Podstawowe pojęcia GIS

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Advertisements

w geografii społeczno-ekonomicznej
Informacji Geograficznej
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
Funkcje Barbara Stryczniewicz.
Cyfrowy model powierzchni terenu
Zrównoleglanie programu sekwencyjnego
Model 3D trzeci wymiar w zarządzaniu miastem na przykładzie projektów:
Komponenty bazy danych Baza danych Jest to uporządkowany zbiór powiązanych ze sobą danych charakterystycznych dla pewnej klasy obiektów lub zdarzeń,
BAZA DANYCH - RODZAJE.
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
Interaktywny edytor terenu
Wykład XII fizyka współczesna
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Wstęp do interpretacji algorytmów
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Excel Wstęp do laboratorium 3..
Modele (graficznej reprezentacji) danych przestrzennych
Definicje SIP, GIS, SIT, SDI
Fraktale i chaos w naukach o Ziemi
PROJEKTOWANIE TABEL W PROGRAMIE: ACCESS
opracowanie: Agata Idczak
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Metody numeryczne SOWIG Wydział Inżynierii Środowiska III rok
dr hab. Ryszard Walkowiak prof. nadzw.
Geograficzne Systemy Informacyjne
Bazy danych podstawowe pojęcia
Stowarzyszenie Studentów Wydziału Geodezji i Kartografii
Grzegorz Stasiak (KIO)
Kartografia i GIS w geografii społeczno-ekonomicznej.
Typy wykresów Bartosz Celiński.
XML – eXtensible Markup Language
Algorytmy.
Zarządzanie informacją
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Sygnały cyfrowe i bramki logiczne
Programowanie obiektowe 2013/2014
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Bazy danych - podstawowe pojęcia
Bazy danych Microsoft access 2007.
Wszystko o GIS- Geographic Information System
Funkcje Barbara Stryczniewicz Co z tym zrobisz Ćwiczenia wstępne Opis funkcji,elementy Własności funkcji 4 Sposoby przedstawiania funkcji 5.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Model obiektowy bazy danych
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wykresy
ArcMap Wodociąg i kable.
Algorytmy i struktury danych
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Projektowanie relacyjnych baz danych – diagramy związków encji
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Bazy danych Podstawy relacyjnych baz danych Autor: Damian Urbańczyk.
Wstęp do interpretacji algorytmów
BAZY DANYCH MS Access.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
ZAGADNIENIA AKTUALIZACJI LMN SZKOLENIE DLA DYREKCJI GENERALNEJ LASÓW PAŃSTWOWYCH Margonin 2006.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Temat: Tworzenie bazy danych
Człowiek – najlepsza inwestycja
ZESPÓŁ ZADANIOWY DS. LMN W LP Szkolenie dla Dyrekcji Generalnej LP Margonin 2006.
Zbiory rozłączne.
Indeksy.
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

Podstawowe pojęcia GIS dr hab. Ryszard Walkowiak prof. nadzw.

Spis treści Podstawowe funkcje systemów GIS Mapa cyfrowa Reprezentacja rastrowa i wektorowa

Podstawowe funkcje systemów GIS Wprowadzanie danych skanowanie i digitalizacja (zamiana na reprezentację cyfrową) map i fotografii geokodowanie (przypisywanie współrzędnych punktom i obszarom) tworzenie i uzupełnianie baz danych. Generalizacja danych (uogólnianie zbyt szczegółowych danych). Przechowywanie danych. Zarządzanie danymi. Analizy przestrzenne oraz prezentacje danych.

Mapa cyfrowa Istnieje wiele definicji pojęcia mapa: mapa drogowa, mapa konturowa, mapa fizyczna, mapa administracyjna, itd. Generalnie można przyjąć, że mapa jest graficznym wyobrażeniem wzajemnego rozmieszczenia pewnych obiektów. Mapa cyfrowa różni się opisanej powyżej „zwykłej” mapy tym, że jej integralną częścią jest baza danych zawierająca atrybuty obiektów geograficznych uwidocznionych na mapie.

Obiekt Obiektem geograficznym może być wszystko: obiekty stworzone przez naturę – drzewa, rzeki, jeziora itd., obiekty stworzone przez człowieka – domy, fabryki, miasta itd., obiekty wirtualne – połączenia lotnicze, sieć sprzedaży itd.

Obiekt Na graficznym obrazie mapy cyfrowej wyróżniamy pewne grupy obiektów: punktowy – drzewo, słup energetyczny itd., liniowy – droga, linia kolejowa, rzeka, itd., obszarowy (wielobok, kalka z ang. poligon) – miasto, park itd. Czasami obiekt punktowy oznacza się za pomocą symbolu.   

Obiekt Czym różnią się zwykłe obiekty graficzne (Paint, Corel) od obiektów tworzących mapę cyfrową? Na mapie cyfrowej z każdym obiektem związany jest opis w bazie danych. Obiekty na mapie cyfrowej prezentują pewien fragment rzeczywistości. Zapisane są w odpowiednim układzie współrzędnych, wizualizowane za pomocą odpowiednich symboli. Podstawowym zadaniem GIS jest efektywność przetwarzania i przechowywania danych a nie ich piękna lub realistyczna prezentacja.

