SPIS TREŚCI Wstęp Warsztaty artystów Ćwiczenie Podsumowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACOWNIA CERAMIKI ARTYSTYCZNEJ
Advertisements

Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Szanuj przyrodę zawsze i wszędzie bo czym oddychać będziesz?
Komputer Jako Środek Techniki Biurowej
BUDOWA ZEWNĘTRZNA KOMPUTERA
W bieżącym roku szkolnym przez okres 8 miesięcy szkoła realizowała projekt rozwojowy pt. Moje miasto, moje korzenie. Przeworsk zza obiektywu fotograficznego.
Sztuki plastyczne Wybrane dziedziny Wykonała - Agnieszka Wróbel
Graffiti.
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Opracowała: mgr Lidia Szklarska. W pracowni pisarza. Pisarz to człowiek, który pisze książki. Mówi się też o nim - autor książki. Aby książka mogła powstać,
Joanna Okoń, Maciej Kulczycki
Pojęcia plastyczne czyli
Zapis danych.
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
Mozaiki powstałe z równoległoboków i jego modyfikacji.
Mozaiki powstałe z modyfikacji równoległoboku
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
SZTUKI PLASTYCZNE R Z E Ź B A.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
15 czerwca 2012 r. Gimnazjum nr 132 z Oddziałami Integracyjnymi
Propozycje zadań wytwórczych
Wirtualne Muzeum Drzeworytów Ludowych
Jak obrabiać zdjęcia na komputerze w programie Picasa
Autor: Justyna Radomska
AKWARELA.
Malarstwa.
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
Dlaczego śnieg jest biały?
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Witraż.
Temat 8: Listy.
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Moje zainteresowania Malarstwo.
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
O technikach graficznych
Kolejne etapy przygotowania drzeworytu
"Techniki plastyczne" Nazwy technik plastycznych przyjęto od materiałów i narzędzi używanych w pracy . Wyodrębniamy techniki : rysunkowo – graficzne, malarskie.
Opracowała: NATALIA KONARSKA Kl. VI B
Techniki plastyczne mgr Joanna Klimaszewska
SPRZET KOMPUTEROWY.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Moja Wymarzona szkoła Autor: Julia Bochniak kl.VI B SP6 im. Juliusza Słowackiego w Sosnowcu Opiekun: Aneta Miodek.
Początki fotografii Fotografia jest rezultatem łączenia różnych wynalazków w jedną całość. Na długo przed pierwszą trwałą fotografią Ibn al.- Hajsam.
Jak stworzyć dyplom w programie Word
Zawód Fotograf.
Pan Bałagan i jego biurko
DRUK WYPUKŁY Prezentacja dla klas VI SP i I-III Gim.
Obróbka obrazu w komputerze
Malarstwo obrazem epoki
Architektura i sztuka baroku
Komputerowe malowanki
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Zastosowanie matematyki w sztuce
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
Grafik komputerowy jest osobą zajmującą się tworzeniem reklam i różnego rodzaju publikacji przy użyciu komputera. Osoba pracująca na tym stanowisku.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
Efekt Starych Fotografii. Inspirując się fotografią z książki,,Zamek Królewski w Warszawie” autorstwa Marii i Andrzeja Szypowskich przedstawiającej Bibliotekę.
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Historia fotografii : Fotografia, powstała w XIX wieku.
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
Autor : Agnieszka Śliwińska. To przedmiot lub urządzenie, służące do przechowywania informacji.
Obróbka obrazu w komputerze
GRAFIKA ARTYSTYCZNA I UŻYTKOWA.
Opracował Tomasz Durawa
Zapis prezentacji:

SPIS TREŚCI Wstęp Warsztaty artystów Ćwiczenie Podsumowanie Bibliografia SPIS TREŚCI

WSTĘP Działalność artysty plastyka, obok strony czysto twórczej, ma także stronę rzemieślniczą. Dopiero odpowiednio wyposażony warsztat i opanowana technika pozwalają na swobodną pracę, nieskrępowaną walką z opornym surowcem i narzędziem. Ideałem jest, jeżeli artysta sam wykonuje swoje projekty; wynikiem podziału na projektanta i wykonawcę — w dodatku bez ścisłej współpracy —są często prace fałszywe, na których znać rozdźwięk między pomysłem a realizacją.

