Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Advertisements

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: DANE INFORMACYJNE Kompetencja: ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Rośliny okrytonasienne
Fotosynteza Fotosynteza to złożony proces biochemiczny zachodzący głównie w liściach, a dokładniej w chloroplastach. Przeprowadzany jest jedynie przez.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Makroskładniki i Mikroskładniki znaczenie dla organizmów
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: 96/20 MP GR 2
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
NAWOZY Adrianna Nagraba kl. 1C.
Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ.
Podział i rola w organizmie AUTOR: RENATA UŹNIAK
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim ID grupy: 96/47_MP_2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Doniczkowe.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
Metabolizm i produkty przemiany materii
PRZEGLĄD PIERWIASTKÓW W ORGANIZMACH
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Rośliny.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
SKŁADNIKI MINERALNE. Opracowano na podstawie:
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Wpływ światła na fotosyntezę roślin
Składniki organizmów żywych opracowała Bożena Smolik.
Budowa chemiczna organizmów
Wady i zalety stosowania środków ochrony roślin i nawozów sztucznych w rolnictwie. Wiktoria Malinowska kl. II e.
Liceum Ogólnokształcące Nr I Zespół Szkół Gastronomicznych Gimnazjum Nr 23 Projekt międzyszkolny Minerały a żywność.
Stymulator rozwoju owoców
Chemia w organizmie człowieka
1 Sole Mineralne  P.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy: 96/64_mp_g1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Doniczkowe rośliny ozdobne jako obiekt obserwacji i badań Semestr/rok szkolny: III/2010/2011

Transport wody przez rośliny Obserwacja uprawy hydroponicznej Sole mineralne Koniec Uprawa hydroponiczna roślin Fotosynteza Klasyfikacja roślin Budowa rośliny

Obserwacja roślin Z dwóch sadzonek fiołka afrykańskiego ukorzenionych przez nas, jedna była zasilana pożywką mineralną druga nie. Fiołek afrykański zasilany roztworem soli mineralnych z pożywki Fiołek afrykański NIE zasilany roztworem soli mineralnych z pożywki

Obserwacja roślin Wnioski Roślina zasilana pożywką zawierającą sole mineralne rozwijała się prawidłowo. Po wypuszczeniu liści, ich ilość się powiększała. Liście rosły. Roślina zakwitła Roślina bez pożywki początkowo rozwijała się podobnie jak roślina zasilana. Po 3 tygodniach było jednak widać różnicę. Liście przestały przyrastać, fiołek nie zakwitł. Przyczyną był niedobór makro i mikroelementów. Na co mają one wpływ można dowiedzieć się tutaj.

Klasyfikacja roślin Naturalny podział roślin odbywa się na podstawie podobieństw ich cech morfologicznych i anatomicznych czyli decyduje tu kształt, wielkość lub występowanie określonego związku chemicznego. Tworzy się specjalne klucze opisujące rośliny wg których oznacza się rośliny. Najpopularniejszy oparty na zestawianiu ze sobą przeciwstawnych cech i wyborze kolejnych numerów w zależności od decyzji oznaczającego.

I wybór Schemat takiego klucza wygląda następująco: II wybór II wybór III wybór II wybór 3 Posługiwanie się takim kluczem polega na wyborze z pary przeciwstawnych cech tej, która pasuje do oznaczanej rośliny. Załóżmy, że ma ona numer 1. W takim razie pod tą jedynką szukamy cech 2 i 2* i spośród nich znowu wybieramy pasującą. Jeśli będzie to 2, zostawiamy 2* w spokoju i pod 2 szukamy 3 i 3* itd. Postępujemy tak dopóty, dopóki nie dojdziemy do punktu, w którym zawarta będzie nazwa rośliny. 2 3* 1 3 2* III wybór I wybór 3* 3 2 3* II wybór 3 2* III wybór 3*

Inna spotykana często budowa klucza polega na tym, że autor odsyła nas do kolejnych punktów, podając po prostu ich numer. Wygląda to tak: 1____2 1*____4 I wybór pkt 2 2____pasująca roślina 2*____3 II wybór pkt 3 3____pasująca roślina III wybór pkt 3 3*____4

Posługiwanie się kluczem na przykładzie Oznaczania Tulipana Trawy Liliowate Kosaćcowate Amaryłkowate 1 Kwiaty niepokaźne, okryte łuskami (plewkami) ____1. 1* Kwiaty z wyraźnie wykształconym i barwnym okwiatem____ 2. Liliowate 2 Pręcików 4. Kwiaty białe drobne, o 4 listkach okwiatu____ 2. Czosnek Majownik Tulipan Lilia Hiacynt 2* Pręcików 6. Pęd kwiatowy zakończony jednym kwiatem __3.

6H2O + 6CO2 + chlorofil + energia słoneczna → fotosynteza Fotosynteza jest zjawiskiem polegającym na przetworzeniu energii zawartej w promieniowaniu słonecznym na energię uwięziona w związkach chemicznych. W czasie fotosyntezy w obecności promieniowania słonecznego, z wody powstaje glukoza i tlen . Proces odbywa się w liściach roślin, dokładnie w chloroplastach. 6H2O + 6CO2 + chlorofil + energia słoneczna → → C6H12O6 (glukoza) + 6O2 + energia w związkach chemicznych

fotosynteza Dwutlenek węgla CO2 Tlen O2 Woda H2O

fotosynteza WNIOSEK: Przeciwdziałajmy wycince lasów, sadźmy drzewa REGULUJE ILOŚĆ TLENU W ATMOSFERZE WIĄŻE SZKODLIWY DWUTLENEK WĘGLA A UWALNIA TLEN PRZEKSZTAŁCA SUBSTANCJE NIEORGANICZNE W ZWIĄZKI ORGANICZNE OGRANICZA EFEKT CIEPLARNIANY WNIOSEK: Przeciwdziałajmy wycince lasów, sadźmy drzewa

Hydroponiczna uprawa roślin Hydroponika to bezglebowa uprawa roślin na pożywkach wodnych, umożliwiająca produkcję roślinną w sztucznych warunkach na skalę przemysłową, głównie w szklarniach.

Uprawa hydroponiczna roślin. Woda wraz ze składnikami odżywczymi Wewnętrzna doniczka z otworami umożliwiającymi przepływ wody Podłoże zawierające dobre warunki powietrzne dla korzeni rośliny (np. keramzyt) Szczelny pojemnik zewnętrzny

Nasza uprawa hydroponiczna fiołka afrykańskiego Wewnętrzna doniczka z otworami umożliwiającymi przepływ wody Woda wraz ze składnikami odżywczymi Podłoże keramzytowe zawierające dobre warunki powietrzne dla korzeni rośliny Szczelny pojemnik zewnętrzny osłaniany w celu zapobiegania rozwoju glonów

Nasze uprawy hydroponiczne Pierwiosnek Fiołek afrykański Hiacynt Wnioski: Nie wszystkie rośliny doniczkowe nadają się do uprawy hydroponicznej. Czego przykładem jest pierwiosnek. Bardzo dobrze znoszą uprawę rośliny cebulowe np. hiacynty, tulipany, żonkile. W tym wypadku należy jednak pamiętać o cyklu wegetacyjnym tych roślin. Po przekwitnięciu należy cebulę zasuszyć.

Budowa Roślin kwiat kwiat łodyga korzeń

Budowa Kwiatu Rosin okrytonasiennych znamię słupka Płatki korony pręcik szyjka słupka dział kielicha zalążnia

Transport wody i soli mineralnych WYRÓŻNIAMY DWA MECHANIZMY ZA TO ODPOWIEDZIALNE MCHANIZM BIERNY MCHANIZM BIERNY Woda wraz z solami mineralnymi jest przenoszona zgodnie z prądem wstępującym, od korzenia do liści, przede wszystkim wskutek siły ssącej liści powstającej podczas transpiracji, czyli parowania wody przez aparaty szparkowe liści Dzięki siłom kohezji (spójności) wody, jest ona transportowana w kapilarach. Woda przemieszcza się dzięki sile parcia korzeniowego . Transport ten odbywa się przez martwą tkankę przewodzącą zwaną drewnem lub ksylemem.

Związki chemiczne budujące rośliny dzielimy na: ORGANICZNE (białka, lipidy, węglowodany i kwasy nukleinowe) NIEORGANICZNE (woda i sole mineralne)

Sole mineralne. MAKROELEMENTY MIKROELEMENTY To pochodne kwasów lub zasad, niezbędne do funkcjonowania organizmów MAKROELEMENTY MIKROELEMENTY

MAKROELEMENTY węgiel tlen wodór azot sód potas siarka magnez fosfor wapń chlor Warunkują wszelkie życie na Ziemi Wpływa na wzrost i kwitnienie rośliny Zwiększa pobudliwość komórek Wpływa na wzrost pędów, korzeni, przeciwdziała chlorozie i martwicy Wpływa na syntezę chlorofilu Wpływa na fotosyntezę, przeciwdziała chlorozie Wpływa na procesy metaboliczne i wzrost roślin Przeciwdziała rozpadaniu błon komórkowych Wpływa na fotosyntezę, oddychanie komórkowe

Mikroelementy żelazo cynk mangan miedź jod fluor molibden kobalt bor chrom selen Przeciwdziała chlorozie, wpływa na proces oddychania i fotosyntezy Zbyt mała ilość powoduje chlorozę liści Przy jego braku nie powstają owoce i nasiona