Niezwykłe zamarzanie wody

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy Europa musi budowć Arkę Noego?
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
''Fizyczna strona wirowania prania''
Rozszerzalność temperaturowa ciał stałych Zjawiska cieplne
Hydro- i aerostatyka : Co wpycha balon do butelki ?
Doświadczenie z wodą i atramentem
Właściwości cieczy i złudzenia optyczne
Wyrób masła..
Koło „80 dni dookoła świata” PSSP,
Anna Bilny, Marzena Pieniak, Michał Jabłoński, Kamil Wronowski
Zmiany stanów skupienia
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
Czyli jak ugotować ryż, bez użycia ognia...
Napięcie Powierzchniowe
Eksperymenty trzecioklasistów, czyli…
3 Proste doświadczenia z lodem Projekt: Mateusza Ciałowicza Opiekun: pani mgr Dorota Ciałowicz.
Lód Właściwości i niecodzienne użycie.
PROCES TECHNOLOGICZNY WYKONANIA ODLEWU W FORMIE PIASKOWEJ
Wycieczka w chemię żywności
Opady i osady atmosferyczne..
Biologia jako nauka eksperymentalna
Laddomat 21 System akumulacyjny współpracujący z kotłem opalanym drewnem Rys.1 Kocioł opalany drewnem podłączony jest do... …zbiornika akumulacyjnego z.
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
DUŻA MOC MAŁEJ ŚWIECZKI
Czy przeciwieństwa się przyciągają ?
Otacza nas woda i powietrze
Góry lodowe w Antarktyce mają czasami prążki, utworzone się z kolejnych warstw śniegu, które w zachowały się w różny sposób w zależności od temperatury,
Badania praw elektrolizy
Czy twoja rodzina, decydując się na zakup nowego urządzenia gospodarstwa domowego zwraca uwagę na Etykietę Efektywności Energetycznej?
Biologia, jako nauka eksperymentalna
Mini Tornado w butelce.
Obieg wody w przyrodzie
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
Eksperymenty, doświadczenia, pokazy fizyczne
Budowa chemiczna kości
Otrzymywanie wodoru.
TAJEMNICE PLANET TAJEMNICE PLANET.
RUCH JEDNOSTAJNY PĘCHERZYKA POWIETRZA W RÓŻNYCH CIECZACH
Magia czy fizyka? Czyli sztuczki z ciśnieniem
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
Wprowadzenie cyfrowego wyświetlacza. Panel wyświetlacza Czas i Temp. Obszar wyświetlania 1) Wyświetlacz czasu 2) Zadana temperatury (po lewej stronie)
428.Ile gramów lodu o temperaturze t p =-18 o C można stopić przy pomocy m=8,5kg wody o temperaturze t=55 o C?
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
10 zasad oszczędzania energii w domu
WODA.
Eksperymenty naukowe Anatol Karski
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Doświadczenie z atramentem
Doświadczenie z atramentem
Eksperyment.
Ciepło właściwe Ciepło właściwe informuje o Ilości ciepła jaką trzeba dostarczyć do jednostki masy ciała, aby spowodować przyrost temperatury o jedną.
Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
„Koło Młodych Odkrywców”
Wykonawcy projektu: N. Oniszczuk, E. Pszczółka, Ł. Żukowski nauczyciel nadzorujący: mgr Ewa Karpacz.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
ZAKWAS I CHLEB Emilia Cieślak. ZAKWAS Pierwszy dzień  5 łyżek mąki żytniej i 5 łyżek letniej wody wymieszać w litrowym słoiku i odstawić w ciepłe miejsce.
Stany skupienia wody.
Parowanie Kinga Buczkowska Karolina Bełdowska kl. III B nauczyciel nadzorujący: Ewa Karpacz.
Woda w przyrodzie..
Temat doświadczenia: Wyznaczanie ciepła właściwego wody Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych.
Badanie satysfakcji użytkowników centralnej ciepłej wody użytkowej © TNS 5 maja 2014 Badanie satysfakcji użytkowników centralnej ciepłej wody użytkowej.
„Fizyczna karuzela”- eksperymenty
Autor: Tomasz Krawczyk
Powstawanie struktury komórkowej i dendrytycznej
alternatywny sposób uprawy roślin doniczkowych
Zapis prezentacji:

Niezwykłe zamarzanie wody Przygotowały: Paulina Kolano Kamila Piwowarczyk Gimnazjum w Słomnikach im. Kazimierza Wielkiego Pod opieką: mgr Doroty Ciałowicz

Doświadczenie 1 Potrzebna będzie oryginalnie zamknięta plastikowa butelka wody mineralnej niegazowanej. Butelkę należy umieścić w zamrażalniku na około 2 godziny. Potem wyjmujemy butelkę i energicznie uderzamy nią w blat stołu. Woda w butelce zamarzła. Dlaczego?

Obserwacja W butelce po uderzeniu rozpoczęła się krystalizacja wody.

Wnioski Temperatura wody w zamrażalniku spada poniżej 0°C, jednak w butelce nie tworzy się lód. Woda ulega przechłodzeniu poniżej temperatury krzepnięcia i przy uderzeniu butelką rozpoczęła się jej gwałtowna krystalizacja.

Doświadczenie 2 Potrzebujemy 2 pojemniki na lód. Do jednego z nich wlewamy gorącą wodę, a do drugiego zimną. Oba pojemniki umieszczamy w zamrażalniku.

Obserwacja Okazuje się, że w pojemniku z ciepłą wodą proces krzepnięcia zachodzi szybciej niż w tym z zimną wodą.

Wnioski Dzieje się tak, ponieważ gorąca woda szybciej traci ciepło - a poddana dodatkowo niskim temperaturom utrzymuje stałą szybkość krzepnięcia.

Doświadczenie 3 Pojemnik Woda Zamrażarka

Obserwacja i wnioski Lód zajmuje więcej przestrzeni niż woda w stanie ciekłym, więc nie mieści się w pojemniku.

Bibliografia „Wielka Księga Eksperymentów” Antonella Meiani, Wydawnictwo Elżbieta Jarmołkiewicz 2008, str.58 „Neutrino” nr 8 2010, str.15