„Nieprawidłowa wymowa głosek tylnojęzykowych.”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
FONETYKA.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, r.
Ortofonia-(gr. orthos-prosty, słuszny, prawidłowy, phone-głos, dźwięk)- dział językoznawstwa i logopedii artystycznej, zajmujący się ustalaniem zasad.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Pomóż mi ładnie mówić Program opracowały: mgr Renata Stępień
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
Zespół Szkół w Bakałarzewie
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
Zapis prezentacji:

„Nieprawidłowa wymowa głosek tylnojęzykowych.”

Kształtowanie mowy

Zabawa ćwiczy: oddech, głos, słuch, wymowę, formy gramatyczne, powstawanie nowych słów.

SPÓŁGŁOSKI TYLNOJĘZYKOWE H

I APPACYZM EKANIE

Spółgłoska „k” tylnojęzykowa, zwarto- wybuchowa, bezdźwięczna, pojawia się w 1-2 roku życia

Rentgenogram i palatogram głoski „k”

Rodzaje kappacyzmu KAPPACYZM WŁAŚCIWY (wynik zwarcia krtaniowego) PARAKAPPACYZM zastępowanie: kt k’t’ MOGIKAPPACYZM opuszczanie spółgłoski „k”

AMMACYZM

Spółgłoska „g” tylnojęzykowa, ustna zwarto-wybuchowa dźwięczna twarda.

RODZAJE GAMMACYZMU GAMMACYZM WŁAŚCIWY (wynik zwarcia krtaniowego) MOGIGAMMACYZM (opuszczanie spółgłoski „g”) PARAGAMMACYZM ( zastępowanie: g d g’ d’)

KIGANIE Zła artykulacja głoski „ki” np. cukier cuker sukienka sukenka kiedy  kedy kiełbasa  kełbasa

GIGANIE Zła artykulacja głoski „gi” np. Giewont Gewont Gienia Genia giermek germek Gietrzwałd  Getrzwałd

ITTACYZM

SPÓŁGŁOSKA X (CH/H) tylnojęzykowa, szczelinowa, ustna, Pojawia się w 2 roku życia, rzadko ulega zniekształceniu.

Przyczyny nieprawidłowej wymowy głosek tylnojęzykowych: niska sprawność ruchowa języka, b) zła praca zwłaszcza tylnej części języka.

TERAPIA Etapy działania terapeutycznego: Etap diagnostyczno-kwalifikacyjny Etap przygotowujący do wywołania głosek Etap wywołujący głoski Etap wdrażający głoski lub słowa Etap utrwalająco - automatyzujący

1)Etap diagnostyczno- kwalifikacyjny 1. BADANIA WSTĘPNE ( wywiad, obserwacja, orientacyjne badanie mowy) 2. BADANIA PODSTAWOWE ( badanie: rozumienia, mówienia, czytania i pisania) 3. BADANIA UZUPEŁNIAJĄCE (badanie stanu i sprawności narządów mowy w obrębie jamy ustnej, jamy gardłowej i nosowej; badanie stanu i funkcjonowania narządu słuchu) 4. BADANIA SPECJALISTYCZNE (wg potrzeb)

2) Etap przygotowujący do wywołania głosek - Ćwiczenia słuchowe - Ćwiczenia narządów artykulacyjnych - Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne

3) Etap wywołujący głoski Szerokie otworzenie ust i wymawianie głosek Posługiwanie się metodą fonetyczno- mechaniczną Wypowiadanie głosek tylnojęzykowych w towarzystwie samogłosek Ćwiczenia w pozycji leżącej

4) Etap wdrażający głoski lub słowa GŁOSKA SYLABA WYRAZ ZDANIE

5) Etap utrwalająco - automatyzujący Utrwalenie głosek tylnojęzykowych w opowiadaniach, wierszykach, czytankach i nowie codziennej.

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA

WAT SNAL INA KRA KOWIAK NIK TA B

Pytania do krzyżówki: Płonący stos Rodzaj zapinki wykonanej z drutu, której jeden koniec zahacza się za zagięcie znajdujące się na drugim końcu Krople wody zawieszone w powietrzu. ….. do ścierania Siedzisz z nim w ławce Temperatura ciała powyżej 37 stopni C. Rosną w lesie: jadalne i niejadalne Codziennie nowa w kiosku. Urządzenie do odtwarzania dźwięku na taśmie magnetycznej.

ZAGADKI

Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę. Chodziłem tam w butach i paliłem fajkę…

kot

Ten biały napój daje nam zdrowie. Nie możesz zgadnąć- kotek Ci powie…

mleko

Jestem biała, szara, ruda albo czarna Jestem biała, szara, ruda albo czarna. Niosę smaczne jajka, lubię dziobać ziarnka…

kura

Gdy do szycia mama siada, do uszka jej nitkę wkłada…

igła

W głębi ziemi ukryty. Przez górnika wydobyty, daje ciepło, moc i światło, a nazwę - odgadniesz łatwo...

węgiel

W każdej wsi jest taki budzik, który co dzień budzi ludzi W każdej wsi jest taki budzik, który co dzień budzi ludzi. Budzik chodzi, łapką grzebie. Choć nie czesze się, ma grzebień…

kogut

Wierszyk „ Kawka” Siedzi kawka nad sadzawką. - Chodź się napić kawki, kawko! Będziesz piła filiżanką, czarną kawę ze śmietanką. Ale kawka nie chce kawki, woli wodę pić z sadzawki.

żółciutkie i miękkie masełko z mleka świeżego od krówki krucha kiełbaska krakowska kupiona z górnej półki ze słoika szklanego korniszon pokrojony kiszona kapusta, której pełna bukowa beka cieniutkie plasterki gorgonzoli z krowiego mleka wykrojone z papryki, karminowe kwiatki kropla ketchupu kreśląca minki kap, kap na kanapki chrupka bułka paryska z piekarni za rogiem słodki, francuski rogalik jak księżyc za oknem listki karbowanej sałatki zielonkawa natka pietruszki gałązka koperku dla smaku kromka kwaskowatego pumpernikla świeżutki chlebek z mąki kukurydzianej okrągła kajzerka przekrojona kawałek ekstra szynki z dzika wiejski twarożek z kminkiem agrestowego koloru konfitury z kiwi na spodku kropelka złotego, słodkiego miodku pomidorek koktajlowy okrągły jak kulka

Gaworząca przytulanka Naśladowanie gaworzenia pomoże dziecku utrwalić poprawną wymowę głoski „g” w nagłosie, wesprze terapię gammacyzmu. -Zachęćmy, by bawiąc się rajstopowym dzidziusiem smyk powtarzał sylaby: ga-ga-ga, go-go-go, ge-ge-ge, gu-gu-gu.

Bibliografia: Skorek Ewa- Oblicza wad wymowy Gałkowski Tadeusz, Szeląg Elżbieta, Jastrzębowska Grażyna- Podstawy neurologopedii Anna Sołtys- Chmielowicz - Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka - rozdział VI i VII Jastrzębowska Grażyna- Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej Demel Genowefa - Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola