Rzeźba współczesna
Kubizm ok. 1906 – 1915 r. rozbicie bryły rzeźbiarskiej na elementy pozwalające oglądać obiekt z kilku perspektyw jednocześnie przestrzenne collage montowane z pospolitych, „nieartystycznych” materiałów zestawianie form wklęsłych z wypukłymi tworzenie rodzaju reliefu, będącego powiązaniem rzeźby z malarstwem
Kubizm Pablo Picasso, Głowy
Kubizm Julio Gonzalez, Kaktus
Kubizm David Smith, Cubi VI, 1963, Israel Museum, Jerozolima
Kubizm David Smith, Pamiątka rodzinna, 1945, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden
Kubizm Joel Shapiro, Untitled, 1990, Museum of Fine Arts, Houston
Futuryzm ok. 1909 – 1918 r. fascynacja ruchem olbrzymi dynamizm sprzeciw wobec wierności naturze i tradycji historycznej agresywny atak na dziedzictwo kulturowe (porównywanie przeszłości i tradycji do dwóch spluwaczek) futuryzm to gwałtowność, agresywność, kult przemocy, wojny futuryzm cechował aktywizm i rozpęd działania
Futuryzm Umberto Boccioni, Jedyna forma ciągłości w przestrzeni, 1913, Museum of Modern Art
Futuryzm Umberto Boccioni, Rozwinięcie butelki w przestrzeni, 1913, Metropolitan Museum of Art
Futuryzm Marcel Duchamp, Koło rowerowe, 1913
Futuryzm Hans Arp, Ewokacja formy: Człowiek, Światło, Widmo, 1950
Futuryzm Max Ernst, The King Playing with the Queen
Ekspresjonizm ok. 1910 – 1930 r. inspiracja sztuką ludową i egzotyczną (Afryka, Oceania, sztuka prekolumbijska) upodobanie do spontaniczności i emocji duża rola instynktu oraz poszukiwanie wzorów w sztuce dziecięcej, ludowej i ludów prymitywnych sięganie do wątków związanych z naturą i pierwotnymi instynktami bunt przeciwko industrializacji i bezduszności cywilizacji
Ekspresjonizm Henri Matisse, Plecy III, 1916–1917
Ekspresjonizm Henri Matisse, The Serpentine, 1909
Ekspresjonizm Ernst Barlach, Śpiewający mężczyzna, 1928
Ekspresjonizm Ernst Barlach, Pomnik dla Magdeburga 1928-1929 Magdeburg Cathedral
Dadaizm ok. 1916 – 1923 r. wyniesienie do rangi dzieła przedmiotu pospolitego antyestetyzm tworzenie rzeźb na zasadzie kolażu i montażu pierwsze realizacje kompozycji przestrzennych z różnych przedmiotów (asamblaże) nadanie rangi dzieła przedmiotowi produkowanemu seryjnie, powtarzalnemu i wymienialnemu a – co najważniejsze – nie wymagającemu ani talentu ani warsztatu.
Dadaizm Marcel Duchamp, Fontanna, 1917
Dadaizm Marcel Duchamp, Suszarka, 1916
Dadaizm Man Ray, Podarunek 1921
Dadaizm Raoul Hausmann, Mechanical Head 1920
Surrealizm ok. 1920 – 1935 r. zerwanie z wszelką tradycją, całkowita wolność twórcza oraz prymat podświadomości surrealizm uznawał istnienie reguł, jednak uważał, że nie określa ich rozum, lecz tkwiące głęboko w ludzkiej podświadomości popędy delikatne, płynne formy jako efekt działania intuicji i przypadku barwne reliefy
Surrealizm Joan Miro, Dona i Ocell, 1982, Barcelona
Surrealizm Joan Miro, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid
Surrealizm Salvador Dali, Nobility of Time 1977
Surrealizm Salvador Dali, Słoń przestrzenny i triumfalny
Surrealizm Hans Arp, Gwiazda, 1956
Konstruktywizm lata 20 i 30 XX wieku tworzenie z najprostszych elementów (kwadrat, koło, trójkąt, linia prosta) dzieł oddziaływujących na widza poprzez napięcia wynikające z relacji między tymi elementami konstruowanie obiektów tak, aby przypominały maszyny akcentowanie funkcjonalizmu projektów
Konstruktywizm Naum Gabo, Głowa konstruktywistyczna nr 2, 1916, Nasher Sculpture Center, Dallas
Konstruktywizm Naum Gabo, Konstrukcja nr 1
Konstruktywizm Naum Gabo, Konstrukcja linearna
Konstruktywizm Katarzyna Kobro, Kompozycja wisząca, 1921, Muzeum Sztuki w Łodzi
Konstruktywizm Katarzyna Kobro, Kompozycja przestrzenna, 1929, Muzeum Sztuki w Łodzi
Socrealizm lata 30 – 60 XX wieku nawiązywanie do wielkiej tradycji klasycznej, kultywowanie wartości i postaw "państwowotwórczych" i monumentalizacja formy powrót do figuratywizmu rzeźba architektoniczna i pomnikowa, popiersia działaczy komunistycznych socrealizm nie był realizmem, ponieważ nie przedstawiał jakiejkolwiek istniejącej rzeczywistości, ale w quasi-realistycznej konwencji ilustrował utopijną wizję społeczeństwa, które dopiero miało powstać, między innymi w wyniku edukacyjnego oddziaływania nowej sztuki.
Socrealizm Viera Muchina, Robotnik i Kołchoźnica
Socrealizm Viera Muchina, Obfitość plonów
Socrealizm Viera Muchina, Dekoracja mostu, Zaliasis, Litwa
Socrealizm Viera Muchina, Fryz w Longhua Park, Szanghaj
Socrealizm Viera Muchina, Alegoria "Plon", Moskwa
Socrealizm Eberhanrd Encke, Rzeźby uliczne na Olimpiadzie w Berlinie, 1935
Abstrakcjonizm od ok. 1940 r. odejście od przedstawiania realnych kształtów język rzeźby przemawia bezpośrednio do zmysłów odbiorcy tendencja do abstrakcji organicznej – operowanie obłymi, miękkimi formami, najczęściej z kamienia lub drewna dążenie do abstrakcji geometrycznej – silny dynamizm i ekspresja, śmiałe otwarte kompozycje, wykorzystujące plastyczne możliwości wszelkich typów materiałów – od stali po tworzywa sztuczne
Abstrakcjonizm Jean Dubuffet, Jardin d'émail, Ogród muzeum Kröller Müller, Holandia
Abstrakcjonizm Jean Dubuffet, Manoir d'essoir, Louisiana Museum of Modern Art, Humlebækk , Dania
Abstrakcjonizm Henry Moore, Leżąca figura 1951, Fitzwilliam Museum, Cambridge
Abstrakcjonizm Henry Moore, Rzeźba Muzeum Żydowskie w Izraelu
Abstrakcjonizm Barbara Hepworth, Tevalgan, 1956, Ogród muzeum Kröller Müller, Holandia
Abstrakcjonizm Barbara Hepworth, Oval form, Ogród muzeum Kröller Müller, Holandia
Syntetyzm od ok. 1940 r. realne kształty, ale o silnie uproszczonej formie schematyzacja przedstawień odwołujących się do natury stopniowe odrzucanie realizmu czytelność obiektu na rzecz zmierzania w kierunku czystej formy nieskazitelna forma, osiągana dzięki zastosowaniu szlachetnych materiałów takich jak: kamień, marmur czy brąz rzeźby starannie wygładzone – efekt błyszczącej, niemal lustrzanej powierzchni
Syntetyzm Constantin Brancusi, Pocałunek, 1907
Syntetyzm Constantine Brancusi, Śpiąca Muza, 1909-1912
Syntetyzm Constantine Brancusi, Rzeźba dla niewidomych, 1916
Syntetyzm Constantin Brancusi, Ptak w przestrzeni, 1927
Syntetyzm Henry Moore, Odpoczywająca, 1929, Leeds Museums and Galleries
Syntetyzm Henry Moore, Rodzina, 1950, Barclay School, Stevenage, Hertfordshire, England
Ekspresjonizm ok. 1940 – 1960 r. sztuka wolności, akcentująca pierwotność oraz irracjonalność gestu twórczego rzeźby uwolnione od tematu , funkcji ideologicznej oraz figuratyzmu rzeźby silnie oddziałujące formą i eksponujące rytm brył dramatyzm, deformacja i eksponowanie emocji zostały spotęgowane za pomocą dynamicznych i otwartych układów kompozycyjnych
Ekspresjonizm Pablo Serrano, Bull, 1973
Ekspresjonizm Leonard Baskin, Holocaust Memorial, Michigan, USA
Ekspresjonizm Alberto Giacometti, Kobieta w Wenecji, 1956, Metropolitan Museum of Art
Ekspresjonizm Alberto Giacometti, Kot, 1954, Metropolitan Museum of Art
Ekspresjonizm Alberto Giacometti, Pies, 1951,Metropolitan Museum of Art
Pop- Art ok. 1955 – 1970 r. nurt akcentujący samoświadomość twórców, których status uległ osłabieniu w wyniku upowszechnienia seryjnie produkowanych przedmiotów kultury masowej krytyka konsumpcjonizmu, ironizowanie z gadżetów ogólnie dostępnych realizowanie prac do złudzenia przypominających komercyjne dobra powiększone do gigantycznych rozmiarów
Pop- Art Roy Lichtenstein, Modern Head, Smithsonian American Art Museum
Pop- Art Andy Warhol, Brillo boxes, 1964
Pop- Art Claes Oldenburg, Lotka, Nelson Museum
Pop- Art Claes Oldenburg, Ogryzek, Israel Museum, Jerusalem
Sztuka kinetyczna od ok. 1960 r. konstrukcje poruszane za pomocą siły wiatru lub wody, wbudowanego silnika lub dzięki ingerencji widza realne i optyczne zmiany w dziele, osiągane za pomocą światła i ruchu ruchome, wibrujące w przestrzeni obiekty i struktury dzieła nieruchome, ale wywołujące wrażenie ruchu
Sztuka kinetyczna Alekxander Calder, Le Halebardier, 1971, Sprengel Museum (of modern art), Hannover, Germany
Sztuka kinetyczna Alekxander Calder, Red Mobile, 1956, Montreal Museum of Fine Arts
Sztuka kinetyczna Jean Tinguely, Fontanna, Tinguely Museum w Bazylei, Szwajcaria
Sztuka kinetyczna Jean Tinguely, Heureka, Zurych, Szwajcaria
Sztuka kinetyczna Jesús Rafael Soto, Kula, Caracas, Wenezuela
Sztuka kinetyczna Jesús Rafael Soto, Yellow Tubes, Caracas, Wenezuela
Minimalizm od ok. 1960 r. oszczędny i ascetyczny abstrakcjonizm polegający na sprowadzeniu form do minimum rzeźby z powtarzalnych figur i brył – kwadratów, sześcianów, prostopadłościanów używanie materiałów niewymagających dalszej obróbki brak śladów indywidualności twórcy – wykonywanie dzieła metodami przemysłowymi
Minimalizm Walter De Maria, Benesse House in Naoshima, Japan
Minimalizm Sol LeWitt, Wieża, 1984, Figge Art Museum , Davenport, Iowa , USA
Minimalizm Richard Serra, Materia Czasu Muzeum Guggenheima w Bilbao
Minimalizm Donald Judd, Untitled, 1991, Muzeum Izraela w Jerozolimie
Realizm (Nowa figuracja) ok. 1960 r. powrót do przedstawiania rzeczywistych form dzieła przedstawiające obiektywnie lub subiektywnie rozumianą rzeczywistość posługiwanie się odpadkami i złomem do tworzenia konstrukcji przestrzennych prezentujących różne postawy wobec rzeczywistości
Realizm Christian Boltanski, Szepty 2008, Folkestone Triennale, Wielka Brytania
Realizm Louise Bourgeois, Matka, Guggenheim Museumw Bilbao
Realizm Joseph Beuys, Piano, 1966, Centrum Georges Pompidou, Paryż
Hiperrealizm ok. 1965 – 1980 r. to kierunek figuratywny, obejmujący obiekty trójwymiarowe i wieloelementowe aranżacje typowe dla tego kierunku są przedstawienia postaci ludzkich otoczonych przedmiotami codziennego użytku (gipsowe odlewy lub specjalne masy plastyczne) zainteresowanie problemami społecznymi i egzystencją człowieka we współczesnej kulturze
Hiperrealizm Duane Hanson, Turyści II, 1988, Smithsonian American Art Museum
Hiperrealizm Duane Hanson, Młoda klientka, 1973, Smithsonian American Art Museum
Hiperrealizm Duane Hanson, Kobieta jedząca, 1971, Smithsonian American Art Museum
Hiperrealizm George Segal, Ulica, 1992
Hiperrealizm George Segal, Restauracja
Postmodernizm od ok. 1980 r. rezygnacja z poszukiwań nowych wartości w sposób ironiczny czerpanie wartości ze stylów historycznych i łączenie ich ze sobą akceptacja realiów komercyjnych rynków sztuki oraz masowej komunikacji, ale zachowanie dystansu do świata i do siebie poszukiwanie inspiracji w odległych kulturach i tradycji kicz zastępuje tradycyjny kanon piękna
Postmodernizm Jeff Koons, Szczenię, Bilbao, Hiszpania
Postmodernizm Jeff Koons, Tulipany, Bilbao, Hiszpania
Postmodernizm Rzeźba Igora Mitoraja w Hadze, Holandia
Postmodernizm Igor Mitoraj, Torso di Ikaro 2002
Postmodernizm Anish Kapoor, Włączanie świata do góry nogami, 2010, Israel Museum ,
Postmodernizm Anish Kapoor, Bez tytułu 1997, Skulpturen Park, Köln
YBA (Young British Artists) ok. ok. 1990 r. taktyka szoku oryginalne, często ironiczne, gorzkie lub prześmiewcze postawy wobec rzeczywistości
YBA Damien Hirst, Fizyczna niemożliwość śmierci w umyśle istoty żyjącej, 1991
YBA Damien Hirst, Dziewica matka, 2006, Lever House , New York City
YBA Tracey Emin, Moje łóżko, 1999
Rzeźba recyklingowa (ekologiczna) używanie przedmiotów powszechnie uważanych za odpadki, zużytych i zniszczonych stosowanie naturalnych materiałów: drewna, trzciny oraz tworzyw sztucznych: korali, plastikowych nakrętek wykorzystywanie zabawek : samochodów, pistoletów, klocków, lalek nadanie materiałom drugiego życia, zmieniając ich zastosowania poprzez połączenie w nową, nieraz zaskakującą całość
Rzeźba recyklingowa Nathalie Miebach, Sztorm, 2009
Rzeźba recyklingowa Robert Bradford, Żołnierz i anioł
Rzeźba recyklingowa Robert Bradford, Pies,
Mariola Adela Karpowicz