wyborów kulturowych. W społeczeństwie demokratycznym powinno się ją oddzielić od państwa, tak jak to obecnie uczyniono z religią. Ani fakty, ani standardy nie są w stanie zagwarantować jej najwyższej doskonałości.” Czym jest nauka? (19)

21. „Siła napędową mojej pracy był i pozostaje gniew – spowodowany rozmyślnym niszczeniem osiągnięć kulturowych, z których wszyscy moglibyśmy się uczyć, zarozumiałą pewnością, z jaką niektórzy intelektualiści ingerują w ludzkie życie – oraz moja pogarda dla przesłodzonych zwrotów, którymi się posługują, aby upiększyć swoje karygodne czyny”.