Obiekt Każdemu obiektowi mapy cyfrowej przyporządkowany jest rekord w bazie danych. Pola tego rekordu, zwane są atrybutami. Atrybutami obiektu mogą być: dane liczbowe, np. liczba mieszkańców budynku, gdy obiektem jest budynek, dane tekstowe, np. nazwisko właściciela budynku, dane typu data, np. termin płatności podatku gruntowego, dane typu graficznego, np. zeskanowana fotografia budynku, dźwięk, animacje itd.. Atrybuty mogą, lecz nie muszą być wyświetlane w widoku mapy.

Warstwy Warstwa to pojęcie hierarchizujące strukturę zapisu mapy cyfrowej. Warstwę stanowi zbiór obiektów charakteryzujących się wspólną cechą. Można je porównać do folii nakładanych w odpowiedniej kolejności, tak, że obiekty znajdujące się w warstwie niższej mogą być, całkowicie lub częściowo, przesłonięte przez obiekty znajdujące się w warstwie wyższej.

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Wszystkie warstwy

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Wszystkie warstwy bez niektórych etykiet

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Warstwa „ulice”

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Warstwa „koleje”

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Warstwa „wody”

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Warstwa „zieleń”

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Warstwa „budynki”

Przykład – mapa fragmentu Warszawy Wszystkie warstwy

Reprezentacja rastrowa i wektorowa Dobra reprezentacja środowiska pozwala poznać i zrozumieć zjawiska zachodzące w przyrodzie, miejscach i czasie, które znajdują się poza zasięgiem naszego bezpośredniego doświadczenia. Jest ona postawą badań naukowych, planowania oraz rozwiązywania wielu codziennych problemów. Środowisko przyrodnicze jest bardzo złożone, zatem stworzenie właściwej reprezentacji zjawisk przestrzennych wymaga dokonania wyboru co do obiektu, stopnia szczegółowości oraz przedziału czasowego reprezentacji. W celu zmniejszenia objętości danych i przyśpieszenia ich przetwarzania dokonuje się usunięcia z reprezentacji zbędnych szczegółów poprzez zastosowanie różnych metod generalizacji.

Reprezentacja rastrowa i wektorowa Istnieje wiele różnych form reprezentacji danych przestrzennych: jako obrazy i dźwięki powstałe w ludzkim umyśle, na fotografiach, w tekstach i ustnych relacjach, w postaci liczb będących wynikiem pomiarów dokonanych za pomocą różnych przyrządów. Szczególne miejsca wśród metod reprezentacji obiektów zajmuje reprezentacja cyfrowa, tzn. reprezentacja w postaci ciągów cyfr 0 i 1. Cechą charakterystyczną reprezentacji cyfrowej jest to, że nie jest ona widoczna dla użytkownika. Jedyną jej postacią dostępną użytkownikowi jest specjalnie przygotowany widok, zawierający tylko istotne informacje. Umożliwia ona jednocześnie dokonywanie wielu operacji na obiektach.

Reprezentacja rastrowa i wektorowa Stosuje się dwie metody reprezentacji obiektów na mapach cyfrowych: rastrową, wektorową. Prezentację rastrową stosuje się do obrazowania powierzchni. W prezentacji rastrowej przestrzeń podzielona jest zwykle na kwadratowe pola, zwane komórkami lub pikselami, uporządkowane w wiersze i kolumny. Każdej komórce przyporządkowany jest atrybut (najczęściej kolor). Dokładność reprezentacji zależy od długości boku (lub od pola powierzchni) komórki.

Reprezentacja rastrowa Im mniejsze komórki tym dokładniejsza reprezentacja ale więcej miejsca w pamięci – problem rozdzielczości

Reprezentacja rastrowa Problem mieszanych komórek

Reprezentacja wektorowa Reprezentacja wektorowa stosowana jest do przedstawiania obiektów punktowych, liniowych i wieloboków. Zapamiętuje się tylko współrzędne wierzchołków, zwanych węzłami, i boki łamanej lub wieloboku jako nazwane odcinki o oznaczonych końcach. Dokładność reprezentacji wektorowej zależy od liczby węzłów. (X2,Y2) (X2,Y2) Linia Punkt (X4,Y4) Wielobok (X,Y) (X,Y) (X3,Y3) (X5,Y5) (X5,Y5) (X,Y) (X3,Y3) (X4,Y4)

Przykład Kabel telekomunikacyjny na dnie cieśniny gibraltarskiej (Alfaro 1979)

Literatura Leszek Litwin, Grzegorz Myrda: Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS. Helion 2005. Paul A. Longley, Michael F. Goodchild, David J. Maguire, David W. Rhind: GIS Teoria i praktyka. PWN Warszawa 2008.