Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek. Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Excel Narzędzia do analizy regresji
Advertisements

ESTYMACJA PRZEDZIAŁOWA
Wykład 5 Standardowy błąd a odchylenie standardowe
Analiza współzależności zjawisk
Wskaźniki analizy technicznej
Estymacja przedziałowa
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Dr inż. Bożena Mielczarek
Dr inż. Bożena Mielczarek Wprowadzenie do Areny. Zadanie domowe nr 5.
Symulacja zysku Sprzedaż pocztówek.
Symulacja wprowadzania nowego produktu na rynek
Modelowanie lokowania aktywów
Symulacja cen akcji Modelowanie lokowania aktywów.
Modelowanie lokowania aktywów
Modelowanie lokowania aktywów
Dr inż. Bożena Mielczarek
X* optymalna wielkość zapasu
Podstawowe pojęcia prognozowania i symulacji na podstawie modeli ekonometrycznych Przewidywaniem nazywać będziemy wnioskowanie o zdarzeniach nieznanych.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Niepewności przypadkowe
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 3 Wzór Bayesa – wpływ rozkładu a priori.
Wykład 5 Przedziały ufności
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 3 Wzór Bayesa, cd.: Wpływ rozkładu a priori.
Wykład 4 Przedziały ufności
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
ANALIZA BADANIA STATYSTYCZNEGO
Estymacja przedziałowa i korzystanie z tablic rozkładów statystycznych
Rozkład t.
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Konstrukcja, estymacja parametrów
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Symulacja zysku Inwestycje finansowe. Problem zKasia postanowiła oszczędzać na samochód i wybrała fundusze inwestycyjne zKasia chce ulokować w funduszach.
Microsoft Office Excel
Symulacja zysku Sprzedaż pocztówek. Problem zPewna firma produkująca pocztówki Walentynkowe chce aby pomóc jej w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru optymalnej.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
dr hab. Ryszard Walkowiak prof. nadzw.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek. Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie.
Modelowanie lokowania aktywów
Dr inż. Bożena Mielczarek
Symulacja zysku Inwestycje finansowe. Problem zKasia postanowiła oszczędzać na samochód i wybrała fundusze inwestycyjne zKasia chce ulokować w funduszach.
Modelowanie lokowania aktywów
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Błędy i niepewności pomiarowe II
Planowanie badań i analiza wyników
Badania operacyjne, Solver
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania Informatyka Arkusz kalkulacyjny Excel dla WINDOWS cz.6.
Przykład 1. Firma rozpatruje projekt inwestycyjny charakteryzujący się następującymi przepływami pieniężnymi (w zł): CF0 = CF1 = CF2.
Testowanie hipotez statystycznych
Co to jest dystrybuanta?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Ekonometryczne modele nieliniowe
Wnioskowanie statystyczne
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Wykład 5 Przedziały ufności
Przenoszenie błędów (rachunek błędów) Niech x=(x 1,x 2,...,x n ) będzie n-wymiarową zmienną losową złożoną z niezależnych składników o rozkładach normalnych.
Monte Carlo, bootstrap, jacknife. 2 Literatura Bruce Hansen (2012 +) Econometrics, ze strony internetowej :
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Estymacja parametryczna dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz.
Przykładowe zadanie egzaminacyjne.
Rozkład z próby Jacek Szanduła.
Statystyka matematyczna
Monte Carlo, bootstrap, jacknife
Zapis prezentacji:

Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek

Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie wyższy niż w latach ubiegłych. Biuro prognozuje wzrost od 20% do 40%, ale najbardziej liczy na wzrost 30%. Biuro kupuje wczasy za 1800 zł a sprzedaje za 2500 zł. Niesprzedane miejsca biuro może zwrócić, ale uzyska za nie 1000 zł/sztukę. zSprzedawca rozważa wykupienie 160, 170, 180, 190, 200, 220, 240, 260, 280, 290 miejsc. zNależy: Zbudować model i przeprowadzić 250 powtórzeń symulacyjnych. Przeprowadzić analizę statystyczną wyników. zZaproponować wielkość zamówienia zSporządzić wykres wyników optymalizacji zJakie jest prawdopodobieństwo uzyskania zysku > zł?

Sprzedaż wczasów zPopyt w latach ubiegłych: 140 miejsc Prawdopodobieństwo=0,3 160 miejsc Prawdopodobieństwo =0,2 180 miejsc Prawdopodobieństwo =0, miejsc Prawdopodobieństwo =0, miejsc Prawdopodobieństwo =0,1 zWskazówka: Formuła dla rozkładu trójkątnego symetrycznego:

Dane

Model główny Wstawiamy dowolną wartość Symulowany popyt =WYSZUKAJ.PIONOWO(…..) Popyt właściwy = rozkład trójkątny symetryczny (slajd nr 3)

Powtórzenia Należy wykonać 250 powtórzeń i wyznaczyć następujące statystyki dla Zysku: Średnia =ŚREDNIA(…) Odchylenie =ODCH.STANDARDOWE(….) Przedział ufności =UFNOŚĆ(0,05…) Dół = średnia - Ufność Góra =Średnia+Ufność

Optymalizacja: wybór wielkości zamówienia Niebieska komórka = Średnia Zysku z 250 powtórzeń Wypełnienie -> funkcja Tabela =TABELA(N1;X1) M1 to komórka Wielkość Zamówienia (170 sztuk) AB7 to dowolna pusta komórka

Optymalizacja - wyjaśnienia 8 1. Numerujemy powtórzenia w kolumnie Eksperyment od 1 do Wypełniamy niebieską komórkę wprowadzamy odwołanie do średniej wartości zysku (komórka zaznaczona na żółto na slajdzie nr 7 Powtórzenia) 3. W wierszu nagłówkowym (wiersz nr 5) w komórkach Y5 do AD5 wprowadzamy badane wielkości zamówienia, które chcemy poddać optymalizacji 3. Zaznaczamy obszar morelowy 4. Wybieramy z Menu: Dane -> Analiza warunkowa ->Tabela danych 5. W polu Wierszowa komórka wejściowa wprowadzamy odwołanie do komórki M1 (wielkość zamówienia) 5. W polu Kolumnowa komórka wejściowa wprowadzamy odwołanie do dowolnej pustej komórki. Naciskamy OK 6. Kolumny wypełnią się wynikami kolejnych eksperymentów podających średni zysk dla różnych wielkości zamówienia. Dodatkowe informacje: rozdział 7.8

Optymalizacja - wyniki 9

Powtórzenia i eksperymenty z Wyniki pokazują, że największy zysk przyniesie zamówienia 180 – 190 miejsc. zPrzedział ufności dla średniego zysku jest jednak znacznie większy dla zamówienia 190 miejsc. O czym to świadczy? 10

Analiza wyników zPrzedział ufności: gdybyśmy powtarzali eksperyment symulacyjny nieskończenie wiele razy (za każdym razem wykonując wiele powtórzeń) i wyliczali za każdym razem przedział ufności to 95% obliczonych przedziałów ufności zawierałoby prawdziwą (lecz nieznaną) wartość średniego zysku. zWyliczając przedział ufności tylko raz możemy być pewni na 95%, że policzony przez nas przedział jest jednym z tych 95% przedziałów, które zawierają prawdziwą wartość średniej. zPrzedział ufności to przedział losowy. Im więcej powtórzeń tym przedział ten kurczy się do punktu - szukanej wartości średniej (estymacja punktowa) 11

Zadanie domowe nr 3 zDecydujemy się na zamówienie …(??)… miejsc. Przeanalizuj i zinterpretuj wyniki biorąc pod uwagę m.in. takie parametry jak: średnia, odchylenie, przedział ufności, prawdopodobieństwo zysku/straty, szansa na duży zysk, prawdopodobieństwo dużej straty i inne. zZmodyfikuj zadanie wprowadzając założenie, że cena sprzedaży będzie się kształtowała między 2000 zł a 3000 zł. zPrzeprowadź podobną analizę dla zamówienia mniejszego o 10 sztuk i większego o 10 sztuk 12