„Kuchnia” artysty ma coś z pracowni alchemika „Kuchnia” artysty ma coś z pracowni alchemika. Atmosfera, w jakiej rodzą się „arcydzieła”, intryguje laików, którzy zawsze chętniej podziwiają dzieła mistrzów w ich pracowniach niż w galeriach i na wystawach.

CZY WIESZ, CZYM POSŁUGUJE SIĘ ARTYSTA, ABY WYKONAĆ: akwarelę obraz olejny rysunek fresk mozaikę rzeźbę w kamieniu ceramikę drzeworyt miedzioryt litografię graffiti fotografię grafikę komputerową ODGADNIJ CZYJ TO WARSZTAT

WARSZTAT 1 Ulubiona technika amatorów, ma bardzo nieskomplikowany warsztat: pudełko farb wodnych, parę pędzli i „wiadro” wody. Za to wymaga ogromnej pewności i szybkości - poprawki wykluczone. Niewprawni amatorzy malują na „sucho”, bo łatwiej spokojnie ciągnąć pędzelkiem, niż kiedy woda ścieka z papieru, zmuszając do błyskawicznego działania.

AKWARELA Źródło grafiki: Eva Rugsveen Akwarela1 http://www.sudesign.avx.pl/7arts/zdjecia_pl.php?id=332

WARSZTAT 2 To malarstwo to już cała alchemia: malarz potrzebuje wielu przyborów i pomocy. W pracowni stoją stosy blejtramów, czyli ram drewnianych, z napiętym zagruntowanym płótnem; farby, w tubach gromadzą się latami. Całe pęki pędzli szczecinowych i włosianych, okrągłych i płaskich tkwią w wazonikach. Palety, noże, szpachle, oleje, zalegają półki. Na sztalugach schną obrazy przed werniksowaniem.

MALARSTWO OLEJNE Źródło grafiki: Antoni Kawałko „Park Pałacowy W Białowieży” http://www.art-linea.send.pl/go/_info/?id=505

WARSZTAT 3 Można go zrobić byle czym: ołówkiem, kredką, pomadką do ust, pędzlem, piórem, palcem, patykiem, igłą; za pomocą: tuszu, farby, błota, krwi, co jest pod ręką, wszystkim naraz albo czym kto woli. Może być wykonany na tekturze, papierze, chodniku, murze, tablicy. Może być wytatuowany na skórze ludzkiej, wyryty na skale, wydrapany na ławce (nie polecamy). Spełnia funkcje robocze, jest notatką artysty, samodzielnym dziełem sztuki i nieomylnym sprawdzianem klasy.

RYSUNEK Źródło grafiki: Maria Lewandowicz http://www.galerie.republika.pl/next.html

WARSZTAT 4 Jak mówił Michał Anioł — jest robotą dla ludzi silnych i zdecydowanych. Oprócz umiejętności malarskich, artysta musi zaznajomić się z pracą murarza i korzystać z jego narzędzi. Artysta maluje na mokrej zaprawie (al fresco), tak, aby farba — wnikając w głąb — wiązała się z ostatnią jej warstwą. Przygotowanie ściany i zaprawa są wspólnym dziełem malarza i murarza. Ale i malowidło ścienne, wykonywane na sucho, też często się tak nazywa.

FRESK Źródło grafiki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:God2-Sistine_Chapel.png http://pater.kul.lublin.pl/wystawy/pamietnik_wystaw/kalevala/obrazki/freski_gallena.jpg

WARSZTAT 5 Jest to technika operująca wielkimi przestrzeniami na ścianie (lub podłodze), jest techniką monumentalną i podobnie z pomocą murarza wykonuje się zaprawę. Na świeżej zaprawie układa się według projektu: kamyki, płytki ceramiczne lub kawałki kolorowego szkła. Ta technika odporna jest na działanie atmosferyczne i dzięki temu można ją stosować jako zewnętrzną dekoracje architektoniczną.

