Choroba Przykład story-line na podstawie pomysłu J. Simon i J. Maissan Maria Lorek, Szczecin 29 listopada 2012 r.
Epizod 1 Złe samopoczucie PYTANIA KLUCZOWE: Jak wygląda twarz chorego dziecka? Jakie znacie objawy choroby? Po czym można poznać, że ktoś jest chory? W jaki sposób mama lub ktoś dorosły może sprawdzić czy dziecko jest chore? Jakie mogą być przyczyny choroby?
Proponowane formy aktywności Epizod 1 Złe samopoczucie Proponowane formy aktywności Uczniowie wykonują rysunek twarzy chorego dziecka Napisanie przez uczniów dialogu pomiędzy mamą a chorym dzieckiem Odegranie scenki z użyciem dialogu Wypisanie cech (symptomów) choroby Obserwowanie przez mikroskop bakterii i ich rysowanie
Przyjazd pogotowia ratunkowego Epizod 2 Przyjazd pogotowia ratunkowego PYTANIA KLUCZOWE: Jaki numer telefonu ma pogotowie ratunkowe ? W jaki sposób lekarz może zbadać chore dziecko ? Co znajduje się w walizce lekarza ?
Przyjazd pogotowia ratunkowego Proponowane formy aktywności: Epizod 2 Przyjazd pogotowia ratunkowego Proponowane formy aktywności: Uczniowie wypisują na kartkach numer do pogotowia ratunkowego W grupach sporządzają listę instrumentów , które mogą znajdować się w walizce lekarza Rozpoznają i nazywają instrumenty z prawdziwej walizki pożyczonej od lekarza - rodzica Wykonują kopie instrumentów z dowolnych materiałów.
Przejazd chorego dziecka karetką pogotowia do szpitala Epizod 3 Przejazd chorego dziecka karetką pogotowia do szpitala PYTANIA KLUCZOWE: Jak wygląda karetka pogotowia ? Co znajduje się wewnątrz karetki Jak zachowują się inne pojazdy, kiedy karetka pogotowia jedzie na sygnale
Epizod 3 Przejazd chorego dziecka karetką pogotowia do szpitala Proponowane formy aktywności: Dzieci w grupach opisują wygląd karetki. Pracując w małych grupach, wykonują przestrzenny model karetki, np. z papieru lub masy solnej. Uczniowie razem z nauczycielem wybierają się z wizytą do stacji pogotowia ratunkowego.
Izba przyjęć w szpitalu Epizod 4 Izba przyjęć w szpitalu PYTANIA KLUCZOWE: Jakie informacje zbiera się od pacjenta po przybyciu do szpitala ? Jak wygląda szpital ? Kto pracuje w szpitalu ? Jakie oddziały mogą być w szpitalu ? Jakie ubrania noszą lekarze ?
Izba przyjęć w szpitalu Proponowane formy aktywności Epizod 4 Izba przyjęć w szpitalu Proponowane formy aktywności Dzieci spisują dane osobowe lub wykonują kartę pacjenta, wypełniają ją. Wykonują przestrzenny model szpitala. Wykonują plan techniczny szpitala. Rysują, malują i projektują ubranie dla lekarza i personelu. Przedstawiają dramę pt: „Przybycie chorego do izby przyjęć”.
Epizod 5 Odwiedziny u chorego PYTANIA KLUCZOWE: W jaki sposób należy zachowywać się w szpitalu? Z czego najbardziej ucieszyłby się chory kolega ? W jaki sposób i jakie informacje można przekazać koledze ?
Proponowane formy aktywności: Epizod 5 Odwiedziny u chorego Proponowane formy aktywności: Uczniowie odgrywają dramę: „Na oddziale szpitalnym – w sali chorego. Przygotowanie listy upominków dla chorego z uwzględnieniem różnych rodzajów diety i regulaminu szpitala. Uczniowie spisują w parach co i w jaki sposób chcieliby przekazać choremu koledze odnośnie bieżących wydarzeń klasy.
Epizod 6 Powrót chorego kolegi PYTANIA KLUCZOWE: W jaki sposób powitamy kolegę ? W jaki sposób pomożemy mu nadrobić braki spowodowane długa nieobecnością?
Proponowane formy aktywności Epizod 6 Powrót chorego kolegi Proponowane formy aktywności Uczniowie przygotowują specjalną dekorację klasy na powitanie kolegi. Planują w grupach oraz wyznaczają odpowiedzialnych za zorganizowanie pomocy koledze w nadrobieniu braków. Opracowują harmonogram pomocy.
Dziękuję Marysia Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.