WYBITNI NIEMCY A KONKRETNIE TRZECH
MICHAEL SCHUMACHER
INFORMACJE Niemiecki kierowca wyścigowy urodzony 3 stycznia 1969 r. w Hürth. 7-krotny mistrz świata wyścigów F1. Były reprezentant Ferrari, obecnie startuje w barwach Mercedes GP. Jego pseudonimy to „czerwony baron” i „rainmaster”. Najlepszy dyrygent spośród kierowców F1.
początek Kariery sportowej Ściganie w kartach rozpoczął w wieku czterech lat w zbudowanym w domu przez jego ojca, Rolfa, gokarcie. Swoją pierwszą licencję zdobył w wieku dwunastu lat, od tego momentu rozpoczęła się jego kariera. W latach od 1984 do 1987 wygrał niemiecką i europejską serię kartów. W 1988 wystartował w Formule Ford, przez następne dwa lata ścigał się w niemieckiej Formule 3, zdobył tytuł w 1990. Wystąpił także w Formule 3000 w Japonii. Jeszcze przed rozpoczęciem kariery w Formule 1 ścigał się kilkakrotnie w europejskiej serii "touring car", m.in. dla zespołu Sauber. Taką różnorodność w seriach wyścigowych umożliwił mu program rozwoju młodych kierowców Mercedesa. Z założenia kierowca miał być jak najbardziej wszechstronny. Umiejętności zdobyte w ten sposób niejednokrotnie dały mu przewagę nad innymi kierowcami w Formule 1.
debiut w formule 1 Jego debiut w Formule 1 przypada na sezon 1991, zastąpił on Bertranda Gachota, który został aresztowany. Jego pierwszy wyścig dla drużyny Jordan podczas Grand Prix Belgii zaskoczył wszystkich, podczas kwalifikacji zajął bardzo wysokie 7 miejsce. Najwyższe jakie udało się zająć bolidowi tego zespołu. Niestety już na starcie wyścigu, w wyniku awarii technicznej, zakończył się debiut młodego niemieckiego kierowcy, jednakże jego występ zrobił tak duże wrażenie, że już w następnym wyścigu wystąpił jako kierowca zdecydowanie mocniejszej drużyny Benetton-Ford. W następnym sezonie wygrał po raz pierwszy (GP Belgii) i ukończył sezon na trzecim miejscu. Po następnym udanym sezonie 1993, Schumacher zdobył dwa tytuły w sezonach 1994 i 1995 dla drużyny Benetton.
Zmiana zespołu i sukcesy W 1996 r., Michael podpisał kontrakt z zespołem Scuderia Ferrari. Był to bardzo ryzykowny ruch, ponieważ Ferrari nie zdobyło tytułu mistrzowskiego od 1979 roku. Po dwóch latach od przejścia do Ferrari, niemiecki kierowca był bliski zdobycia tytułu. W kolejnym sezonie Ferrari zdobyło tytuł mistrzowski konstruktorów w 1999. W sezonie 2000 zdobył trzeci tytuł mistrza świata. Jednym z najbardziej dominujących sezonów był rok 2002 w którym zwyciężył w 11 z 17 wyścigów, w tym też roku Schumacher został pierwszym kierowcą w historii, który wszystkie wyścigi w sezonie kończył na podium. W sezonie 2003 poważnym konkurentem Schumachera był kierowca McLarena Kimi Räikkönen, który przegrał z Michaelem o dwa punkty w klasyfikacji generalnej. Sezon 2004 ponownie został zdominowany przez Schumachera, wygrał on 13 z 18 wyścigów.
Przerwa i powrót Po Grand Prix Włoch 2006 ogłosił zakończenie kariery. Jego ostatnim wyścigiem było Grand Prix Brazylii na torze Interlagos. 23 grudnia 2009 na specjalnie zwołanej konferencji prasowej team Mercedes GP oficjalnie potwierdził podpisanie z Schumacherem kontraktu na występy w Formule 1 w sezonie 2010. Niestety dzisiejszy Schumacher to cień dawnego mistrza.
ALBERT EINSTEIN
INFORMACJE Niemiecki fizyk urodzony w 14 marca 1879 r. w Ulm w Niemczech, zmarł 18 kwietnia 1955 r. w Princeton w USA. Twórca ogólnej teorii względności. Odkrywca emisji wymuszonej. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki w 1921 roku za wyjaśnienie efektu fotoelektrycznego. Opublikował ponad 450 prac z czego ponad 300 naukowych.
FRAGMENT Z BOGATEGO ŻYCORYSU Rok 1905 jest określany jako Annus mirabilis (cudowny rok) Einsteina. Wtedy ten nieznany w środowisku fizyków szwajcarski urzędnik patentowy opublikował kilka prac przełomowych dla fizyki. Jego publikacja "Zur Elektrodynamik bewegter Körper" ("O elektrodynamice ciał w ruchu") wprowadza nową teorię, nazwaną później szczególną teorią względności, która dzięki nowemu spojrzeniu na czas i przestrzeń rozwiązywała obserwowaną niezależność prędkości światła od obserwatora, wprowadzała związek między masą a energią. W 1906 r. Einstein został awansowany na stanowisko eksperta technicznego drugiej klasy, jednak nie przestawał zajmować się fizyką. W 1907 r. sformułował zasadę równoważności, którą później nazwał "najszczęśliwszą myślą swojego życia", gdyż zapoczątkowała jego rozmyślania nad ogólną teorią względności. W marcu 1909 r. został profesorem nadzwyczajnym fizyki teoretycznej na uniwersytecie w Zurychu. W 1910 r. pierwszy raz zgłoszono go jako kandydata do Nagrody Nobla.
Franz beckenbauer
INFORMACJE PSEUDONIM KAISER - Cesarz Urodzony 11 września 1945 w Monachium. Były niemiecki piłkarz grający jako stoper, a po zakończeniu kariery zawodniczej trener piłkarski. Jako pierwszy kapitan w historii wzniósł w górę aktualny Puchar Świata w piłce nożnej. Wydarzenie to miało miejsce podczas mundialu w 1974 roku. Obecnie prezes Bayernu Monachium i działacz Niemieckiego Związku Piłkarskiego.
Kariera i sukcesy klubowe Franz Beckenbauer występował w Bayernie Monachium, New York Cosmos oraz Hamburger SV. Wraz z Bayernem Monachium zdobył: Mistrzostwo Bundesligi – 1969, 1972, 1973, 1974 Puchar Niemiec – 1966, 1969, 1971 Ligę Mistrzów UEFA – 1974, 1975, 1976 Puchar Interkontynentalny – 1976 Puchar Zdobywców Pucharów w piłce nożnej – 1969 W Bundeslidze rozegrał 396 meczów.
Sukcesy reprezentacyjne i indywidualne Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 1966 – 2. miejsce Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 1970 – 3. miejsce Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 1974 – 1. miejsce Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 1972 – 1. miejsce Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 1976 – 2. miejsce Zdobył dwukrotnie Złotą Piłkę – 1972, 1976 Został nagrodzony Złotym Orderem Zasługi FIFA.
koniec PREZENTACJĘ PRZYGOTOWALI: MACIEJ SMOLIŃSKI TADEUSZ JANIK MATEUSZ KMIECIK GIMNAZJUM NR 27 W GDAŃSKU UL. POLI GOJAWICZYŃSKIEJ 10 NAUCZCIEL: ZOFIA KRASNOPOLSKA