Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PUBLICZNYCH NR 3 W KOŚCIERZYNIE ID grupy: 96/68_MP_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZA Temat projektowy: I MY JESTEŚMY W KOSMOSIE Semestr/rok szkolny: SEMESTR II / 2010/2011
I MY JESTEŚMY W KOSMOSIE. Ziemio, Planeto moja Ty jesteś jak życie, Ile Cię trzeba cenić, Ten tylko się dowie, kto Cię stracił. Jestem z Marsa – to widać, Jestem z Marsa – to słychać, Jestem z Marsa - to widać, słychać i czuć
WSZECHŚWIAT PODRÓŻ DO GWIAZD Gwiazdozbiór to grupa gwiazd zajmujących określony obszar sfery niebieskiej. Z czasem gwiazdy te połączono w symboliczne kształty i nadano im nazwę pochodzącą z mitologii (np. gwiazdozbiór Centaura, Cefeusza itp. Gwiazdozbiór to grupa gwiazd zajmujących określony obszar sfery niebieskiej. Z czasem gwiazdy te połączono w symboliczne kształty i nadano im nazwę pochodzącą z mitologii (np. gwiazdozbiór Centaura, Cefeusza itp. Najjaśniejszą gwiazdą jest Gwiazda Polarna. Wskazuje ona północ. Gwiazda Polarna wchodzi w skład gwiazdozbioru Mały Wóz (inna nazwa to Mała Niedźwiedzica). Zapamiętaj! Inna nazwa gwiazdozbioru to konstelacja! Praca w wykonaniu Klaudii;) Mój ulubiony gwiazdozbiór
WSZECHŚWIAT ASTRO-SERWIS W naszym Astro- Serwisie newsy prosto z kosmosu. Co Ty na to Ufoludku? Kosmo- Super!
WSZECHŚWIAT KONKURS Dla każdego coś kosmicznego! Dla naszych kolegów i koleżanek przygotowaliśmy konkurs pt. Mistrz wiedzy o Kosmosie, w którym wykorzystaliśmy wiadomości zamieszczone wcześniej w Astro-serwisie. Dla naszych kolegów i koleżanek przygotowaliśmy konkurs pt. Mistrz wiedzy o Kosmosie, w którym wykorzystaliśmy wiadomości zamieszczone wcześniej w Astro-serwisie. Ten pomysł ze skojarzeniami jest kosmo – super. Geoludku, ja też uwielbiam zagadki! Startowy Do spodni Planetoidy Skórzany Słowo klucz…?
WSZECHŚWIAT KONKURS I ETAP krzyżówka Praca komisji
GRATULACJE Finał Skojarzenia WSZECHŚWIAT KONKURS (CD) II ETAP Jaka to planeta?
UKŁAD SŁONECZNY WSZYSTKO KRĘCI SIĘ WOKÓŁ SŁOŃCA Układ Słoneczny – układ planetarny składający się ze Słońca i powiązanych z nim grawitacyjnie ciał niebieskich. Ciała te to osiem planet, ponad 160 znanych księżyców, pięć planet karłowatych i miliardy małych ciał Układu Słonecznego, do których zalicza się m.in.. planetoidy, komety i pył okołoplanetarny. A o to Układ Słoneczny GIGANT w naszym wykonaniu.
UKŁAD SŁONECZNY PLANETY Pięć razy naj… w Układzie Słonecznym NAJ... większym ciałem niebieskim jest _____ NAJ...bliższym Ziemi ciałem niebieskim jest ____ NAJ...większą planetą jest _____ NAJ...szybciej obiegającą Słońce planetą jest ____ NAJ...mniejszą planetą jest _____ Czas na moją zagadkę Geoludku? Praca w wykonaniu Nikodema;) Praca w wykonaniu Asi;) Nasze prace Wiedzę o planetach pogłębialiśmy korzystając z różnych źródeł ?
UKŁAD SŁONECZNY GRA DLA NAJMŁODSZYCH W podróż nie z tej ziemi zabraliśmy również najmłodszych. Przygotowaliśmy dla nich zajęcia. Młodzi naukowcy mogli usłyszeć ciekawostki o planetach Układu Słonecznego, a następnie uczestniczyć w quizie, podczas którego mogli wykazać się swoją wiedzą. Dla każdego coś kosmicznego! Młodzi, ciekawi i inteligentni … no no prawie jak ja.
UKŁAD SŁONECZNY SŁOŃCE Dane: Średnica: km Masa: 1.9 * 1030 kg (około razy więcej, niż ziemia) Okres obrotu: od 25 do 36 dni Średnia gęstość: 1.41 g/cm3 Grawitacja (równik): m/s2 Odległość od ziemi: kilometrów promień: kilometrów W budowie Słońca można wyróżnić : jądro, koronę, fotosferę, protuberancje i otoczkę. Naszą wiedzę pogłębialiśmy podczas spotkań z ciekawymi ludźmi
POZNAJĘ, WYPOCZYWAM, UCZĘ SIĘ EKSPERYMENT Kosmiczne sztuczki Z Układem Słonecznym zetknęliśmy się również w Centrum Nauki Experyment w Gdyni.
ZIEMIA ATMOSFERA Podczas zajęć omówiliśmy skład chemiczny atmosfery oraz jej pionową budowę – plansza. Pracując w grupach opracowaliśmy charakterystyki jednej warstwy atmosfery, a następnie dokonaliśmy prezentacji naszych prac.
ZIEMIA WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE Nauka przez zabawę – czyli to co najbardziej lubimy Był konkurs dla gimnazjalistów, były zajęcia dla najmłodszych. Tym razem postanowiliśmy przygotować coś dla siebie – GRĘ PLANSZOWĄ. Ułożyliśmy regulamin gry. Z kolorowych kartek zrobiliśmy karty i nazwaliśmy je "los" (łatwe pytania), "egzamin" (średnie pytania), "trudny egzamin" (trudne pytania) następnie na każdej karcie układaliśmy pytania zgodnie z kategorią. W ogóle nie znam się na tej Waszej Ziemi - a co to za linie? Podczas pracy nad grą powtórzyliśmy wszystko o południkach i równoleżnikach.
ZIEMIA ATMOSFERA Podczas zajęć omówiliśmy przyczyny i skutki efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, smogu i kwaśnych deszczy, a następnie wykonaliśmy korzystając z różnych materiałów plakaty
Dziękujemy za uwagę. Grupa II Opiekun p. Grażyna Czapiewska
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie