Rozproszenie uwagi kierowcy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Znaki informacyjne.
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
Dermokosmetyki Wyniki badania TNS OBOP dla DOZ.pl.
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Jakość wody oraz działalność spółki Saur Neptun Gdańsk w opinii mieszkańców 2007 Uniwersytet Gdański Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych Gdańsk.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Wyniki badania TNS OBOP
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Standardowy Eurobarometr 68 / jesień 2007 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 68 / JESIEŃ 2007 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 68 OPINIA PUBLICZNA.
Polacy i ich poczucie bezpieczeństwa. Przestępczość na Podkarpaciu
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Osoby, które samodzielnie wybrały zamiennik w trakcie ostatniej naprawy/wymiany części, najczęściej (38%) wskazywały, że powodem do wybrania takiego rozwiązania.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
[odpowiedzi spontaniczne]
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
ZAWODY ZAUFANIA PUBLICZNEGO W ŚWIADOMOŚCI POLAKÓW
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH GRUDZIEŃ 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Kocham rower Publiczne Gimnazjum nr 3 w Żninie.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
Prezentacja wyników badania
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
KAMIENNA GÓRA W LICZBACH.
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
Czy to już uzależnienie?
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Opieka rodzicielska Wyniki badania dla Fundacji Rodzin Adopcyjnych.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Zmiany demograficzne w Polsce
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Polacy o Powstaniu Warszawskim
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Zwyczaje związane z myciem okien
Jeżdżę z głową. Bądźmy bezpieczni!!!. O programie. Dlaczego powstał program „Jeżdżę z głową”? Według danych Policji rok 2010 był rokiem spadku przestępstw.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
1 UWODZENIE Wyniki badania ilościowego dla Warszawa, Listopad 2008 Niech Cię uwiedzie!
Głos Polaków w sprawie wina
Zapis prezentacji:

Rozproszenie uwagi kierowcy Wyniki badania przeprowadzonego przez Pentor Research International SA na zlecenie PKN ORLEN SA Warszawa, lipiec 2008

Wprowadzenie Pentor Research International SA przeprowadził w dniach 1-2 lipca 2008 roku, na zlecenie ORLEN SA, badanie dotyczące postrzegania przez kierowców czynności wykonywanych w trakcie prowadzenia samochodu i mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Główne cele badawcze koncentrowały się na następujących zagadnieniach: identyfikacja czynności ocenianych przez kierowców jako niebezpieczne; ustalenie, które z tych czynności są najczęściej wykonywane przez kierowców w trakcie prowadzenia pojazdu; określenie czynników wpływających na zróżnicowanie przekonań i zachowań kierowców w tym zakresie. Badanie realizowano techniką wywiadów telefonicznych (w systemie CATI) na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 800 osób. Uzyskane wyniki możemy traktować jako odzwierciedlenie opinii ogółu ludności kraju powyżej 15 roku życia.

Podsumowanie Jak wynika z danych Partnerstwa dla bezpieczeństwa drogowego, w 2007 roku, podobnie jak we wcześniejszych latach, większość osób poszkodowanych w wypadkach drogowych (61%) stanowili mężczyźni (przy 48-procentowym udziale w populacji), ale zagrożenie kobiet systematycznie rośnie. Grupą najbardziej zagrożoną w ruchu drogowym pozostają osoby w wieku 18-24 lata. W 2007 roku 17% osób zabitych w wypadkach drogowych to ludzie młodzi (osoby w wieku 18-24 lata to 12% populacji Polski). Ponadto, blisko co czwarta osoba ranna miała mniej niż 24 lata i jest to 12-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Z niniejszego badania wynika, że jedną z najniebezpieczniejszych czynności wykonywanych w trakcie prowadzenia pojazdu jest, w ocenie kierowców jak i całego społeczeństwa, obsługa telefonu komórkowego. Powszechne jest przekonanie o potencjalnym zagrożeniu wynikającym z prowadzenia przezeń rozmów w trakcie jazdy (zwłaszcza bez zestawu głośnomówiącego). Osoby młode kładą ponadto szczególny nacisk na zagrożenie wynikające z odbierania i wysyłania SMS-ów. Znaczna grupa kierowców zwraca także uwagę na zagrożenie mogące wynikać z obsługi w trakcie jazdy radia i odtwarzacza CD. W największym stopniu szczególnie niebezpieczne zachowania w trakcie prowadzenia pojazdu przejawiają ludzie młodzi (ponad połowa – 55% - przynajmniej od czasu do czasu rozmawia przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego, 33%, odbiera SMS-y).

Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa jazdy samochodem jest, zdaniem kierowców, rozmowa przez telefon komórkowy (78%). Co 5. respondent spontanicznie wskazuje również palenie papierosów i rozmowę z pasażerami jako czynności potencjalnie niebezpieczne w czasie prowadzenia pojazdu. Proszę powiedzieć, jakie czynności wykonywane przez kierowców w czasie prowadzenia samochodu stanowią największe zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy samochodem? Chodzi o czynności, które niektórzy kierowcy wykonują jednocześnie prowadząc samochód, a które mogą rozpraszać ich uwagę. Ogół społeczeństwa N=800 Osoby z wykształceniem podstawowym – 70%; os. pow. 50. roku życia – 70%; Kierowcy – 24%; osoby z wykształceniem podstawowym – 13%; osoby z dochodem rodziny pow. 3500zł/os. – 34%; mieszkańcy Warszawy – 35% Osoby pon. 29 lat – 5%; z dochodem rodziny pow. 3500zł/os. – 6%; mieszkańcy Warszawy – 14% Osoby pon. 29 lat – 4% Mieszkańcy Warszawy – 5%

Proszę powiedzieć, czy prowadzi Pan(i) samochód? Blisko 9 na 10 kierowców w trakcie jazdy samochodem rozmawia z pasażerami, znaczna grupa obsługuje w trakcie prowadzenia samochodu radio (71%) oraz je lub pije (41%). Co trzeci kierowca przyznaje się do rozmawiania przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego i kłótni z pasażerami. Osoby o najwyższych dochodach relatywnie częściej rozmawiają w trakcie jazdy przez telefon komórkowy. Proszę powiedzieć, czy prowadzi Pan(i) samochód? Ogół społeczeństwa N=800 N=368 Czy zdarza się Panu(i), przynajmniej od czasu do czasu, wykonywać w czasie prowadzenia samochodu następujące czynności ...? Osoby z doch. rodz. pow. 3500zł/os. – 88% Osoby z doch. rodz. pow. 3500zł/os. – 55% Kobiety – 18%; os. z wykształc. zasadniczym – 20%; osoby z doch. rodz. pow. 3500zł/os. – 39% Kobiety – 26%; mieszkańcy miast 50-200tys. – 55% Osoby z doch. rodz. pow. 3500zł/os. – 45% Osoby z wykształc. zasadn. – 23% Osoby z wyższym wykształc. – 29%

Wiek jest jednak tym czynnikiem, który w największym stopniu różnicuje zachowania kierowców. Osoby poniżej 29. roku życia zdecydowanie częściej niż osoby w starszym wieku zajmują się w trakcie jazdy obsługą urządzeń elektronicznych: odtwarzacza CD (87%) i telefonu komórkowego (ponad połowa rozmawia przezeń bez zestawu głośnomówiącego, co trzeci – odbiera SMS-y). Czy zdarza się Panu(i), przynajmniej od czasu do czasu, wykonywać w czasie prowadzenia samochodu następujące czynności ...? Kierowcy N=368

Czynności najczęściej wykonywane przez kierowców to rozmowa z pasażerami (47% wskazań) i obsługa odtwarzacza CD (27%). Z czynności „niedozwolonych”, kierowcy najczęściej przyznają się do częstego palenia papierosów i rozmów przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego (7%). Którą z tych czynności wykonuje Panu(i) najczęściej w czasie jazdy samochodem? Kierowcy N=355 Kobiety – 59% Osoby z wykształceniem zasadniczym – 13% Kobiety – 2% Kobiety – 5%

Ponad połowa kierowców (55%) jest świadoma zagrożenia, jakie dla bezpieczeństwa jazdy sprawia rozmawianie przez kierowcę przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego. Ponad jedna czwarta (28%) wskazuje także na wysyłanie SMS-ów jako czynność potencjalnie niebezpieczną. W dalszej kolejności wymieniane są: kłótnia (26%) lub rozmowa (16%) z pasażerem oraz robienie makijażu (17%). Głównym czynnikiem różnicującym postrzeganie zachowań niebezpiecznych jest wysokość dochodu (np. osoby z najwyższym dochodem relatywnie częściej wskazują zagrożenia wynikające z obsługi telefonów komórkowych). Które z tych czynności wykonywane w trakcie prowadzenia samochodu są, Pana(i) zdaniem, najczęstszą przyczyną kolizji, wypadków? Osoby z wykszt. zasadnicznym – 49% Ogół społeczeństwa N=800 Osoby z dochodem rodziny pow. 3500zł/os. – 41%, Osoby pon. 29 lat – 42%; Kobiety – 20%, Osoby pon. 29 lat – 23%; Osoby z wykszt. podstawowym – 24%; os. z dochodem rodziny pow. 3500zł/os. – 9% Osoby z dochodem rodziny pow. 3500zł/os. – 7% Osoby z wykształceniem podstawowym – 20% Osoby z wykształceniem podstawowym – 21%; os. z dochodem rodziny 800-1800zł/os. – 18% Osoby z dochodem rodziny pon. 800zł/os. – 2%

Relatywnie niewielka grupa kierowców (4%) deklaruje, że wskutek wykonywania w czasie jazdy samochodem czynności niebezpiecznych, miała kolizję lub wypadek. Czy ktoś z Pan(i) rodziny lub bliskich miał kolizję, wypadek, stłuczkę z powodu takich czynności wykonywanych w czasie prowadzenia samochodu? Ogół społeczeństwa N=800 A czy Pan(i) osobiście miał kolizję, wypadek, stłuczkę z powodu takich czynności wykonywanych przez Pana(nią) w czasie prowadzenia samochodu? Kierowcy N=368