MOZAIKA Źródło grafiki: http://www.mozaika.com.pl/bigmartwa.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Pan_i_Hamadriada_mozaika_Pompeje.jpg

WARSZTAT 6 Osoba, która przygotowuje się do tej pracy, musi mieć świetną kondycję fizyczną. Powinna też mieć dobrze oświetloną pracownię z górnym światłem, by wykonywana rzecz była oświetlona ze wszystkich stron. Narzędzia nie są skomplikowane: komplet dłut, młotków, pilników, no i materiał: marmur, granit czy inne kamienie. Rzecz może być również wykonana zupełnie prostymi narzędziami, choćby kozikiem czy siekierą.

RZEŹBA Źródła grafiki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Michelangelos_David.jpg http://www.galeria-jakub.net/rzezby/3.jpg

WARSZTAT 7 To jedno z najstarszych rzemiosł, znane już w czasach młodszego paleolitu. Pracownia tego artysty musi być wyposażona w koło garncarskie do formowania naczyń (rzeźby lepi się ręcznie) i piec do wypalania. Dobór kolorów i polewy wymaga dużej wiedzy chemicznej popartej latami doświadczeń, ale i tak otwierając piec, twórca zawsze oczekuje niespodzianek. W tym rzemiośle, istnieje ogromny margines dla twórczej inwencji artysty. Właściciel pracowni w Yallauris, gdzie Picasso tworzył swoje miski i talerze, opowiadał, że artysta pracował wbrew wszelkim regułom, a osiągnięte rezultaty zdumiały fachowców i ukazały nowe artystyczne możliwości tej techniki.

CERAMIKA Źródło grafiki: http://www.abart.strony.pl/ceramika.htm http://www.ceramika-artystyczna.pl/images/reka.jpg

WARSZTAT 8 Artysta wykonuje nie dzieło pojedyncze, lecz kliszę, z której można zrobić szereg odbitek. Najstarszą techniką jest drzeworyt, do którego — jak sama nazwa poucza — artysta potrzebuje deski i kompletu rylców. Żeby otrzymać odbitkę z wyciętym rysunkiem, tzw. klocek, deskę powleka się farbą drukarską po wypukłych powierzchniach i odbija za pomocą prasy na papierze.

GRAFIKA Źródło grafiki: Agnieszka Grudzień http://www.art-linea.send.pl/go/_info/?id=509

WARSZTAT 9 Odwrotnie niż drzeworyt, jest kliszą wklęsłą (to znaczy, że na odbitkach uwidaczniają się części wyryte, nie zaś wypukłe). Na płycie ryje się metalowym rylcem, po czym pokrywa się farbą drukarską całą płytę. Po dokładnym wytarciu powierzchni płyty, farba pozostaje tylko w rowkach. Kreska tej techniki musi być cienka, gdyż w szerokim wyżłobieniu farba się nie utrzyma.

M I E D Z I O R Y T Źródło grafiki: http://www.wiw.pl/sztuka/plastyka/techniki/grafika/miedzioryt.asp

WARSZTAT 10 Ta technika była długo we wzgardzie u artystów, mimo to szeroko ją stosowano. Znakomity rysownik i malarz francuski, Daumier, wykonał nią ok. 4000 rysunków. Wynaleziona w 1798, jest techniką „płaską”: na specjalnym kamieniu nie ryje się, lecz rysuje kredką lub tuszem, a odpowiednie zabiegi gumą arabską i kwasem azotowym sprawiają, że farba drukarska przylega tylko do miejsca zarysowanego. Technikę przez długie lata wykonywali drukarze według rysunku artysty. Dopiero Toulouse-Lautrec sam przeniósł się do drukarni i – współpracując z drukarzem – wspaniale rozszerzył możliwości tej techniki.

