Przechowywanie wodoru

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W dniu uczestniczyłyśmy w Śląskiej Nocy Naukowców w Akademii Techniczno - Humanistycznej w Bielsku – Białej.  Brałyśmy udział w wykładzie popularnonaukowym.
Advertisements

CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
INSTRUKCJA ALARMOWANIA
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
ELEKTROWNIE.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński Priorytet 6. Zrównoważony rozwój zmiany globalne i ekosystemy 6.1.Zrównoważone systemy.
KLIMAT A ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII.
Odnawialne źródła energii
Alternatywne źródła energii
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
OGNIWA PALIWOWE.
Wykonały: Sandra Bołądź Dominika Trusewicz
Perspektywy rozwoju rynku technologii
Ogniwa paliwowe Grupa IV.
Alternatywne źródła energii - energia słoneczna
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
ZASTOSOWANIE NISKICH TEMPERATUR
Opracowanie: Włodzimierz Mielus Burmistrz Gminy i Miasta Miechowa
Baterie Pojemność Napięcie, natężenie, moc Prąd a woda
1 1.
ENERGETYKA JĄDROWA DLA PRODUKCJI WODORU
ENERGETYKA ROZPROSZONA Kierunek ENERGETYKA
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Ekojazda.
Wykonawczynie: Zuzanna Barna, Martyna Walenczak
Ogniwa paliwowe (ogniwa wodorowe)
Autor: Jakub Cieplński kl. 1h 2010 / 2011
Odnawialne źródła energii
BIOPALIWA.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Koncern Energetyczny ENERGA SA Oddział w Gdańsku Sekcja Promocji
WYKORZYSTANIE ENERGII
Zespół Szkół Szpitalnych
Nasze życie, życie zwierząt oraz roślin zależy całkowicie od energii słonecznej. Ludzkość używa energii, aby się odżywiać, podróżować, ogrzewać, produkować.
Polska Platforma Technologiczna Wodoru i Ogniw Paliwowych
Odnawialne źródła energii
Krótko o zespole Składa się z 10 osób, o podobnych zainteresowaniach. Nasz zespół powstał aby zainteresować ludzi problemem zużytych opon. Widząc co się.
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
Energia wodna hydroelektrownie Filip Lamański Cezary Wiśniewski
II zasad termodynamiki
Elektrownia wiatrowa.
Mgr inż. Paweł Ziółkowski
Biogaz – co to takiego? Biogaz to odnawialne źródło energii – naturalny gaz, który powstaje podczas rozkładu materii organicznej w warunkach beztlenowych.
H-wodór.
Odnawialne źródła energii
Elektrownia - to zespół urządzeń produkujący energię elektryczną wykorzystując do tego celu szereg przemian energetycznych, wśród których istotne znaczenie.
RODZAJE I CHARAKTERYSTYKA
Ogniwa paliwowe Karolina Dąbek Piotr Bachanek Kraków, r
ENERGIA WIATROWA Naukowcy obliczyli, że gdyby udało się wykorzystać tylko połowę siły wiatru wiejącego na Ziemi, to i tak można by wyprodukować 170 razy.
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Elektrownia Hybrydowa ENERTRAG to wysoko wyspecjalizowana firma z branży energetycznej Projektowanie i eksploatacja farm wiatrowych.
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
O ALTERNATYWNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII. Wiemy, że paliwa kopalne, dzięki którym produkowana jest energia elektryczna, kiedyś się wyczerpią. I co wtedy? Czy.
Jednym z podstawowych wyzwań stojących przed gospodarkami wszystkich krajów jest zapewnienie dostatecznej ilości energii elektrycznej. Jednocześnie,
Kraking i reforming Kraking (proces krakingu, krakowanie)
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Jak to się dzieje ,że żarówka świeci?
Moja wizja energii odnawialnej… Joanna Roszkiewicz Monika Rakowicz III L.O., Poznań.
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Fizyka a ekologia.
Historia samochodów na przestrzeni wieków
Bomba atomowa, energetyka jądrowa.
PRĄD ELEKTRYCZNY Bartosz Darowski.
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
Odnawialne źródła energii
Zapis prezentacji:

Przechowywanie wodoru Wodór jako paliwo . . . Samochody na wodór Wodór ma szanse stać się najważniejszym nośnikiem energii w najbliższej przyszłości. Ogniwa paliwowe produkują zeń energię elektryczną, bez szkodliwych emisji, hałasu i w sposób bardziej wydajny niż konwencjonalne źródła energii. Wielką zaletą wodoru jako nośnika energii jest możliwość otrzymywania tego paliwa zarówno z kopalnych jak i odnawialnych źródeł energii. Wodór jako wtórne źródło energii podnosi poziom bezpieczeństwa energetycznego. Zastosowanie Wodór w samochodach Historia Przechowywanie wodoru

Historia wodoru i ogniw paliwowych 1766 – Henry Cavendisch odkrywa wodór 1783 – Pierwszy lot balonem napełnionym wodorem 1800 – Odkrycie zjawiska elektrolizy 1839 – Prototyp pierwszego na świecie ogniwa paliwowego 1898 – Pierwsza udana próba skroplenia wodoru 1928 – Rudolf Erren opatentował silnik spalinowy na paliwo wodorowe 1950 – Pierwszy traktor na paliwo wodorowe (moc 20 koni mechanicznych) 1965 – NASA stosuje ogniwa paliwowe w programie Apollo 1977 – Prototyp samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi 1992 – Pierwsza bazująca na ogniwach paliwowych elektrownia o mocy 200kW 2001 – Pierwsza stacja umożliwiająca tankowanie wodoru do samochodów osobowych, autobusów 2002 – Pierwsza instalacja produkująca jednocześnie prąd elektryczny oraz wodór 2004 – Prototyp łodzi podwodnej napędzany ogniwami paliwowymi przechodzi pomyślne testy

Przechowywanie wodoru Wodór w normalnych warunkach jest gazem, więc jego objętościowa gęstość energii jest bardzo słaba w porównaniu do ciekłych paliw jak benzyna, czy ropa. Istnieje jednak kilka sposobów na przechowywanie wodoru: Sprężony gaz Ciecz Wodorek metalu Wodór związany chemicznie Wodór w strukturze węglowej

Gazowy wodór Gazowy wodór może zostać sprężony do wysokiego ciśnienia, w celu podwyższenia jego gęstości energii. Podwajając ciśnienie w zbiorniku z grubsza biorąc podwaja się ilość zgromadzonej w nim energii. Obecnie przechowywanie pod ciśnieniem 200 - 350 barów jest technicznie możliwe. Jednakże, gęstość objętościowa pozostaje wciąż około 10 razy niższa niż w przypadku benzyny. W przypadku zastosowań jezdnych to znacznie ogranicza zakres działania. Wyjątkiem są autobusy miejskie, które mogą często tankować. Prototypowy zbiornik wodoru z ciśnieniem do 700 bar został zaprezentowany przez GM/Opel. Kilku producentów samochodowych stosuje ciśnieniowy zbiornik wodoru w swoich samochodach. 700 barowy system został zbudowany we współpracy GM z Quantum Fuel Systems Technology Worldwide, Inc.

Ciekły wodór Ciekły wodór musi być trzymany w około -250°C aby uniknąć wrzenia. Gęstość energii jest znacznie wyższa niż w przypadku sprężonego gazu, ale mnóstwo energii trzeba zużyć, aby skroplić gaz i utrzymać go w tak niskiej temperaturze. Pomimo tego, że skomplikowanie układu czyni go bardziej odpowiednim do dużych ilości i/lub odległości, producenci samochodowi, jak BMW i GM usiłują umieścić w swoich samochodach zbiornik z ciekłym wodorem oraz wodorowy silnik spalinowy lub ogniwo paliwowe. Duża część badań nad skraplaniem wodoru została przeprowadzona przy projektach kosmicznych, gdzie wodór jest wykorzystywany jako paliwo.

