Lokalizacja zdarzeń drogowych w systemie referencyjnym wprowadzonym na drogach wojewódzkich województwa małopolskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Wprowadzenie do narzędzi CAT
Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
Metody numeryczne część 1. Rozwiązywanie układów równań liniowych.
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Prezentacja – Daria Staś
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
INWESTYCJE DROGOWE W MAŁOPOLSCE PÓŁNOCNEJ.
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Numer Identyfikacj Podatkowej NIP Opracował: Jonasz Kuliga.
Kod Graya.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
AutoCAD – podstawy Ustalenie środowiska
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Trójkąty.
Instrukcja obsługi programu rozliczania czasu pracy RCP
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Jednostki długości i ich zamiana
ZDW Kraków Orawska droga Maj 2011 r.. ZDW Kraków Projekt Orawska droga jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Modelowanie elementu sprężyny w kontekście zespołu cd.
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Skala i plan.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zaokrąglanie liczb Dlaczego posługujemy się zaokrągleniami liczb?
Koncepcja programowa przebudowy ul. Marcinkowskiego od ul
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Istota pomiarów wysokościowych
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7
Chojnice, 24 października 2014 Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Modernizacja.
Możesz kliknąć na odnośnik. Aby wyjść naciśnij Esc
Metody numeryczne szukanie pierwiastka metodą bisekcji
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Mapy WIG Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę tworzenie map topograficznych okazało się dużym problemem – po zaborcach pozostało 9 układów triangulacyjnych,
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Grafika Komputerowa i wizualizacja
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Konstrukcje wielokątów foremnych
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Polecenie chmod change mode - zmiana atrybutu. chmod [opcje] uprawnienia plik Opis klas użytkowników u - użytkownik (user) g - grupa (group) o - inni.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Figury płaskie Układ współrzędnych.
ZESPÓŁ ZADANIOWY DS. LMN W LP Szkolenie dla Dyrekcji Generalnej LP Margonin 2006.
Co to jest e-PUAP  e-PUAP to Elektroniczna Platforma Administracji Publicznej – nowoczesny system komunikacji pomiędzy Obywatelem, Przedsiębiorcą a Urzędem.
Podział odcinka na równe części i w danym stosunku.
Mapa Itebe Aplikacja mapy oparta na Open Street Maps jako narzędzie wspierające dyspozytora medycznego Smardzewice 27 kwietnia 2017 Tomasz Bogusławski.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
WYPEŁNIANIE FORMULARZA – KRÓTKI KURS
Zapis prezentacji:

Lokalizacja zdarzeń drogowych w systemie referencyjnym wprowadzonym na drogach wojewódzkich województwa małopolskiego

Konieczność przejścia z dotychczasowego kilometrażowego systemu opisu drogi na opis w systemie referencyjnym wynika ze znowelizowanych w 2004 roku przepisów Ustawy o drogach publicznych (Dz. U. Nr 204 poz. 2086) oraz treści nowego rozporządzenia (z dnia 16 lutego 2005 r.) regulującego zasady prowadzenia ewidencji dróg i obiektów mostowych

System oparty na odcinkach międzywęzłowych i kilometrażu lokalnym (system referencyjny) bazuje na następujących założeniach: każda droga jest podzielona na odcinki referencyjne; każdy odcinek jest ograniczony przez dwa punkty referencyjne o niepowtarzalnych numerach (np. zlokalizowane w miejscu przecięcia osi krzyżujących się dróg); kierunek przebiegu kilometraża lokalnego w obrębie danego odcinka referencyjnego jest zgodny z kierunkiem przebiegu drogi.

