Ćwiczenia 3: System kolejkowy Modelowanie wieloagentowe Ćwiczenia 3: System kolejkowy Mateusz Zawisza Zakład Analizy i Wspomagania Decyzji Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Plan zajęć Opis systemu kolejkowego Modelowanie zdarzeń Własna implementacja w NetLogo: Właściwa część symulacji systemu kolejkowego i jego statystyki działania Wyliczanie statystyk teoretycznych Wizualizacja symulacji
System kolejkowy G/G/N Założenia: N stanowisk obsług Nieskończona populacja klientów napływająca losowo do systemu Czas obsługi klienta jest losowy Klient przy braku kolejki i wolnym stanowisku obsługi jest od razu obsługiwany W innym przypadku klient staje na końcu kolejki Klient niezależnie od długości kolejki i czasu w niej spędzonego nie rezygnuje ze stania w kolejce
x / y / z / p / n Zapis Kendalla Gdzie: x – proces przybywania klientów do systemu y – proces obsługi klientów przez stanowiska obsługi z – liczba stanowisk obsługi p – dopuszczalna długość kolejki n – wielkość populacji, z której pochodzą klienci Na przykład: M / M / N
Czas obsługi klienta (zmienna losowa z rozkładu wykładniczego) Modelowanie zdarzeń Czas oczekiwania na kolejnego klienta (zmienna losowa z rozkładu wykładniczego) Czas obsługi klienta (zmienna losowa z rozkładu wykładniczego) czas t1 t2
Modelowanie zdarzeń t1 t1,5 t2 Czas obsługi klienta (zmienna losowa z rozkładu wykładniczego) Czas oczekiwania na kolejnego klienta (zmienna losowa z rozkładu wykładniczego) Czas oczekiwania na kolejnego klienta t1 t1,5 t2
Śledzone zmienne Jakie zmienne powinniśmy śledzić? Obecny czas (t) Długość kolejki Czas skończenia obsługi klienta (jeśli taki jest) Czas napływu kolejnego klienta Zobacz arkusz kolejka.xlsx
Śledzone zmienne Jakie zmienne powinniśmy śledzić? Obecny czas (t) Długość kolejki Czas skończenia obsługi klienta (jeśli taki jest) Czas napływu kolejnego klienta Które z tych zmiennych będą: zmiennymi globalnymi Atrybutami agentów (jakich agentów?) Wynikami działania metod (reporterów)
Model konceptualny Środowisko ??? ??? ???
Model konceptualny Środowisko Next-arrival-time queue do-statistics Server completion-time Customer-being-served set-completion-time Customers