L I T O G R A F I A Źródło grafiki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Litografia

WARSZTAT 11 Wynikiem tej techniki, są prace wykonywane: długopisem, flamastrem, pędzlem, sprayem lub sprayem przez szablon. Pierwsza z wymienionych technik wykorzystywana jest na małych powierzchniach, najczęściej wewnątrz budynków, w odróżnieniu od pozostałych, używanych do dużych, zewnętrznych powierzchni. Najbardziej popularne jest malowanie sprayem, a najbardziej efektywne malowanie sprayem przez szablon. Ta ostatnia technika daje możliwości wykonania wielu kopii w krótkim czasie.

GRAFFITI Źródło grafiki: http://undergroundhip-hop.net/graffiti/kyro103.jpg http://undergroundhip-hop.net/graffiti/chris1.jpg

WARSZTAT 12 Ten artysta potrzebuje aparatu. Często przydają mu się: statyw, obiektywy, filtry. Tematyka jego prac może być przeróżna np. przyroda, krajobrazy, ludzie, zwierzęta, martwa natura. Efekty pracy zapisywane są na kliszy albo na nowoczesnych nośnikach cyfrowych.

FOTOGRAFIA Źródło grafiki: zdjęcia własne

WARSZTAT 13 W swojej pracy nie może się obejść bez komputera. Powinien posiadać również skaner i drukarkę. Tworzy ciekawe kompozycje graficzne. Najczęściej pracuje przy użyciu najnowszych programów, jest zatem zawsze na czasie z nowinkami technicznymi. Ciężko byłoby wykonywać ten zawód na zupełnie otwartej przestrzeni, nie mając dostępu do przysłowiowego „gniazdka” w ścianie. Pracuje... Myszką, ale przede wszystkim głową. To tu najpierw tworzy projekt swojego dzieła, potem szybko „przelewa” go do pamięci peceta.

GRAFIKA KOMPUTEROWA Źródło grafiki: http://photoshopka.webpark.pl/kuchnia.jpg http://photoshopka.webpark.pl/green.JPG

PODSUMOWANIE AKWARELA OBRAZ OLEJNY RYSUNEK FRESK RZEŹBA CERAMIKA GRAFIKA MOZAIKA MIEDZIORYT LITOGRAFIA GRAFFITI FOTOGRAFIA GRAFIKA KOMPUTEROWA

Korzystając z Programu graficznego Paint lub Corel, wykonaj jedną ilustrację wybranego przez siebie warsztatu artystycznego. Powodzenia ĆWICZENIE DLA CIEBIE

Rysunek przedstawiający warsztat pracy malarza olejnego (widok z okna)

BIBLIOGRAFIA Kołaczkowska U., 500 zagadek z historii sztuki. WP, Warszawa 1974. Turowska-Zakrzewicz K., Plastyka. Klasa V. Podręcznik, Wydawnictwo M. Rożak, Straszyn 2000. Źródło grafiki: http://pater.kul.lublin.pl/wystawy/pamietnik_wystaw/kalevala/obrazki/freski_gallena.jpg http://photoshopka.webpark.pl/kuchnia.jpg http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:God2-Sistine_Chapel.png http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Michelangelos_David.jpg http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Pan_i_Hamadriada_mozaika_Pompeje.jpg http://pl.wikipedia.org/wiki/Litografia http://undergroundhip-hop.net/graffiti/chris1.jpg http://undergroundhip-hop.net/graffiti/kyro103.jpg http://www.abart.strony.pl/ceramika.htm http://www.art-linea.send.pl/go/_info/?id=505 http://www.art-linea.send.pl/go/_info/?id=509 http://www.ceramika-artystyczna.pl/images/reka.jpg http://www.galeria-jakub.net/rzezby/3.jpg http://www.galerie.republika.pl/next.html http://www.mozaika.com.pl/bigmartwa.html http://www.sudesign.avx.pl/7arts/zdjecia_pl.php?id=332 http://www.wiw.pl/sztuka/plastyka/techniki/grafika/miedzioryt.asp zdjęcia własne

KONIEC