Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Zanieczyszczenia powietrza.
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Dlaczego w ramach GLOBE bada się pH?
Czynniki kształtujące odczyn i przewodność elektrolityczną właściwą ekstraktów wodnych kory sosny zwyczajnej Justyna Kudelska Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy.
EKOSYSTEM.
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Przygotowali Switek Kamil Gosztyła Filip
Kwaśne deszcze Agata Musiał Klasa II B.
ROLA WAPNIA I PRODUKTÓW MLECZNYCH W OTYŁOŚCI-WYNIKI DOŚWIADCZEŃ NA MODELU ZWIERZĘCYM, BADAŃ EPIDEMIOLOGICZNYCH I KLINICZNYCH. Nr 8/2004 Osteoforum Mgr.
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
KWAŚNE DESZCZE.
Część eksperymentalna konkursu:
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Projekt pt. „Co można zrobić z odpadami?”
Co wspólnego ma matematyka z ochroną środowiska.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Biologia jako nauka eksperymentalna
Sitem wody nie nabierzesz
Obliczanie gęstości wody
WPŁYW ODCZYNU GLEBY NA KIEŁKOWANIE I WZROST
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Jak pietruszka pije wodę?
Czy Polska stanie się Saharą Europy?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Szymon Owczarek Wojtek Łyczek
Doświadczenie z RZEŻUCHĄ
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
Doświadczenie CEL: zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej róż w stosunku do natężenia światła Maja Sutkowska.
Budowa chemiczna kości
Doświadczenie z rzeżuchą
Autorka: Julka Jagniątkowska
Skład grupy.
Zapraszamy na obejrzenie
Tytuł projektu badawczo-naukowego:
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Wykonał i opracował: Prof. nzw. dr hab. Tadeusz Marcinkowski
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
20 zadań na temat „W drodze do szkoły” Kacper Kozyra – klasa 4m
Ruchy roślin i różne reakcje na pożywki,
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Kwaśne opady.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Ile dwutlenku węgla jest w C-C?. Dnia 19 marca 2015 r. wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło nam określić, ile dwutlenku węgla znajduje się w c–
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Badanie wód jezior lobeliowych
Wpływ nawozów na wzrost fasoli
Doświadczenie Biologiczne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
BADANIA APARATUROWE – OBIEKTYWNA METODA POTWIERDZANIA DEKLARACJI MARKETINGOWYCH Rzeszów,
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Badania,doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
Wpływ różnych napojów na wzrost i rozwój roślin
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ROZPUSZCZANIE SIĘ SUBSTANCJI W WODZIE?
WPŁYW DETERGENTÓW NA KIEŁKOWANIE NASION RZEŻUCHY
Szybkość i rząd reakcji chemicznej
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Źródła wiedzy biologicznej.
SMOG Klaudia Stachniuk 1b G.
Autor: Tomasz Krawczyk
Jak światło i woda wpływają na rozwój roślin
Doświadczenie z rzeżuchą
Doświadczenie z RzeŻuchą
Zapis prezentacji:

Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. 2.2. Procedury obserwacji zjawisk fizjologicznych. Zespół Szkół Nr 3 w Rybniku Realizujący: mgr Grzegorz Dudziak

Przykładowe projekty uczniowskie realizowane w ramach zajęć: Wpływ różnych czynników abiotycznych na szybkość rozwoju sosny zwyczajnej Pinus silvestris. Obserwacja zjawiska osmozy w bulwie ziemniaka w określonych roztworach sacharozy. Przeżywanie różnych gatunków skorupiaków w wodzie o różnym stopniu zasolenia. Obserwacja wzrostu tempa metabolizmu w nasionach fasoli pod wpływem uwodnienia.

Przykładowe projekty uczniowskie realizowane w ramach zajęć: Opracowanie techniki pomiarów szybkości poruszania się larw mączniaków. Analiza morfologii i anatomii wybranych gatunków zwierząt bezkręgowych (tworzenie utrwalonych materiałów poglądowych). Wpływ różnych czynników biotycznych i abiotycznych na wybrane gatunki roślin naczyniowych (użytkowe i ozdobne, jednoliścienne i dwuliścienne).

Stopień nasłonecznienia ma istotny wpływ na wzrost Pinus Silvestris

Czy sosna pozbawiona dostępu do światła będzie rosła w tym samym tempie co sosna w warunkach naturalnych?

Pinus silvestris zasadzona w doniczce z żyzną glebą, z dostępem do światła, podlewana regularnie co trzy dni 100ml wody.

Pinus silvestris pozbawiona dostępu do światła poprzez nakrycie drzewa kartonem. przed nakryciem po nakryciu

sosna zwyczajna - Pinus silvestris doniczka ziemia woda strzykawka 100ml talerzyk styropianowy linijka ołówek zeszyt długopis karton mazak telefon komórkowy (aparat fotograficzny)

Regularne mierzenie różnych parametrów sosny i zapisywanie wyników na kartce w celu ich późniejszej analizy.

Im mniej światła dochodzi do siewek sosny tym szybciej rośnie, ponieważ intensywnie wydłużając się próbuje zdobyć światło, potrzebne do fotosyntezy. Z powodu dłuższego braku światła, igły z próby doświadczalnej zaczęły usychać, a co za tym idzie opadać.

Próba kontrolna po zakończeniu doświadczenia

Próba doświadczalna po zakończeniu doświadczenia

- Nawóz sztuczny usprawni wzrost sosny. Hipoteza badawcza : - Nawóz sztuczny usprawni wzrost sosny. Problem badawczy : - Czy nawóz sztuczny ma istotny wpływ na wzrost sosny? Zestaw doświadczalny : - sosna zwyczajna (Pinus silvestris) - nawóz sztuczny (w pałeczkach) - linijka (200 mm) - doniczki - ziemia - aparat fotograficzny - kubek o pojemności 150 ml - woda

Próba doświadczalna : Próba kontrolna :

Wysokość całkowita siewek sosny:

Ilość pędów bocznych :

Długość pędów bocznych :

Długość igieł :

Wnioski : Nawóz sztuczny w tym przypadku nieznacznie wpłynął na wzrost sosny na wysokość, wpłynął jednak istotnie na wzrost igieł i pędów bocznych, czego przyczyną jest wykorzystanie pierwiastków z nawozu (głównie azotu i fosforu) do produkcji hormonów roślinnych (fitohormonów) – głównie giberelin i cytokinin.

WPŁYW KWAŚNYCH DESZCZY NA ROZWÓJ SOSNY ZWYCZAJNEJ

Hipoteza badawcza, oraz problem badawczy Czy wpływ kwaśnych deszczy ma wpływ na rozwój roślin? Jeżeli tak to jaki? Negatywny czy pozytywny? Nasze doświadczenie pozwoli nam odpowiedzieć na te pytania. W jaki sposób? Poprzez regularny pomiar sosen hodowanych z użyciem kwaśnego deszczu. 27

Zestaw doświadczalny * 2 doniczki * ziemia * 6 sosen (po 3 w każdej doniczce) * 1,5l wody destylowanej * strzykawka * zlewka * linijka * zeszyt * długopis * pusta butelka o pojemności 5l * mieszanina roztwrów wodnych kwasu azotowego (V) i kwasu siarkowego (VI) o łącznym stężeniu: ok.1% (dla przyspieszenia efektu)

Próba kontrolna: Po umieszczeniu sosen w doniczkach, rozpoczynamy doświadczenie od mierzenia sosen, w tym pomoże nam linijka. Pomiary te będą kontynuowane co 2 tygodnie. W próbie kontrolnej sosny podlewamy roztworem kwasów, który poprzednio został wlany do plastikowej butelki o pojemności 5l. Sosny podlewamy za pomocą strzykawki, mianowicie pobieramy całą strzykawkę (100ml) roztworu kwasów i wlewamy do doniczki. Aby odróżnić próbę doświadczalną od kontrolnej, na doniczkach zamieszczamy odpowiednie napisy. Czas doświadczenia wynosił 2,5 miesiąca, co jest równoznaczne z 5 pomiarami oby dwu prób.

Pomiary sosny z próby kontrolnej

Próba doświadczalna: Tak samo jak w próbie kontrolnej, aby rozpocząć doświadczenie, musimy przygotować odpowiednio doniczki, oraz sosny. Po wsadzeniu sosen do doniczki i zasypaniu ich ziemią, zaczynamy mierzyć sosny. Początkowy pomiar sosen w obydwu próbach będzie naszym punktem odniesienia w kolejnych etapach. Sosny w próbie doświadczalnej podlewamy 100ml roztworem kwaśnego deszczu. Wyniki będziemy pozyskiwać poprzez pomiary sosen, w określonych terminach czasowych. Aby lepiej to zobrazować pomoże nam w tym wykres.

Zdjęcie próby doświadczalnej, tuż po zasadzeniu sosny zwyczajnej

Pomiary w czasie doświadczenia

Zdjęcia wykonane w ostatnim dniu doświadczenia Próba kontrolna: Próba doświadczalna: Próba doświadczalna: 35

Wnioski: Kwaśny deszcz ma negatywny wpływ na rozwój sosny zwyczajnej, ponieważ powoduje jej stopniowe obumieranie. Sosna ma osłabiony przyrost, pędy boczne zwisają, igły zaczynają się przebarwiać z koloru zielonego na żółty i stopniowo wypadają.

KONIEC, dziękujemy