Wodorki metalu Wodorki metalu oferują wyższą gęstość objętościową energii niż ciekły wodór. Stopy metali (na bazie np. magnezu, aluminium i metali ziem rzadkich) adsorbują wodór w swojej strukturze tak, że cząsteczki gazu są ściśle upakowane. Ładowanie wodoru wyzwala ciepło, a do uwolnienia wodoru jest potrzebne. Główne wady to duży ciężar i cena materiału. Dodatkowym problemem jest powolne napełnianie. Masa wodoru w wodorku nie przekracza 5% wag., więc ta metoda jest dobra do zastosowań, gdzie objętość, a nie waga jest istotna. Przykładowo, w niektórych urządzeniach przenośnych  i specjalnych zastosowaniach jak wózki widłowe lub łodzie podwodne.

Wodór związany chemicznie Wodór związany chemicznie (wodorki chemiczne) jest w pewnym stopniu podobny do wodorków metali. Zgodnie z nazwą wodór jest związany chemicznie. Gdy chemiczny wodorek zmieszamy z wodą, powstaje wodór, np. jak w reakcji borowodorku sodu, NaBH4: NaBH4 + 2H2O         4H2 + NaBO2 Reakcja jest odwracalna i powstający borotlenek sodu może zostać ponownie “naładowany” do borowodorku sodu. NaH i LiBH4 to inne przykłady stosowanych materiałów. Choć gęstość energii w chemicznym wodorku jest wysoka, to wciąż występują problemy ze skonstruowaniem całego systemu, zarówno techniczne jak i dotyczące skali.

Struktury węglowe Struktury węglowe mogą być również wykorzystywane do przechowywania wodoru. Pewne niezwykle obiecujące wyniki przechowywania w  nanorurkach zaprezentowano w latach 90 XX w. Niestety wyniki te nie były powtarzalne i najprawdopodobniej były błędne. Inna możliwość to adsorbcja wodoru w pyle węglowym. Ostateczny wybór formy przechowywania zależy od planowanego zastosowania. Wielkie zbiorniki ciśnieniowe zasadniczo nie sprawiają kłopotów w zastosowaniach stacjonarnych. Jednak w zastosowaniach jezdnych lub przenośnych objętość jest kluczowa. Czas i zasięg działania są ograniczane ilością paliwa i powinny być możliwie duże. Dodatkowo, wygoda i całkowity koszt wpływa na wybór metody przechowywania.

Samochody na wodór

Zastosowanie Potencjalne zastosowania wodoru są bardzo szerokie. Jako paliwo dla ogniw paliwowych wodór może służyć do produkcji prądu dla szerokiego spektrum sprzętu - od zastosowań domowych do przemysłowych. Może zastąpić gaz ziemny w turbinach produkujących prąd elektryczny. Może być również używany jako paliwo do silników spalinowych w samochodach, samolotach itd. Podkreślić należy, iż ze względu na istnienie szerokiego wachlarza możliwości pozyskania wodoru (przy użyciu różnorodnych technologii oraz surowców) gaz ten może być produkowany zarówno w wielkich instalacjach przemysłowych, jak i w niewielkich generatorach

Wodór w Samochodach Samochody napędzane wodorem mogłyby być wyjątkowo ekologicznym środkiem transportu. Efektem spalania takiego paliwa jest bowiem jedynie woda. Główną przeszkodą na drodze do skonstruowania takiego pojazdu jest niemożność skonstruowania zbiornika paliwa, który w sposób bezpieczny i prosty dostarczałby wodór.

Robert Gaworzewski Wykonał: Technikum Samochodowe przy Zespole Szkół Samochodowych w Bydgoszczy R.Szk.2008/2009