Podstawowa różnica pomiędzy kilometrażem globalnym a systemem referencyjnym to odmienny sposób opisu lokalizacji elementów i zdarzeń w ciągu drogi KILOMETRAŻ GLOBALNY: lokalizacja elementu lub zdarzenia opiera się na podaniu numeru danej drogi oraz odległości elementu lub zdarzenia od początku drogi, mierzonej wzdłuż jej osi. SYSTEM REFERENCYJNY: lokalizacja elementu lub zdarzenia w obrębie danego odcinka referencyjnego jest dokonywana za pomocą kilometraża lokalnego, czyli poprzez podanie odległości elementu lub zdarzenia od najbliższego, poprzedzającego ten element lub zdarzenie, początkowego punktu referencyjnego danego odcinka.

W wyniku zlecenia na drogach wojewódzkich województwa małopolskiego założono łącznie 613 punktów referencyjnych, w tym: na skrzyżowaniach z drogami krajowymi - 66 na skrzyżowaniach z drogami wojewódzkimi - 30 na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi - 481 na granicy województwa, miasta i inne - 36. Dzięki temu położenie tych skrzyżowań w ciągu drogi będzie jednoznacznie określone i niezależne od zmieniającego się ciągle kilometraża globalnego.

Każdy punkt referencyjny posiada: wbity (równo z poziomem nawierzchni) w punkcie przecięcia osi krzyżujących się dróg stalowy bolec, odzwierciedlający dokładne miejsce lokalizacji punktu referencyjnego; odczytane za pomocą systemu GPS współrzędne geograficzne; niepowtarzalny w skali kraju numer; szkic sytuacyjny miejsca lokalizacji punktu wraz z zaznaczeniem trzech domiarów do punktów stałych umożliwiający w razie zniszczenia czy utraty stalowego bolca odtworzenie punktu ponownie w terenie; dokumentację fotograficzną miejsca lokalizacji punktu; umiejscowiony w pobliżu występowania punktu referencyjnego „świadek” w postaci betonowego słupka z tabliczką zawierającą numer drogi oraz numer punktu.

miejsce lokalizacji punktu referencyjnego (punkt przecięcia osi dróg na skrzyżowaniu)

szkic sytuacyjny punktu referencyjnego

Dokumentacja fotograficzna punktu referencyjnego

„świadek” punktu referencyjnego o numerze 6748 009

„świadek” to tylko widoczny znak punktu referencyjnego

Numer punktu referencyjnego, składa się z 7 cyfr, tworzy się go poprzez dowiązanie do rastra polskiego podziału arkusza dla map topograficznych w skali 1:25 000 - pierwsze 4 cyfry oraz dodanie 3-cyfrowego numeru niepowtarzalnego w obrębie danego rastra (sektora). np. numer punktu: 5758 002 oznacza punkt o numerze 002 znajdujący się w sektorze nr 5758

Numer odcinka referencyjnego składa się z 3 cyfr, co daje szeroki margines swobody w dzieleniu istniejących już odcinków na dodatkowe odcinki pośrednie (do wykorzystania aż 999 numerów dla jednej drogi). Poszczególne odcinki referencyjne na drodze są numerowane ze skokiem co 10 (pierwszy odcinek: 010, drugi: 020 itd.) kolejno zgodnie z kierunkiem przebiegu drogi. Dzięki temu każdy odcinek można teoretycznie podzielić jeszcze na 10 dodatkowych a śledząc kolejność numerów odcinków zorientować się o kierunku przebiegu drogi.

fragment mapy modelu sieci dróg na obszarze województwa małopolskiego

NA SŁUPKACH HEKTOMETROWYCH UMIESZCZONO TABLICZKI Z OPISEM LOKALIZACJI W SYSTEMIE REFERENCYJNYM PRZY UŻYCIU KILOMETRAŻA LOKALNEGO:

ZAPIS NA PONIŻSZEJ TABLICZCE OZNACZA: numer punktu referencyjnego, od którego zaczyna się dany odcinek (tutaj odcinek nr 090), numer odcinka referencyjnego, na którym się znajdujemy odległość na danym odcinku (tutaj na odcinku nr 090) podana w kilometrach, mierzona od punktu referencyjnego rozpoczynającego ten odcinek (czyli od punktu nr 3556 020).

odległości na słupkach zmieniają się co 100 m czyli zapis kilometrowy o 0,1

i dalej…

… i nowy odcinek…

System referencyjny wraz z kilometrażem lokalnym nie wyklucza możliwości lokalizowania i opisu zdarzeń oraz elementów pasa drogowego za pomocą kilometraża globalnego. Sumując długości kolejnych odcinków referencyjnych, każdemu punktowi referencyjnemu można przypisać także kilometraż globalny. Droga wojewódzka Nr punktu referencyjnego Nr odcinka referencyjnego Kilometraż globalny Lubień - Mszana Dolna - Kamienica - Zabrzeż W968 6448057 010 0,000 6449010 020 4,565 6449008 030 8,449 6449011 040 9,249 6549003 050 10,463 6549004 060 13,328 6651001 070 37,804

Lokalizację zdarzenia, które miało miejsce na drodze nr 969 w pobliżu słupka z taką tabliczką można opisać za pomocą kilometraża globalnego korzystając ze „ściągi”.

POWIAT NOWOSĄDECKI Punkty referencyjne a kilometraż globalny Droga wojewódzka Nr punktu referencyjnego Nr odcinka referencyjnego Kilometraż globalny Nowy Targ - Czorsztyn - Krościenko - Zabrzeż - Stary Sącz W969 6749003 010 0,000 6749004 020 1,370 6749006 030 3,778 6749007 040 3,950 6750001 050 6,362 6750003 060 10,348 6750004 070 11,150 6751002 080 23,030 6752002 090 29,972 6652003 100 40,594 6652001 110 45,436 6652004 120 48,307 6653001 130 54,937 6653004 140 59,919 6653006 150 60,709

Z tabeli wiemy, że punkt referencyjny, do którego odwołuje się słupek – punkt o nr 6653006, znajduje się w odległości 60,709 km od początku drogi nr 969. Ponieważ na słupku znajduje się opis dot. odległości od punktu referencyjnego: „kilometr 6,5”, aby otrzymać informację o kilometrażu miejsca oznaczonego słupkiem, do odczytanej z tabeli wartości należy dodać jeszcze 6,5 km, co daje: 60,709+6,5=67,209 km po zaokrągleniu możemy wpisać do karty zdarzenia: km 67 hm 200.

Ponieważ wartości z tabel mają dokładność do 1 m, przy zaokrąglaniu należy uważać na końcówki: np. w przypadku zdarzenia przy słupku z opisem: 6750001 odcinek 050 kilometr 0,2 W969 6749007 040 3,950 6750001 050 6,362 6750003 060 10,348 6750004 070 11,150 jeżeli zdarzenie miało miejsce przed słupkiem (patrząc w stronę narastającego kilometraża) to wartość zaokrąglamy w dół np. wartość z tabeli – 6,362 - po dodaniu 0,2 otrzymujemy 6,562 km, a wpis w karcie: km 6 hm 5, jeżeli zdarzenie miało miejsce za słupkiem (patrząc w stronę narastającego kilometraża) to wartość zaokrąglamy w górę np. wartość z tabeli – 6,362 - po dodaniu 0,2 otrzymujemy 6,562 km, a wpis w karcie: km 6 hm 6.

W przypadku zdarzeń, które miały miejsce na skrzyżowaniu oznaczonym „świadkiem”, aby zapisać lokalizację zdarzenia, wystarczy znaleźć w tabeli odpowiadający temu punktowi kilometraż.

Punkty referencyjne a kilometraż globalny POWIAT NOWOSĄDECKI Droga wojewódzka Nr punktu referencyjnego Nr odcinka referencyjnego Kilometraż globalny Nowy Targ - Czorsztyn - Krościenko - Zabrzeż - Stary Sącz W969 6749003 010 0,000 6749004 020 1,370 6749006 030 3,778 6749007 040 3,950 Punkt nr 6749004 to wg tabeli kilometraż 1,370 więc w karcie należy wpisać: km 1 hm 4.

Dziękuję za uwagę