Pomiar postaw. Zgodność postaw z zachowaniami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Statystyka Wojciech Jawień
Advertisements

Statystyczna kontrola jakości badań laboratoryjnych wg: W.Gernand Podstawy kontroli jakości badań laboratoryjnych.
Obliczanie miejsc zerowych funkcji kwadratowej
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
Test z działu obejmującego funkcje KOLUSZKI, 06 MARCA 2007 ROKU y x y y= -2x-6 y= ˝ x-1.
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Analiza współzależności
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
MIARY ZMIENNOŚCI Główne (wywołujące zmienność systematyczną)
Statystyka w doświadczalnictwie
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
SKALE POMIAROWE.
Testy nieparametryczne
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Testy nieparametryczne
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
dla klas gimnazjalnych
WYNIKU POMIARU (ANALIZY)
NIEPEWNOŚĆ POMIARU Politechnika Łódzka
FUNKCJA LINIOWA.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
Planowanie badań i analiza wyników
Kultura organizacyjna MSP
Regresja wieloraka.
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Wykształcenie a szczęście Badania korelacji między poziomem wykształcenia a miarami szczęścia Wszystkie badania potwierdziły korelację (małą, ok. 0.10)
NAJLEPSZY KOMISARIAT ROKU POWIATU POZNAŃSKIEGO KRYTERIA OCENY STYCZEŃ-GRUDZIEŃ 2014.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 4
1 D. Ciołek Analiza danych przekrojowo-czasowych – wykład 7 Analiza danych przekrojowo-czasowych Wykład 7: Testowanie integracji dla danych panelowych.
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku Wizerunki liderów i partii politycznych Dr hab. Norbert Maliszewski.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Budowa skali/indeksu (analiza czynnikowa, analiza głównych składowych) dr Dorota Węziak-Białowolska ISiD.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
ze statystyki opisowej
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 13 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
WYKŁAD Teoria błędów Katedra Geodezji im. K. Weigla ul. Poznańska 2
Projektowanie kwestionariusza
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Co do tej pory robiliśmy:
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Analiza niepewności pomiarów Zagadnienia statystyki matematycznej
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Zapis prezentacji:

Pomiar postaw. Zgodność postaw z zachowaniami Wykład 10

Pomiar postaw Skale Likerta Skala Thurstone’a Skalogram Guttmana

Skale Likerta Skale porządkowe Każda skala złożona z kilku do kilkunastu pozycji Trafność pozycji ustalona niezależnie Skala odpowiedzi wielokategorialna, kategorie wyróżnione opisane słownie (zdecydowanie się zgadzam – zdecydowanie się nie zgadzam, zdecydowanie pasuje – zdecydowanie nie pasuje itd.) Opracowanie psychometryczne narzędzia (analiza rzetelności skali, moc dyskryminacyjna pozycji, struktura czynnikowa całego narzędzia, trafność zewnętrzna narzędzia itd.)

Obliczanie wyników ze skali Badany odpowiada na każde twierdzenie skali Wynik (postawa) = średnia lub suma wszystkich odpowiedzi

Skala Thurstone’a Skala interwałowa (poszczególne pozycje skali oddalone od siebie w równych interwałach Każą pozycja skali opisana dwoma parametrami; Wartością skalową (miejscem na wymiarze pozytywności – negatywności względem przedmiotu postawy Wielkością wariancji (stopień zgody na to, jak pozytywny stosunek wyraża dane twierdzenie)

Konstrukcja skali Thurstone’a Przygotowanie zestawu opinii na jakiś temat (około 300) Wyeliminowanie Opinii stwierdzający fakty Opinii niezrozumiałych Podwójnych przeczeń itd. Zebranie grona sędziów kompetentnych (minimum 50) 11 kategorii odpowiedzi od „1” – opinia bardzo pozytywna wobec danej kwestii „11” – opinia bardzo negatywna wobec danej kwestii „6” – opinia ani nie pozytywna ani nie negatywna bądź i jedno i drugie.

Ustalanie wartości skalowych twierdzeń skali Liczba sędziów Opinia 215 Opinia 24 Opinia 13 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Me=9.8 Me=2,6 Me=6.2

Ustalanie wartości skalowych i wariancji dla poszczególnych twierdzeń Wartość skalowa = mediana (ew. średnia) Wariancja = odchylenie kwartylowe (ew. standardowe)

Dobór twierdzeń do ostatecznej wersji skali Opinie równomiernie pokrywające skalę (1,2,3,4...11 lub 1.0, 1.5, 2.0, 2.5.......10.5, 11.0 itp.) Opinie o najniższych wariancjach

Wypełnianie skali i obliczanie wyników Badany zakreśla tylko te opinie, z którymi się zgadza Wynik ostateczny (postawa) = średnia wartości skalowych zakreślonych pozycji

Thurstone a Sherif Krytyka skalowania thurstone’owskiego przez Sherifa Sędziowie kompetentni nie są kompetentni Sędziowie kompetentni mają swoje własne postawy Postawy służą jako punkty zakotwiczenia Efekty kontrastu Efekty asymilacji

Skalogram Guttmana Warunek kumulatywności Wysokość, stopnie naukowe jednowymiarowość Wysokość, stopnie naukowe Skala dystansu społecznego Bogardusa jako przykład skalogramu Guttmana 100 cm 150 cm 180 cm magister doktor doktor hab. profesor

Skala dystansu społecznego Zgodziłbym się, żeby Murzyn ożenił się z moją córką Podałbym rękę Murzynowi Zgodziłbym się, żeby Murzyn zamieszkał w moim domu Zgodziłbym się, żeby Murzyn pracował ze mną w jednym biurze Zgodziłbym się, żeby Murzyn zamieszkał w moim mieście itd.

Konstrukcja skalogramu Guttmana Dobór postawy (możliwie jednowymiarowa) Dobór twierdzeń (pokrywających jeden aspekt – wymiar) Ustalenie stopnia w jakim twierdzenia spełniają wymóg kumulatywności

Konstrukcja skalogramu Badani odpowiadają „tak – nie” na każde stwierdzenie Porządkowanie wstępne twierdzeń według liczby odpowiedzi „tak”, od najmniejszej do największej Dla każdego twierdzenia obliczanie sumy odpowiedzi w „polach zerowych”

Pole zerowe TAK NIE TAK Pole zerowe NIE Zgodziłbym się na małżeństwo 1 2 TAK Podałbym rękę Pole zerowe NIE

Współczynnik odtwarzalności Miara tego, na ile na podstawie odpowiedzi na pytanie „wyższe” da się odtworzyć odpowiedzi na pytania „niższe”

Zgodność postaw z zachowaniami Eksperyment LaPierre’a

Skąd bierze się rozbieżność między deklaracjami a zachowaniem? Względy metodologiczne Sposób pomiaru postawy Co mierzymy Ile wskaźników Względy teoretyczne Wyznaczniki zachowania inne niż postawy Kiedy postawy wpływają na zachowanie? Rola samoświadomości (Robert Wicklund) Różnice indywidualne Obserwacyjna samokontrola (Mark Snyder)